وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان که برای بررسی برنامه هستهای ایران در نیویورک گردهم آمده بودند در بیانیهای مشترک اعلام کردند تا گزارش ماه نوامبر مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به شورای حکام منتظر میمانند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، متن بیانیه مشترک پنج کشور دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان به شرح زیر است: 1- خطرات گسترش تسلیحاتی برنامه هستهای ایران همانطور که در قطعنامههای 1696،1737 و 1747 شورای امنیت ذکر شده یکی از عوامل نگرانی جدی برای جامعه بینالملل است. 2-ما به معاهده منع گسترش تسلیحات هستهای پایبند بوده و بر ضرورت تمکین کامل همه کشورهای عضو این معاهده به تعهداتشان تاکید میکنیم. ما به دنبال راهکاری هستیم که از راه مذاکره به دست آمده باشد و نگرانیهای جامعه بینالملل درباره برنامه هستهای ایران را رفع کند. ما بار دیگر تعهد خودمان را برای حل و فصل نشانههای گسترش تسلیحاتی در برنامه هستهای ایران اعلام میکنیم و بنا بر این امروز نشست برگزار کردیم تا تعهد خود را بر رویکرد دوگانه خود بار دیگر مورد تاکید قرار دهیم. 3- ما همچنان آماده تعامل با ایران در مذاکرات در توافقی جامع و بلندمدت هستیم تا مسئله هستهای ایران حل و فصل شود. ایجاد شرایط لازم برای چنین مذاکراتی مستلزم این است که ایران بطور کامل و قابل تاییدی همه فعالیتهای مربوط به بازفرآوری اورانیوم را همانگونه که در قطعنامههای 1737 و 1747 خواسته شده به تعلیق درآورد. شورای امنیت امکان "تعلیق برای تعلیق" را مطرح کرده است- تعلیق اجرای تدابیر اتخاذ شده در صورتی که ایران همه فعالیتهای غنیسازی و بازفرآوری اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و این امر توسط آژانس بینالمللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گیرد. ما از ایران میخواهیم که این پیشنهاد را بپذیرد و به مذاکره کنندگان اجازه دهد که مذاکرات با حسن نیت انجام گیرد. 4- ما از ایران میخواهیم در مذاکرات برای ایجاد شرایط مذاکرات بر اساس پیشنهادهای ژوئن 2006 وارد تعامل شود تا توافق جامع بلندمدت بر اساس احترام متقابل حاصل شود و اعتماد بینالمللی به ماهیت صرفاً صلحامیز برنامه هستهای ایران احیاء شود و راه برای همکاری بیشتر میان ایران و همه کشورها گشوده شود. ما از دکتر "خاویر سولانا" نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی خواستهایم در دیدار با دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اساس و بنیاد مذاکرات آتی را پایهریزی کنند. 5- ما از توافقات میان ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای حل همه مسائل مربوط به فعالیتهای گذشته هستهای ایران استقبال میکنیم. به هر حال از ایران میخواهیم تا هر چه سریعتر و موثرتر نتایج ملموس را با روشن کردن مسایل و نگرانیهای باقیمانده مربوط به برنامه هستهای ایران از جمله موضوعاتی که میتواند ابعاد نظامی داشته باشند و در قطعنامههای مرتبط در آژانس بینالمللی انرژی اتمی و قطعنامههای 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل تدوین شدهاند و همچنین با فراهم آوردن امکان دسترسیهای پادمانی و ترتیبات الحاقی و اجرای پروتکل الحاقی، ارایه کند. 6- شفافیت و همکاری کامل از سوی ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی به منظور رسیدگی به نگرانیهای باقیمانده اساسی است . ما بار دیگر حمایت کامل خود را از آژانی بینالمللی انرژی اتمی و کارکنان آن در اجرای نقش راستیآزمایی و نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام میداریم. ما منتظر گزارش نوامبر محمد البرادعی، مدیر کل آژانس به شورای حکام درباره دامنه، حدود و میزان همکاری و شفافیت ایران باقی میمانیم. 7- با در نظر گرفتن این واقعیت که ایران به الزامات قطعنامههای 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل از جمله تعلیق فعالیتهای مربوط به غنیسازی و بازفرآوری جامع عمل نپوشانیده ما توافق کردیم که متن تحریمهای سوم شورای امنیت سازمان ملل را بر اساس ماده 41 از فصل هفتم منشور سازمان ملل تدوین کنیم و آن را در ماه نوامبر برای رایگیری در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار دهیم مگر این که گزارش دکتر سولانا و البرادعی نشان دهنده نتایج مثبت در تلاشهایشان باشد.