ایران دیگه چه خبر؟ آخرین اخبار از وضعیت متهمان اغتشاشات اخیر ■ خبر اول این که دادستان عمومی و انقلاب تهران درخصوص آخرین وضعیت پرونده متهمان اغتشاشات اخیر گفته که محاکمه زیدآبادی تمام شده و باید منتظر اعلام حکم دادگاه باشیم، در مورد عطریانفر نیز بررسی‌ها انجام شده است و باید منتظر تصمیم دادگاه باشیم. جعفری دولت‌آبادی با تکذیب این که دادستانی دستور ممنوع‌الملاقات شدن برخی از متهمان با خانواده‌هایشان را صادر کرده است، تصریح کرده: معتقدیم متهمین باید با خانواده‌هایشان ملاقات کنند چرا که این مسئله جزو حقوق شهروندی آنها است. دادستان تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر ادامه روند آزادی‌های متهمین حوادث پس از انتخابات گفت: در شب‌های اخیر 13 نفر از متهمان اغتشاشات اخیر آزاد شدند و این سیاست ادامه خواهد داشت. اعتراض سفارت ایران به طرح بورسیه «ندا» ■ خبر دیگر این که سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به اقدام اخیر دانشکده ملکه(کویینز کالج) دانشگاه آکسفورد در تأسیس «بورس تحصیلی ندا آقاسلطان» واکنش نشان داد. سفارت کشورمان در لندن طی نامه‌ای به رئیس دانشگاه آکسفورد از اقدام اخیر این دانشگاه در تأسیس بورس تحصیلی فلسفه برای جذب دانشجویان ایرانی تحت نام یک خانم مقتول ابراز شگفتی کرد و این اقدام را توأم با انگیزه‌های کاملاً سیاسی خواند. سفارت کشورمان ورود دانشگاه آکسفورد به موضوعات داخلی ایران در کنار زنجیره‌ای از حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران را که رسانه‌های انگلیس نقش ویژه‌ای در آن ایفا کردند، موجب خدشه‌دار شدن شأن علمی این دانشگاه، دور افتادن از اهداف آکادمیک و به خدمت مطامع سیاسی درآمدن خواند که نه تنها با جایگاه و اهداف این دانشگاه سنخیت ندارد، بلکه هیچ کمکی نیز به بهبود روابط فیمابین دو کشور نخواهد کرد. حضور فعال اعضای یک انجمن صنفی منحل شده در ناآرامی‌های 13آبان ■ شنیدیم که برخی دست‌اندرکاران انجمن صنفی منحله روزنامه‌نگاران در حاشیه مراسم سیزده آبان در میان عده‌ای که با شعارهای انحرافی در مقابل تجمع ضداستکباری مردم و دانشجویان، در میدان هفتم تیر تهران تجمع کرده بودند، حاضر شده و آنها را به سردادن شعارهای تندتر و ایجاد درگیری ترغیب کرده‌اند. حضور این افراد در تجمع غیرقانونی جریان فتنه و تشویق به خشونت در حالی است که پرونده عملکرد آنان در انجمن صنفی منحله روزنامه‌نگاران علی‌رغم گذشت چندین سال همچنان برای روزنامه‌نگاران مورد ابهام است. پشت پرده توقیف العالم ■ با خبر شدیم که روزنامه امریکایی لس آنجلس تایمز در گزارشی به پشت پرده توقیف پخش شبکه ماهواره‌ای «العالم» در جهان عرب از سوی دو ماهواره عربی «نایل ست» و «عرب ست» پرداخته است. در این گزارش با توجه به توقیف پخش این شبکه عربی ایران آمده است که احتمالاً دلایل سیاسی و روابط نامناسب ایران و عربستان از دلایل اصلی اقدام هماهنگ عربستان و مصر در پائین کشیدن شبکه العالم از ماهواره‌های عربی نایل ست و عرب ست بوده است. ماهواره‌های عرب ست و نایل ست متعلق به دولت عربستان سعودی و مصر هستند. لس آنجلس تایمز در این باره می‌نویسد: «احمد انیس مدیر اجرایی ماهواره نایل ست دلیل این اقدام نایل ست را عمل نکردن شبکه العالم به تعهدات خود در قبال ماهواره نایل ست دانسته است. اما رئیس دفتر جهانی ماهواره در مصر می‌گوید که مقامات اداره کننده ماهواره نایل ست به او اطلاع داده‌اند که تصمیم به قطع پخش شبکه جهانی العالم از سوی ماهواره نایل ست تصمیمی بوده است که از