اشاره:علیرغم حمایت صریح و علنى آژآنس بین المللى انرژى اتمى و گزارش مثبت البرادعى در خصوص فعالیتهاى هسته اى صلح آمیز کشورمان،آمریکا و اتحادیه اروپا همانند گذشته سعى کردند اراده خود را بر آژآنس تحمیل نمایند.اما این بار “البرادعی”باترک محل نشست شوراى حکام پیام مهمى به کاخ سفید و متحدان آن داد: استیصال مخالفان هسته اى ایران توافق اخیر جمهورى اسلامى ایران و آژانس بین المللى انرژى اتمى موجب آشفتگى کاخ سفید و مقامات غربى شده است.جریان سلطه تاکنون سعى داشت ضمن بهره بردارى ابزارى از آژانس،از طریق این سازمان بین المللى فشارهاى خود بر تهران را افزایش دهد.از این رو چهره حقوقى آژانس مخدوش شده و پرونده هسته اى ایران نیز در قالبى کاملا سیاسى مورد ارزیابى قرار مى گرفت.در طول دو سال اخیر فشار کشورهاى 1+5 علیه ایران به نقطه اوج خود رسید،اما مقاومت دولت و ملت ایران بر سر حقوق حقه خود و پیشرفت هسته اى تهران سبب برهم ریختن معادلات جریان سلطه شد.آژآنس بین المللى انرژى اتمى که قبلا سعى داشت گزارشهاى خود را به گونه اى دوپهلو و بر اساس مانور کاذب غرب علیه جمهورى اسلامى ایران منتشر کند،دریافت که ادامه این روند سبب زیر سوال رفتن اعتبار این سازمان بین المللى خواهد شد.از این رو عنصر”تناقض”در گزارشهاى آژانس رو به تحلیل رفت و در نهایت به نقطه فعلى رسید.نقطه اى که در آن دست کاخ سفید و متحدانش جهت ادامه فشار علیه ایران کاملا بسته است.در حال حاضر،ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایى آن جهت تشدید فشارها و تحریمها توجیه و بهانه اى حقوقى ندارند و در صورت اصرار بر چنین اقدامی،باید بدون حمایت آژآنس هزینه هاى لجاجت خود را به بدترین نحو ممکن پرداخت نمایند.همین مسئله قدرت هرگونه ریسک و مانورى را از مخالفان هسته اى ایران سلب نموده است. بیانیه غیر متعهدها در حمایت از جمهورى اسلامى ایران جنبش عدم تعهد در بیانیهاى بر اساس دستور کار نشست شوراى حکام، گزارش خود در خصوص فعالیتهاى هسته ایران را قرائت نمود.برگزارى نشست اخیر کشورهاى غیرمتعهد در تهران و موفقیت ایران در اثبات چهره تاثیرگذار بین المللى و فرامنطقه اى خود انعکاس مستقیمى در این گزارش داشت. در این گزارش از تمامى طرفهاى ذیربط در مساله هسته اى ایران خواسته شده است تا از اتخاذ اقدامهایى که فرآیند سازنده اخیر بین ایران و آژانس را به خطر مى اندازد، پرهیز کنند. این گزارش توسط نورما میگوئلینا استنوز، نماینده کوبا قرائت شد. مطابق این گزارش روساى کشورها و دولتهاى غیرمتعهد، از همکارى که دولت جمهورى اسلامى ایران با آژانس انجام داده شامل اقدامات داوطلبانه اعتماد سازى که بمنظور حل و فصل مسائل باقیمانده اتخاذ کرده استقبال کردند. آنها ارزیابى مدیرکل آژانس مبنى بر اینکه تمامى مواد اعلام شده هستهاى توسط ایران مورد حسابرسى قرار گرفته را مورد توجه قرار دادند. آنها همچنین در نظر گرفتند که فرآیند تدوین یک نتیجه گیرى فرآیندى جارى و زمانبر است. روساى کشورها و دولتها در این خصوص، از ایران درخواست مى کنند که براى حل و فصل مسائل معلقه بمنظور پیشبرد اعتماد و یک راه حل صلحآمیزمسئله با فوریت به همکارى فعال و کامل با IAEA در چارچوب شرح وظایف آژانس ادامه دهد. در این بیانیه تاکید شده است که آژانس بین المللى انرژى اتمى تنها مرجع رسیدگى پرونده هسته ایران محسوب مى شود. بازگشت پرونده هسته اى ایران از شوراى امنیت سازمان ملل متحد با توجه به گزارش مثبت البرادعى و مطالبه اکثر کشورهاى جهان یک “الزام”محسوب مى شود.هنگامى که بحث از “الزام حقوقی”پیش مى آید دیگر “شانتاژهاى سیاسى “معنا و مفهومى ندارند.پرونده هسته اى ایران به نقطه اى رسیده است که ادامه بررسى آن در شوراى امنیت سازمان ملل متحد،باتوجه به ادله هاى حقوقى و بین المللى قابل توجیه نیست.