بسم الله الرحمن الرحیم طرح مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بهره گیری از آشفتگی و نابسامانی در جبهه فلسطینی ها و برگزاری کنفرانس به اصطلاح صلح خاورمیانه در نیویورک در جریان سفر « کاندالیزا رایس » به منطقه به جمع بندی جدیدی منجر شده است که بموجب آن قرار نیست مذاکرات و توافقاتی در کار باشد و فقط به صدور یک بیانیه مشترک اکتفا می شود که آنهم در برگیرنده رئوس خواسته های رژیم صهیونیستی خواهد بود و کمترین اشاره ای به بازگشت فلسطینی ها روشن شدن وضعیت بیت المقدس توقف شهرک سازیهای صهیونیستی و یکپارچگی ملت فلسطین نخواهد شد. آنچه مهم است اینست که مقامات رژیم صهیونیستی دیگر پنهان نمی کنند که خط مشی کنفرانس باصطلاح صلح خاورمیانه را آنها تعیین کرده اند و اهداف و روش کار را نیز آنها مشخص می کنند و در رسانه ها نیز آنرا انعکاس می دهند. به عبارت روشن تر واشنگتن مجری طرحی است که جزئیات آنرا صهیونیست ها تنظیم کرده اند. شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در این زمینه با تاکید بر مخالفت با بازگشت فلسطینی ها به سرزمینشان صراحتا اعلام داشته است که اسرائیل بایستی از اختلاف و شکاف داخلی کنونی در فلسطین بیشترین استفاده های ممکن را بعمل آورد و این فرصت طلائی را از دست ندهد. پرز معتقد است این اختلافات داخلی فلسطین فرصتی استثنائی برای پیشبرد اهداف اسرائیل را به وجود آورده و ما از طریق مذاکرات محرمانه با ابومازن و دولت انتصابی « سلام فیاض » سرگرم بهره گیری از همین فرصت ها هستیم . پرز ابومازن را گوسفندی در پوست شیر توصیف کرد و مذاکرات پنهانی با وی و دستیارانش را بهترین روش برای اسرائیل در جهت تامین خواسته های رژیم تل آویو عنوان نمود. اگرچه قرار نیست در کنفرانس باصطلاح صلح خاورمیانه در نیویورک مذاکراتی صورت گیرد و توافقی حاصل شود اما رژیم صهیونیستی و جناح فتح برای سرپوش گذاشتن بر اهداف و برنامه های مشترک خود جنبش حماس را به برنامه ریزی عملیات نظامی بمنظور ناکام ساختن و شکست کنفرانس صلح متهم ساخته اند و سعی دارند پیشاپیش حماس را عامل شکست کنفرانس صلح خاورمیانه معرفی کنند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) ضمن رد این پیش فرضها از همدستی ابومازن و جناح فتح با اشغالگران صهیونیست ابراز تاسف کرده و خاطرنشان ساخته است کنفرانس باصطلاح صلح خاورمیانه هیچگونه شانسی برای پیروزی ندارد و اشغالگران سعی دارند از ضعف و ناتوانی طرف فلسطینی (محمود عباس و جناح فتح ) برای تحقق اهدافشان بهره گیری کنند و این روند خیانت آمیز همچنان محکوم به شکست و ناکامی است . واقعیت اینست که حتی آمریکا و صهیونیست ها هم در این زمینه اهداف و انگیزه های یکسانی ندارند. سران رژیم صهیونیستی تلاش می کنند از شکاف بین فلسطینی ها بهره گیری کنند و « چهره ای صلح طلبانه » از خود را ترسیم نمایند. این برای رژیم صهیونیستی در مقطع کنونی یک ضرورت عینی و حساس محسوب می شود که بر آثار و تبعات شکست تاریخی در جنگ 33 روزه با حزب الله لبنان سرپوش بگذارد و چهره جنگ طلبانه ای که با شکست