سوی مقامات دولت مصر به نایل ست ابلاغ شده است.» باید از ایدئولوژی اتمی ایران ترسید نه پایگاه هسته‌ای قم ■ دست آخر این که روزنامه «الشرق الاوسط» نوشته: «هیچ دودی از هیچ کوهی بلند نمی‌شود مگر اینکه آتش ایران در آن باشد» و اکنون دود حضور ایرانی‌ها در منطقه عربی یمن به چشم اعراب می‌رود! این روزنامه وابسته به سعودی ها در ادامه تصریح کرده: افکار عمومی جهان در برنامه‌ای کاملاً کنترل شده از «بمب اتمی ایران» هراسناک شده است در حالی که باید از ایدئولوژی «قمی» ایران ترسید و نه پایگاه اتمی «قم» و از تفکرات روحانیون ایران باید بسیار بیشتر از بمب اتم ترسید چرا که هم اکنون در مناطق عربی به آسانی می‌توان نفوذ و انفجار این بمب را احساس و لمس کرد و اگر روزگاری ایران به جنگ افزار اتمی دست پیدا کند امریکا و اسرائیل هدف آنها نیست بلکه ما هستیم که قربانی ایران خواهیم شد. گفتنی است علیرضا نوری زاده و عطاا... مهاجرانی از نویسندگان این روزنامه هستند. کیهان بالاخره یک عضو مجمع روحانیون سکوت را شکست (خبر ویژه) عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون نسبت به جریان تخریب استوانه های انقلاب ابراز نگرانی کرد. مجید انصاری که با ایلنا مصاحبه می کرد،غیبت هاشمی رفسنجانی را از نمازجمعه،لطمه جبران ناپذیر توصیف کرد. وی همچنین گفت: جریانی سعی می کند نیروهای ریشه دار و مورد اعتماد مردم را حذف کند. در طول 5 سال گذشته در سایر عرصه ها هم شاهد هجمه تخریبی فراوان علیه شخصیت های بزرگ روحانی و یاران امام در دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب بوده ایم. آنها قصد دارند عملاً انقلاب اسلامی را از پشتوانه های ملی محروم سازند. باز هم می گویم به نیات این جریان مشکوک هستیم. این موضع در حالی است که تشکل متبوع مجید انصاری با صدور بیانیه همسو با موسوی و کروبی، جزو بانیان آبروریزی اخیر در حاشیه راهپیمایی روزملی مبارزه با استکبار بودند. در تجمع حاشیه ای مذکور به جای مرگ بر آمریکا شعارهای ضدانقلابی علیه نظام و انقلاب و رهبری سر داده شد که با وجود سپری شدن یک هفته از این رسوایی، مجمع روحانیون و کسانی نظیر آقای انصاری ابراز انزجار یا لااقل سلب مسئولیت از ماجرا نکرده اند. امثال آقای انصاری در قبال حذف شعار مرگ بر اسرائیل و سردادن شعار جمهوری ایرانی (با حذف جمهوری اسلامی) نیز طی برخی تجمعات ضدانقلابی به دعوت موسوی وکروبی -نظیر روزقدس-سکوت اختیار کردند و این در حالی است که در 8 ساله هجمه علنی به اسلام و انقلاب و حضرت امام در دولت اصلاحات، جریان مجمع روحانیون و اعضای آن هیچ احساس نگرانی و خطری نکردند که احتمالا از غیرت بالا یا تحمل فراوان!! نشئت می گرفت. آقای هاشمی رفسنجانی با توجه به سوءاستفاده دشمن از آخرین نمازجمعه ای که وی امامت آن را برعهده داشت، ترجیح داد راه را بر سوءاستفاده ضد انقلاب ببندد و برخی مواضع بعدی اتخاذ شده از سوی وی، باعث اعتراض و واکنش مدعیان اصلاح طلبی شد اما ظاهراً این طیف مایلند اغراض خود را مانند برخی دوره ها در پوشش نگرانی و حمایت از هاشمی پیش ببرند. اکنون هم اظهارات آقای انصاری از دو حال خارج نیست یا از سر صدق است که باید از آن استقبال کرد مشروط بر اینکه انتقاد صریحی از دو نامزد ورشکسته جریان متبوع خود به خاطر رسوایی های به بار آورده در روزقدس و 13آبان کند. یا اینکه پلتیک سیاسی است که در آن صورت باید گفت پیچیده ترش را همان 2نامزد و حامیان نزدیکشان به کار بسته اند و حالا تبدیل به عناصری از اینجا رانده و از آنجا مانده شده اند. به خاطر یک