در برخی دورهها اساسا کسانی بر قوه مجریه حاکم بودند که اعتقاد نداشتند که دین باید در همه عرصههای زندگی حاکم باشد، بلکه مدل دیگری در ذهن اینها بوده و بعد هم در عصر کارگزاران نیز برخی وزراء دارای اندیشه تکنوکراتی بودند. مدلی که تعریف میکردند مدل کشور مالزی بود، در حالی که مدل کشور مالزی برای ما که کشورمان اسلامی است و باید دولت اسلامی باشد نمیتواند مدل مطلوب باشد. در نگاه به آنها وقتی میخواستند خط آخر دولت و نظام را ترسیم کنند جامعه مالزی را ترسیم میکردند، حتی آن وزیرش میگوید من شاهد بودم که یک دختر خانمی بدون روسری سجاده زیر بغل به نماز جمعه میرود!