بصیرت::شبکه رسانه ای اجتماعی و تعاملی مجموعه ای از فرایند های در قالب انتشار صدا، تصویر، متن بصورت به لحظه وآرشیوی بهمراه نرم افزارها در قالبهای Webcast, Podcast, Media cast, Video cast و غیره که امکان مشارکت مخاطبین را در تهیه و تولید محتوای فراهم می نماید می باشد که این مجموعه فراهم آمده در فرایند شبکه های رادیویی و تلویزیونی بکار گرفته می شود و تعامل خواهند داشت. از اینرو ابتدا می بایست ارزشها و اهداف مشخص شود تا بتوان ترکیبی از پدیدهای نوین عرصه رسانه را بصورت ترکیبی بکار بست، دراین خصوص ابتدا تعریفی اجمالی از سرویسهای نوین خواهیم داشت و بعدبه بیان اهداف براساس نیاز این فرایند دریک شبکه تلویزیونی خبری خواهیم پرداخت : 1- انواع رسانه‌های اجتماعی مجازی رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد. شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و میکروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. 2- معرفی شبکه های اجتماعی مجازی یک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه مندی ها ، افکار، فعالیتهای خودشان را با دیگر به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند. شبکه‌های اجتماعی ( Social Networks ) به اعضای‌شان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکه‌سازی با دوستان آنلاین را می‌دهند. وبلاگ‌ها ( Blogs ) که شناخته‌شده‌ترین نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند، ژورنال‌های آنلاینی هستند که با محتواهای جدید کاربران به‌روز می‌شوندو وبلاگهای امروزی میتواند ترکیبی از متن، صدا و تصویر باشد. ویکی‌ها ( Wikis ) سایت‌هایی هستند که به کاربران اجازه اضافه کردن و ویرایش محتوا را می‌دهند و محتوای تولید شده‌شان حاصل مشارکت اعضاست. پادکست‌ها ( Podcasts ) فایل‌های صوتی و تصویری هستند که با قابلیت مشترک شدن در اینترنت قرار داده شده‌اند. فروم‌ها ( Forums ) که از دوران پیش از تولد مفهوم رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند فضایی برای طرح بحث وگفتگو درموضوعات مختلف محسوب می‌شوند. کامیونیتی‌های محتوایی ( Content Communities ) امکان مدیریت وبه اشتراک‌گذاری نوع خاصی از محتوا از قبیل عکس، فایل‌های ویدئویی، متن یا لینک را فراهم می‌کنند. میکروبلاگ‌ها ( Micro blogging ) که تلفیقی از شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های کوچک هستند با محتواهای کوتاه کاربران به‌روز می‌شوند. وبکست امکان انتشار برنامه های رادیویی و تلوزیونی بهمراه نرم افزارهای مدیایی را به مخاطب داده و امکانات تعاملی را با مخاطب فراهم می کند. 3- ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی مجازی: رسانه‌های اجتماعی گروهی ازانواع جدیدرسانه‌های آنلاین هستندکه همه یا تعدادی ازویژگی‌های زیررا دارند: 3-1- امکان مشارکت کردن: رسانه‌های اجتماعی ارسال بازخورد ازسوی مخاطب وهمکاری وهمگامی با رسانه را تسهیل کرده‌اند و آنرا تشویق می‌کنند.این رسانه‌ها مرزوخط‌کشی بین رسانه ومخاطب را از بین برده‌اند. 3-2- باز بودن: اغلب رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت اعضا ودریافت بازخورد باز هستند. آنها رای دادن، کامنت گذاشتن و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را تشویق می‌کنند. به‌ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانه‌ها وجود دارد. 3-3- ارتباط دو سویه: رسانه‌های سنتی عمل انتشار را انجام می‌دادند و محتوا را برای مخاطب ارسال می‌کردند، ولی در رسانه‌های اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاوره‌ی دوطرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یک‌سویه به دوسویه تغییر پیدا کرده است. 3-4- شکل‌گیری جماعت‌های آنلاین:رسانه‌های اجتماعی این امکان را برقرار می‌کنند که جماعت‌ها و گروه‌ها به‌سرعت شکل بگیرند و ارتباط موثری برقرار کنند. این جماعت‌های آنلاین می‌توانند حول علایق مشترکی مانند عکاسی، یا یک برنامه تلویزیونی شکل گرفته باشند. 3-5- توانایی برقراری ارتباط: اغلب شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال گسترش اتصالات و ارتباطات‌شان هستند و با سایت‌ها، منابع و افراد دیگر پیوند برقرار می‌کنند. این‌ ویژگیها درواقع همان‌هایی هستند که درسال‌های گذشته به عنوان ویژگی‌های آینده دنیای وب پیش‌بینی می‌شدند. 4- کاربرد تبلیغی و محتواییحضور افراد در شبکه‌های اجتماعی، احتمال مشارکت‌ها و کنش‌های اجتماعی را در افراد افزایش می‌دهد. پس هرچه پیوند افرادو اعضا درشبکه‌ها، بیشتروانبوه‌تر باشد، همراهی و تعاملات و نزدیکی دیدگاه‌ها وحرکت همسو و مشترک، محتمل‌تر خواهد شد.از این رو استفاده از چنین فضای برای معرفی و تبلیغ و همچنین هم راستایی مخاطبین رسانه ها در جهت اهداف رسانه ای خود بسیار نقش و تاثیر با لایی دارد به‌ویژه اینکه کانال‌های ارتباطی جدیدی میان رسانه ‌های گوناگون ایجاد می‌کنند و فضا را برای تعامل مشترک، بسط و ارتقاء فراهم میکند. 5- ارتباط آن با رسانه های حقیقی ازنگاه دیگر، دریک شبکه اجتماعی، افراد هم اهداف سیاسی و هم اهداف شخصی را پیگیری می‌کنند، والبته بادیگر افراد وسازمان‌ها تعاملی چندگانه برقرار می‌نمایند.ضمن این‌که، تماس‌ها و ارتباط‌های شخصی، چونان وسیله‌ای برای پیوند دادن سازمان‌ها و گروه‌ها ایفای نقش می‌کنند. ازاینرودرانتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا و همچنین انتخابات ایران نقش چنین رسانه هایی درقالب همگرایی اعضا با یکدیگرویا استفاده محتوی به اشتراک گذاشته شده آنها برای رسانه های حقیقی برکسی پوشیده نیست. نویسنده: رحیم لهراسبیمنبع : سایت رسانه نگاری نوین و فنآوری اطلاعات و ارتباطات