مشت دلار خونین (خبر ویژه) ستاد آمریکایی دیدبان حقوق بشر در ادامه ولخرجی های سالیان اخیر به چند تن از عناصر ضدانقلاب جایزه می دهد. به گزارش رادیو فردا «محمدصدیق-ک»، «آسیه- الف»، «یوسف-ب» و «آرش-س» جایزه اعطایی از سوی دیدبان حقوق بشر را به خاطر تلاش شجاعانه در زمینه آزادی بیان به رغم فشارهای حکومتی دریافت می کنند. افراد یاد شده با گروهک های تجزیه طلب در کردستان و خوزستان همکاری دارند و دو نفر از آنها در خارج از کشور به سر می برند و با سایت های ضدانقلاب همکاری می کنند. آمریکایی ها طی دهه اخیر به طور مکرر از این ولخرجی ها انجام داده و چند نفر از گردانندگان نشریات زنجیره ای را به صله های خود نواخته اند. به جان خریدن ننگ دریافت جایزه از محافل آمریکایی در حالی است که رژیم مستکبر آمریکا از رکوردداران جنایت و نسل کشی و نقض سیستماتیک حقوق بشر در دنیا به شمار می رود و طبیعی ترین حقوق ملت های مختلف را با تدارک جنگ ها و کودتاهای گوناگون سلب کرده است و این همه جدای از شکنجه های وحشیانه و قرون وسطایی آزادیخواهان در زندان های ابوغریب و گوانتانامو است که رسوایی آن عالمگیر شده است. پیغام ضد انقلاب به موسوی درکت می کنیم اما پرچم قانون اساسی ممنوع! (خبر ویژه) یک پایگاه اینترنتی وابسته به گروهک های مقیم خارج از کشور، تظاهر میرحسین موسوی به دفاع از قانون اساسی را مورد ارزیابی قرار داد. نویسنده «ایران امروز» وابسته به گروهک اتحادجمهوری خواهان(متشکل از چند گروهک ورشکسته سابق) تاکید می کند «همچنان از این قاعده در رابطه با آقای موسوی پیروی می کنم که مادام که او سر سازش با نظام را ندارد و در رودررویی پایمردی نشان می دهد، باید از او پشتیبانی نمود و از اقدام یا نقدی که او را تضعیف کند، پرهیز نمود. برخی بی توجه به نخستین قواعد پیکار سیاسی، به میرحسین موسوی می تازند و طرفدار دوآتشه راه حل های رادیکالی در برخورد با جمهوری اسلامی هستند و از جمهوری سکولار کوتاه نمی آیند اما آنها از این قاعده ساده چشم می پوشند که در شرایطی که نیروی دیگری وجود ندارد، باید از نیروهایی که در راستای تضعیف رهبری مبارزه می کنند پشتیبانی نمود یا دست کم از تضعیف آنها خودداری ورزید. این عنصر گروهکی می افزاید: استدلال آقای موسوی در دفاع از قانون اساسی این است که اگر چنین نکنیم و از چارچوب فراتر رویم بهانه به دست بلندگویان جمهوری اسلامی خواهیم داد تا اسباب سرکوب جنبش را فراهم کنند. یکی از نمونه های فرا رفتن از قانون اساسی همان شعار جمهوری ایرانی به جای جمهوری اسلامی است. این استدلال آقای موسوی تا آنجا که بیان کننده یک دیدگاه کلی ناظر بر حرکت جنبش سبز می باشد یعنی تلاش در حفظ یکپارچگی صف مخالفان و پرهیز از برجسته کردن رویکردهایی که با نگرش سیاسی برخی از باشندگان جنبش سبز نمی خواند، مورد تایید می باشد. به عنوان نمونه، شعارهای رایج در جریان تظاهرات، برخوردی آشکار با سلطنت طلبان، چپ ها، مجاهدین، ملی گراها و جمهوری خواهان اسلامی و اصلاح طلب نداشته و کوشش بر این بوده است، تا همه این نیروها بتوانند جای خود را در این جنبش گسترده، پیدا کنند. اما برعکس، اگر قرار باشد نیروهای شرکت کننده، به دفاع از دیدگاه هایی بپردازند که آشکارا با اصول فکری آنها سازگار است، در این صورت قاعده بنیادی جنبش سبز یعنی همراهی و همکاری نیروهای مختلف و رنگارنگ به زیر پا نهاده خواهد شد. ایران امروز با بیان این که «تصور و گمان بر این بوده که آقای موسوی مخالف اصل ولایت فقیه است و دست کم در دوره اخیر از این اصل دفاع نکرده و برعکس آن