مواجه شده جای خود را به چهره صلح طلبانه ای بدهد که برای دستیابی به صلح بی تابی می کند! در واقع رژیم صهیونیستی از حضور در کنفرانس باصطلاح صلح خاورمیانه بعنوان نقابی استفاده می کند که چهره اشغالگری خود را در پشت « نقاب صلح طلبی » مخفی کند و باز هم از فلسطینی ها امتیازات بیشتری بگیرد. اما واشنگتن اهداف دیگری را هم دنبال می کند. دستیاران بوش دریافته اند که آمریکا بر اثر حمایت از اسرائیل و جنایاتش چهره ای منفور نزد ملتهای مسلمان دارد و درعین حال تا زمانی که مسئله فلسطین وجود دارد هیچ شانسی برای آمریکا وجود ندارد که چهره ای مقبول نزد مسلمانان پیدا کند. این وضعیت نفرت انگیز بر سرنوشت آمریکا در بحران عراق هم سایه انداخته است . بدین ترتیب واشنگتن امیدواراست با برپائی کنفرانس باصطلاح صلح خاورمیانه بر عملکرد خود سرپوش بگذارد و آمریکا را حامی و بلکه پرچمدار صلح خاورمیانه ! معرفی کند و ابعاد نفرت مسلمانان از آمریکا را مهار نماید. بوش کوچک و جناح جمهوریخواه علاوه بر این به انتخابات ریاست جمهوری آینده در آمریکا هم نظر دارند و مایلند به رای دهندگان آمریکائی چنین وانمود کنند که آنها فقط در فکر جنگ افروزی و آدمکشی در عراق نیستند بلکه به صلح و سرنوشت ملتهای مظلوم نیز می اندیشند! و می توانند طرفهای درگیر خاورمیانه را در زیر یک سقف جمع کنند. کاملا آشکار است که کنفرانس باصطلاح صلح خاورمیانه با چنین اهداف و انگیزه هائی صرفا یک نمایش مضحک تبلیغاتی با انگیزه های عوام فریبانه و ریاکارانه است که با نیازهای اساسی منطقه برای دستیابی به صلح و امنیت و ثبات پایدار فرسنگها فاصله دارد. دقیقا به همین دلیل است که حتی متحدان آمریکا در منطقه هم نسبت به اهداف واشنگتن با تردید می نگرند و این تردید و نگرانی خود را نیز بازگو می کنند. علاوه بر شورای همکاری خلیج فارس اتحادیه عرب و عربستان نیز نسبت به شرکت در نمایش صلح خاورمیانه ابراز تردید کرده اند و مراتب عدم تمایل به حضور در این نمایش رسوا را اعلام نموده اند. « عمروموسی » دبیرکل اتحادیه عرب این سئوال را مطرح می کند که با وجود ابهامات درباره محتوا اهداف محورها و نیز طرفهای شرکت کننده و خط مشی اجلاس چرا بایستی اعراب صرفا برای برگزاری یک نشست دستجمعی حضور یابند و حال آنکه شهرک سازی و تغییر وضعیت سرزمین های اشغالی به شدت ادامه دارد البته این طیف از اعراب متحد آمریکا نشان داده اند که اهل معامله هستند و با وعده توقف موقت شهرک سازیها و برخی ریخت و پاشهای متداول از جانب آمریکا مشکل آنها را حل می کنند و کاملا بعید است نمایش صلح خاورمیانه در موعد مقرر بدون حضور دلقک های عرب تشکیل شود. اهداف و انگیزه های آمریکا و صهیونیست ها هرچه باشد و نمایش صلح خاورمیانه با هر ترکیبی از میزبانان و مدعوین که تشکیل شود در یک نکته تردیدی نیست که این اجلاس برای سواستفاده از مسئله فلسطین و سرپوش گذاشتن بر نقش جنایت آمیز آمریکا و اشغالگران تشکیل می شود و هیچ مشکلی از فلسطین و فلسطینی ها را حل نخواهد کرد و در واقع اجلاس عقیمی است که پیشاپیش محکوم به شکست و ناکامی است .