" منوچهر متکی " وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : تایم اوت پیشنهادی " محمد البرادعی " مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی را قبول نداریم. متکی گفت: برنامه هستهای ایران نمایشی نیست بلکه میخواهیم برای مسایل صلحآمیز کشور، سوخت تولید کنیم. وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمعیت ۷۰میلیونی ایران هر یک به منزله یک بمب اتم هستند ، گفت : امروز دیگر بمب اتم کاربردی ندارد و اگر این بمبها کارایی داشت از فروپاشی شوروی جلوگیری میکرد. متکی همچنین خاطرنشان کرد: امروز آمریکا با وجود دارا بودن بیشترین بمب اتم، "پای در گل" مانده است. وی افزود: بمب اتم با مبانی ، اعتقادات و شرع ما همخوانی ندارد و ما به چنین بمبهایی اعتقاد نداریم و حتی در خصوص خلع سلاح پیشنهاد دادهایم که با مخالفت قدرتها مواجه شده است. متکی همچنین درخصوص "بسته پیشنهادی" اروپاییها گفت: دراین بسته، اعلام شده بود که بهترین راه برای پایان موضوع پروندههستهای ایران صرف نظر کردن ایران از حق خود در داشتن فناوری صلح آمیز هستهای است. وزیر امور خارجه با اشاره به رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دفاع پیشگیرانهبرای دفاع از حقوق ملت ایران افزود: در این راستا اراده و انتخاب جدید ملت ایران کلید خورد و در اولین گام در مرداد ۸۴از مجموعه اصفهان رفع تعلیق شد و درادامه، نطنز و گامهای بعدی برداشته شد. متکی افزود: در بحث هستهای ما دورهای از تعامل پیرامون موضوع را بر بر اساس همکاری بیشتر طی کردیم تا هر چه شفافتر اعلام کنیم که اهداف ما صلح آمیز است و حتی برای این کار برخی پیشنهادها را پذیرفتیم. رییس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: لازم بود تا ما این دوره را طی کنیم تا هم صحت مواضع ما روشن شود و هم نگاه شیطنت آمیز آنها آشکار گردد.