در اولین هفته های جنگ جهانی دوم، یکی از فرماندهان نظامی آلمان که حمله به کشورهای بی طرف را قابل توجیه نمی دانست و درباره پیامدهای بین المللی آن دچار تردید شده بود از هیتلر پرسید «اگر به کشورهایی که اعلام بی طرفی کرده اند حمله کنیم، در مقابل مراجع بین المللی چه توضیحی خواهیم داشت؟» و هیتلر- به گفته رودلف هس- پاسخ داده بود «اگر پیروز شویم مجامع بین المللی بیرون از اراده ما چیزی نمی گویند»!چند سال بعد از آن روزها در نوامبر 1945 هنگامی که دادگاه بین المللی نورنبرگ برای رسیدگی به جنایات جنگی سران آلمان نازی تشکیل شد، برخی از بازداشت شدگان نظیر «هرمان گورینگ» از مقامات ارشد آلمان نازی و بنیانگذار گشتاپو- سازمان اطلاعاتی ارتش نازی- و «ارنست برونر» یکی از فرماندهان نظامی هیتلر که به جرم قتل عام مردم پراگ- به هنگام اشغال یوگسلاوی توسط نازی ها- محاکمه می شد، به افسران آمریکایی و قاضی دادگاه گفته بودند که هرگز تصور نمی کردند ماجرا به این نقطه بکشد و «رودلف هس» پاسخ هیتلر به یکی از فرماندهان نظامی آلمان را به خاطر می آورد که با غرور و در اوج قدرت نازی ها گفته بود «اگر پیروز شویم مجامع بین المللی بیرون از اراده ما چیزی نمی گویند».باید اذعان کرد که هیتلر راست می گفت. شاید او از ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه آموخته بود که «هیچکس از ارتش پیروز درباره آنچه در جریان جنگ انجام داده است سؤال نمی کند»! برخی مورخان از جمله «هرودوت» اظهاراتی شبیه آنچه هیتلر و ناپلئون گفته بودند را به «اسکندر مقدونی» نیز نسبت می دهند.صدام، دیکتاتور خونریز عراق نیز که با پشتیبانی آمریکا به ایران اسلامی حمله کرده و برخلاف تمام قوانین بین المللی و معیارهای عرفی و انسانی، به انواع جنایات دست زده بود، هرگز تصور نمی کرد که روزی پای میز محاکمه بنشیند و در قبال جنایات بی شمار خود ملزم به پاسخگویی باشد. او در آغاز جنگ تحمیلی در مقابل دوربین تلویزیون عراق، قرارداد 1975 الجزایر را پاره کرد و به اعتراف رامسفلد- وزیر دفاع پیشین آمریکا که پیام حمایت همه جانبه کشورش را به صدام ابلاغ کرده بود- پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر در مقابل دوربین تلویزیونی به نشانه آن بود که عراق قصد دارد تا شکست کامل ایران اسلامی- به زعم خود- از پای ننشیند و برای رسیدن به این مقصود هیچیک از معاهدات بین المللی و اصول انسانی پذیرفته شده در جنگ ها را به رسمیت نشناسد.صدام هم- به گواهی شواهد و اسناد موجود- هرگز تصور شکست در مقابل رزمندگان اسلام را به ذهن بیمار خود راه نمی داد و هنگامی که گردونه منافع آمریکا، به حذف او چرخید و بعد از چند هفته فرار در مخفیگاه خود به دام نظامیان آمریکایی افتاد، اولین سخنی که بر زبان آورد این بود که «من صدام حسین رئیس جمهور عراق هستم»! و در گفت وگو با ژنرال آمریکایی که زندانبان او بود بارها از وفاداری خود به آمریکا سخن گفته و یادآور شده بود که محاکمه به عنوان جنایتکار جنگی، آن هم از سوی آمریکایی ها که مشوق و حامی و برنامه ریز جنایات وی بوده اند در سرنوشت او پیش بینی نشده بود.در طول تاریخ، مخصوصاً طی چند دهه اخیر، جنایتکاران جنگی بسیاری را می توان آدرس داد که هرگز به پای میز محاکمه کشیده نشدند و در قبال جنایت های هولناکی که مرتکب شده بودند در هیچ دادگاه یا مرجع بین المللی مجبور به پاسخگویی نبوده اند. برخی از این جنایتکاران جنگی- که تعدادشان نیز اندک نیست- بار جنایات ددمنشانه ای که مرتکب شده بودند را با خود به گور برده اند- و در محکمه عدل الهی به مکافات ایستاده اند- و برخی نیز همچنان بر اریکه قدرت هستند و یا نوبت جنایت به خلف خود سپرده اند و...دیروز رهبر معظم انقلاب که در اولین جمعه از ماه مبارک رمضان به خطبه ایستاده بودند در فرازی از بیانات خود فرمودند؛«من اعتقاد راسخ دارم روزی خواهد آمد که همین رئیس جمهور کنونی آمریکا و مسئولین آمریکایی در یک دادگاه عادلانه بین المللی به خاطر فجایعی که در عراق به وجود آورده اند، گریبانشان گرفته شود و محاکمه شوند. آمریکایی ها باید جواب بدهند چرا از اشغال عراق دست برنمی دارند، باید جواب بدهند که چرا عراق را اینطور امواج ناامنی و طوفان های ناامنی و تروریستی فرا گرفته، تروریسم را آمریکایی ها آوردند به عراق تحمیل کردند..... اینها را بایستی آمریکایی ها جواب بدهند، نمی توانند شانه خالی کنند. حالا امروز یک چهار صباح با بی اعتنایی با این قضایا برخورد کنند، اما همیشه اینطور نخواهد ماند، گریبان اینها را می گیرند، مثل این که گریبان خیلی ها گرفته شد. قدرتمندانی که گریبانشان گرفته شد کم نیستند، گریبان هیتلر یک روز گرفته شد، گریبان صدام یک روز گرفته شد، گریبان بعضی از رؤسای اروپایی گرفته شد، ملت ها با این روش مخالفند، ملت آمریکا هم مخالفند و...»