موضع گیری داشته»، تاکید می کند که حوادث پس از انتخابات متوجه اصل نظام بوده و نه انتخابات. نویسنده سپس می افزاید: آقایان موسوی و کروبی خود به خوبی ابعاد این واقعیت را دریافته اند و بی سبب نیست که آنها در این دوره، از انتقاد مستقیم به نیروهای سیاسی دیگری که مخالف جمهوری اسلامی اند، پرهیز نمودند. آنها آگاهند که بسیاری از نیروها نه تنها با اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی مخالفند، بلکه با موازین زندگی عمومی که جمهوری اسلامی از آن دفاع می کند، مانند حجاب سر ناسازگاری دارند. با این حساب، از ایشان انتظار می رود که در جریان دفاع از اصول قانون اساسی و تاکید بر «اجرای بی تنازل قانون اساسی» ملاحظه آن نیروهای جنبش سبز را که مخالف قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند، بکنند. این نیروها می توانند مخالفت با قانون اساسی را همچون پرچم به اهتزاز درنیاورند و در سیاست های روزمره درباره آن خاموشی گزینند ولی هرگز نمی توانند بپذیرند که زیر پرچم دفاع از قانون اساسی جمهوری اسلامی حرکت کنند. چه تصادف عجیبی! ما هم که مثل مجاهدین خلق خیط کاشتیم(خبر ویژه) یک نفوذی گروهک های چپ در دفتر تحکیم هشدار داد شعارهای تند در تجمع حاشیه ای 13 آبان باعث ریزش بیشتر نیروها شده است. مرتضی-س با اشاره به بحران وسیع پیش آمده در میان حلقه های آشوب طلب نوشت: اتفاقی که در سیزده آبان قوت گرفته این است که به دلیل روشن شدن ابعاد مبارزه و نبودن چارچوب فکری و عینی مطالبات، در کنار سرکوب نیروهای میانی، میدان برای نیروهای رادیکال خالی شده و جنبش دچار فرسایش می شود. شعارهایی که در سیزدهم آبان داده شد به هیچ عنوان با ماهیت درونی جنبش همگونی نداشت. بافت نیروهای حاضر در این روز نشان می داد شعارهای رادیکال، باعث شده بین نیروهای موجود در میدان فاصله ایجاد شود زیرا به هر ترتیب آنها دوباره می خواهند به زندگی عادی بازگردند. هر چه شعارها به سمت شعارهای مرگ برود، نمی تواند فراگیر شود و باعث متحدتر شدن جریان مقابل و یافتن توجیه سرکوب می شود. مثال تاریخی، رفتار رهبری سازمان مجاهدین خلق ]گروهک تروریستی منافقین[ در دهه 60 است که گمان بردند فاز مسلحانه 30 خرداد می تواند امکانات سرخ را سفید کند و اشتباه پشت اشتباه صورت گرفت. وی در این مقاله که در یکی از سایت های ضد انقلاب منتشر شده، البته ترجیح داد متعرض میدانداری عناصر وابسته به گروهک منافقین در تجمعات ضد انقلابی اخیر نشود، اما درباره شعارها نوشت: برخی شعارها مانند جمهوری ایرانی به جای جمهوری اسلامی، دل نشین و آرامش بخش هستند اما دواکننده نیستند و معمولاً تداعی کننده اپوزیسیون خارج از حکومت هستند. این شعارها پس از مدتی تنها، نوشدارویی بی اثر می شوند اما با شعارهای مدنی می توان حتی بخشی از راست محافظه کار را نیز همراه کرد. شعارهای سر داده شده در سیزده آبان که سراسر انباشته از مرگ بود، انحرافی بودند زیرا یک تحلیل ساده هم نشان می داد نظام را نمی توان سرنگون کرد و ما توانایی چنین سطحی از درگیری را نداریم. شعارهای سرنگونی طلب، نهادهای حکومت را به هم نزدیک تر و میزان درگیری نیروهای ما را بالا می برد. ابراز ندامت هایی از این دست پس از 5 ماه خودزنی بی حاصل گروهک های ضد انقلاب در تجمعات و تشنجات خیابانی صورت می گیرد که طی آن جریان برانداز با وجود نقاب مدنی، خشونت و تخریب و جنایت را چاشنی انواع فحاشی ها علیه انقلاب، نظام، رهبری و چارچوب های قانون اساسی کرد و ماهیت خود را لو داد. آنها تا مرز خط زدن روی شعارهای مرگ بر آمریکا