از این رو دستگاه دیپلماسى کشور از اکنون مى تواند زمینه هاى مطالبه رسمى ارجاع پرونده هسته اى ایران به آژانس را از طریق مراجع ذى صلاح پیگیرى نماید.گزارش مستند مدیر کل و همکاریهاى ایران با آزآنس در تسریع این روند موثر خواهند بود. بیانیه اتحادیه اروپا علیه ایران و واکنش البرادعی بیانیهى اتحادیه اروپا که در جلسه اخیر شوراى حکام توسط یوآخیم دوآرت، نماینده پرتغال قرائت شد، توافقات ایران و آژانس کم اهمیت دانسته شده و این اتحادیه خواستار تعلیق غنى سازى از سوى ایران شده است. “محمد البرادعی” مدیر کل آژانس بینالمللى انرژى اتمى دراعتراض به این بیانیه موهن ، جلسه نشست آژانس بینالمللى انرژى اتمى را ترک کرد. البته برخى دیپلماتهاى اروپایى پس از اقدام البرادعى سعى کردند در گفتار حمایت خود را از تعامل ایران و آژآنس اعلام نمایند.ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس مانند همیشه در پشت پرده این مسئله قرار داشتند.البته این بار نام کشورى دیگر در کانون مخالفت با ایران اسلامى به چشم مى خورد.”فرانسه”قبلا سعى داشت به عنوان جزئى از جریان سلطه و در کنار ایالات متحده آمریکا و انگلستان مخالفت خود را با ایران هسته اى ابراز نماید،اما این بار پاریس در کانون اصلى این مخالفت قرار گرفته است. دلیل این مسئله را مى توان در جابه جایى هاى سیاسى اخیر اروپا جست و جو نمود.خروج تونى بلر از خانه شماره 10 داونینگ استریت و جایگزینى براون سبب شده است تا “لندن”جایگاه سابق خود را در نزد نومحافظه کاران افراطى کاخ سفید از دست بدهد.در چنین فضایى “نیکولا سارکوزی”به عنوان فردى نژاد پرست و بى تجربه سعى دارد تا پایان دوران ریاست جمهورى بوش پسر جایگاه خالى تونى بلر را براى اوپر کند. اقدام بى سابقه البرادعى در ترک جلسه شوراى حکام را مى توان مقدمه اى جهت تصفیه سازمانهاى بین المللى از جریان سلطه دانست.مدیر کل آژآنس بین المللى انرژى اتمى در حالیکه نسبت به لابیهاى پشت پرده قدرتهاى سلطه گر در ماوراى مناسبات صورى آژانس مطلع است،با اقدام اخیر خود بر صحت و صداقت جمهورى اسلامى ایران مهر تائید نواخته است.ترک جلسه شوراى حکام توسط بلندپایه ترین عضو حقوقى آژآنس در درون خود پیام آشکارى براى آمریکا و اتحادیه اروپا دارد.با افزایش آگاهى ملتها و پررنگ تر شدن قواعد حقوق بین الملل عمومی،فضاى مانور جریان سلطه در سازمانهاى بین المللى به شدت محدود شده است.از این رو کاخ سفید و متحدان آن همانند گذشته قادر به “گذار از سازمانهاى بین المللی”نخواهند بود. امروزه زمزمه تغییر ساختار سازمانهاى جهانى در چهت حذف جریان سلطه شدت گرفته و در حال تبدیل شدن به مطالبه اى عمومى است.اقدام اخیر البرادعى در واکنش به گزارش مغرضانه اتحادیه اروپا نمودى از همین مطالبه عمومى است. لزوم نقش آفرینى مثبت چین و روسیه با توجه به شرایط حساس بوجود آمده،پکن و مسکو به عنوان دو کشور مخالف با سیاستهاى ایالات متحده آمریکا باید نقش خود را در جهت تقویت سازمانهاى بین المللى پررنگتر سازند.هرگونه همراهى چین و روسیه با جریان سلطه به مثابه قرارگرفتن این دو در مقابل ملتهاى جهان مورد تحلیل و ارزیابى قرار خواهد گرفت.در حال حاضر آژانس گزارش مثبت خود در خصوص فعالیتهاى صلح آمیز ایران را منتشر کرده است و البرادعى نیز به صورتى علنى در مقابل کارشکنیهاى آمریکا و اروپا واکنش نشان داده است.آیا در این مجال جایى براى همراهى روسیه و چین با سیاستهاى آمریکا و اروپا باقى خواهد ماند؟پس از برگزارى اجلاس شانگهاى در بیشکک،اکثر کشورهاى جهان در انتظار نقش آفرینى مثبت و موثر کاخ کرملین و پکن در معادلات جهانى هستند.این انتظار باید به گونه اى مناسب از سوى چین و روسیه پاسخ داده شود.