و اما، همانگونه که اشاره شد، بسیاری از جنایتکاران جنگی علی رغم جنایات هولناکی که مرتکب شده بودند، هرگز به پای میز محاکمه کشیده نشدند و محاکمه در مجامع بین المللی و پاسخگویی در قبال جنایات جنگی، فقط پایان کار برخی از آنان، نظیر هیتلر، صدام، رهبر صرب ها و... بوده است. و سؤال این است که چرا رهبر معظم انقلاب با قاطعیت از محاکمه رئیس جمهور کنونی آمریکا و دار و دسته او در آینده ای- که نمی تواند چندان هم دور باشد- سخن می گویند؟پاسخ این سؤال را در دو بستر جداگانه می توان جستجو کرد؛الف:که نگارنده نیز مانند تمامی مردم مسلمان به آن اعتقاد راسخ دارد، نگاه ملکوتی رهبران الهی است. آنان که به قول رسول خدا (ص) با «نور الهی» به صحنه می نگرند و در «خشت خام» چیزی می بینند که دیگران در «آینه» نیز نمی بینند یا به سختی می بینند. نظیر پیش بینی فروپاشی شوروی سابق، فراگیری الگوی انقلاب اسلامی و ده ها پیش بینی به حقیقت پیوسته دیگر از این دست که امام راحلمان(ره) پیشاپیش- و در مقابل نگاه حیرت زده دیگران- خبر داده بود و چنین است، پیش بینی پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه لبنان از سوی رهبر معظم انقلاب که به گواهی رهبران حزب الله حتی برای آنان نیز دور از انتظار بود و ده ها نمونه دیگر که همگان شاهد آن بوده ایم.ب: و اما، علاوه بر بستر فوق، بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب از خاستگاه علمی و فنی ویژه ای نیز برخوردار است که ایشان در تفسیر حکیمانه خویش به آن اشاره ای دقیق داشته اند. به این نکته توجه کنید؛آن دسته از جنایتکاران جنگی که کارشان به محاکمه نکشیده است، کسانی بوده و هستند که در پایان عملیات جنایتکارانه خود با شکست- ظاهری- روبرو نبوده اند و به قول هیتلر، ناپلئون، اسکندر مقدونی و... هیچکس یارای محاکمه و پرسش از ارتش پیروز را نداشته است ولی جنایتکارانی که در عملیات جنگی و جنایتکارانه خود با شکست روبرو شده اند، معمولا- و تقریباً بدون استثناء- از سوی مجامع بین المللی و تحت فشار افکار عمومی جهانیان سروکارشان به دادگاه های بین المللی و محاکمه و مکافات کشیده شده است، و البته، این که آیا محاکمه کنندگان نیت و انگیزه خیرخواهانه و بشردوستانه داشته اند، موضوع دیگری است. کما این که بعد از پایان جنگ جهانی دوم، رهبران آلمان نازی از سوی متفقین- که خود در جریان جنگ دست به جنایات بی شماری زده بودند- محاکمه شدند و یا دادگاه رسیدگی به جنایات صدام تحت نفوذ آمریکا که خود حامی جنایات صدام بود، تشکیل شده بود و... دیروز رهبر معظم انقلاب در آغاز بیانات خویش، به نشانه ها و اسناد غیرقابل تردیدی اشاره کردند که از شکست قطعی آمریکا در حمله به عراق و اشغال این کشور حکایت می کرد و با پیش بینی شکست قطعی رهبران کنونی آمریکا در جنگ افروزی ها و جنایاتی که در منطقه خاورمیانه مرتکب شده اند، محاکمه آنان در آینده ای نه چندان دور را نوید دادند. این در حالی است که علاوه بر مردم مسلمان منطقه- یعنی قربانیان اصلی جنایات آمریکا و متحدانش- مردم آمریکا نیز، بوش را یک جنایتکار جنگی می دانند و بارها با برپایی تظاهرات گسترده خواستار محاکمه وی و دار و دسته اش شده اند. همین دیروز، خانم «سیندی شیهان» از اتباع آمریکا که فرزند خود را در جنگ عراق از دست داده است طوماری را به خبرنگاران نشان داد که در فاصله ای کوتاه بیش از یک میلیون امضاء زیر آن جمع شده بود. در این طومار مردم آمریکا از مقامات بین المللی خواستار محاکمه بوش و دار و دسته اش شده اند و...بوش به یقین در حمله به عراق و سایر آتش افروزی ها در منطقه با شکست روبرو شده است و نه فقط نفرت ملت های مسلمان بلکه انزجار شدید مردم آمریکا و اروپا را نیز با خود دارد، بنابراین دور نیست که در بن بست دوگانه انزجار و نفرت ملت های مسلمان و ملت آمریکا، همراه دار و دسته جنایتکارش به پای میز محاکمه کشیده شود.