و اسرائیل و سردادن مرگ بر چین و روسیه هم پیش رفتند تا خیانت خود به کشور و ملت را بیشتر ثابت کنند. این رویکرد باعث ریزش گسترده حامیان اولیه جریان مدعی تقلب در انتخابات شد به نحوی که جمعیت چند صدهزارنفری اولیه اکنون به چند ده و حداکثر چند صد نفر تقلیل یافته است که تازه به قول آقای «س» آنها نیز با هم مشکل پیدا کرده اند. قدس موافقت دادگاه با تقاضای نبوی برای تشکیل جلسه ویژه دفاعیات فارس-جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح دیروز (سه شنبه )گفت: دادگاه با تقاضای بهزاد نبوی برای تشکیل یک جلسه ویژه دفاعیات وی موافقت کرد. شام اعیانی استانداری برای رحیمی دردسر ساز شد رجانیوز- دستور رئیس جمهور برای دریافت مابه التفاوت شام اعیانی کارگروه تخصصی استانی در سفر اخیر هیأت دولت به مشهد سبب شد تا اولین تجربه اداره این جلسات برای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به دلیل سفارش شام غیر متعارف و اشرافی، دردسر ساز شود. پس از پایان نشست کارگروههای تخصصی استان خراسان رضوی که در محل استانداری در مشهد و تا پاسی از شب ادامه داشت، رحیمی به عنوان رئیس این جلسه در مورد غذایی که برای شام اعضای کارگروه تهیه شده بود، پرسید که مسؤولان استانداری با توجه به تجربه سفرهای پیشین هیأت دولت از غذای معمول استانداری که در آن شب «عدس پلو» بود، یاد کردند. رحیمی نیز با اطلاع از نوع غذای استانداری از مسؤولان خواست تا برای 150 عضو حاضر در جلسه، از یکی از بهترین رستورانهای مشهد غذای مناسبی تهیه شود که بر اساس این دستور، 150 پرس چلوگوشت سرخ کرده به همراه زیتون پرورده و مخلفات از یکی از رستورانهای معروف مشهد برای اعضا تهیه شد. این در حالی است که شنیده ها حکایت از دردسر ساز شدن این ولخرجی برای رحیمی دارد چنانکه احمدی نژاد بلافاصله و با رؤیت فاکتور این شام اعیانی از دفتر خود خواسته است مابه التفاوت این شام اعیانی با یک شام معمولی را از سفارش دهنده دریافت کند. رئیس جمهور در هامش این فاکتور نوشته است: باسمه تعالی دفتر؛مابه التفاوت جمع ارقام ردیفهای 3 و 4 و 5 با یک چلو کباب کوبیده ساده (به مبلغ هر چلوکباب حدود سه هزار تومان) به مبلغ کل یک میلیون و دویست و پانزده هزار تومان از سفارش دهنده جلسه کارگروه اخذ شود و به حساب نهاد واریز شود و از این فاکتور کسر گردد. دستگیری دختر ان و پسران در پارتی زعفرانیه خبر آنلاین- در پی برگزاری پارتی مختلط در خیابان زعفرانیه طرقبه مشهد، نیروی انتظامی شرکت کنندگان در این مراسم را دستگیر کرد. ارزیابی محصولی از رای اعتماد مجلس آریا- صادق محصولی گفت : فضای مجلس نسبت به دوره قبل برای گرفتن رأی اعتماد بهتر شده و امیدوارم نصاب لازم را برای تصدی پست وزارت از صحن مجلس کسب کنم. عقب نشینی موسوی از موقعیت «اپوزیسیون نظام» به «منتقد دولت» شبکه ایران- میر حسین موسوی در «حرکتی نرم» و «قابل تأمل» کوشیده است از جبهه «اپوزیسیون نظام» خارج شود و با اظهار نظر درباره مسائل داخلی روز، به جمع «منتقدان دولت» بپیوندد. در راستای این «جابجایی سیاسی»، او بخشی از مصاحبه اخیر خود را به اظهارنظر درباره موضوعاتی همچون لایحه هدفمند کردن یارانه ها اختصاص داده است. اعتراض سفارت ایران به آکسفورد خبرآنلاین - بی بی سی گزارش داد:ایران به تصمیم دانشگاه آکسفورد در مورد تاسیس و اعطای بورسیه ای به نام ندا آقا سلطان اعتراض کرده است. سفارت جمهوری اسلامی در لندن نامه اعتراض آمیزی برای رئیس دانشگاه آکسفورد فرستاده و این اقدام را دارای «انگیزه سیاسی»توصیف کرده است.