صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴  ، 
شناسه خبر : ۱۴۱۴۳۴

بصیرت:آیا تا سقوط رژیم صهیونیستی یک انتفاضه دیگر لازم است
در 28 سپتامبر 2000 (6 مهر 1379 ) آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در راستای سیاست های توسعه طلبانه و تاکید بر اصل معرفی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با پیشتیبانی 2000 نیروی نظامی وارد مسجدالاقصی شد در آن زمان ملت فلسطین به رغم سیاست های سازش تشکیلات خودگردان در اقدامی ملی به مقابله با این اقدام شارون پرداخت . این اقدام بعدها با نام « انتفاضه دوم » یا « انتفاضه مسجدالاقصی » نامگذاری شد و با اهدای بیش از هزار زخمی و صدها شهید سرآغازی شد برای مقاومت دوباره ملت مظلوم فلسطین .
هرچند در آن برهه حضور شارون در مسجدالاقصی دلیل شروع انتفاضه عنوان گردید اما بررسی تحولات از انتفاضه اول تا دوم عوامل بسیاری را به این دلیل می افزاید.
ناتوانی تشکیلات خودگردان در تحقق وعده ها و اهداف تعیین شده در حالی که فساد در آن موج می زد سرخوردگی ملت فلسطین از توافقات تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و غرب از جمله توافق اسلو تقویت گروه های مقاومت در ابعاد نظامی و مردمی که مبارزه با دشمن را وارد ابعاد تازه ای کرده بود تلاش رژیم صهیونیستی برای اجرای توطئه تخریب مسجدالاقصی و پایتختی بیت المقدس پیروزی حزب الله لبنان بر رژیم صهیونیستی و اخراج اشغالگران از جنوب لبنان در سال 79 از جمله عوامل تاثیرگذار بر انتفاضه ارزیابی می گردد . (1 )
انتفاضه مسجدالاقصی به خوبی نشان داد که مبارزه ملت فلسطین اقدامی مردمی بشمار می رود که برگرفته از سیاست های دولتمردان نیست راه سازش برای ملت فلسطین وجود ندارد مقاومت تنها عنصر قانونی از سوی مردم فلسطین برای تحقق این اهداف است سیاست رژیم صهیونیستی برای تفرقه افکنی شکست خورده است و دیگر کارایی ندارد. این موارد را می توان از پیام های انتفاضه دوم دانست .
هر چند که در جریان 9 سال انتفاضه ملت فلسطین بیش از 10 هزار شهید 80 هزار بازداشتی و 150 هزار زخمی را تقدیم آرمان خویش ساخته است اما انتفاضه دستاوردهای بسیاری برای این ملت به ارمغان آورده است که راه را بیش از گذشته برای تحقق آرمانهایشان هموار ساخته است :
1 ـ شکست توطئه ای به نام حذف نام فلسطین برای همیشه چه در صحنه جغرافیایی و چه در صحنه سیاسی
2 ـ عملکرد ملت فلسطین در جریان انتفاضه سبب گردید تا طرح های سازش به کلی نابود شود . در این چارچوب نه تنها طرح هایی که از سوی عرفات و ابومازن تدوین گردیده بود با شکست مواجه شد که سران کشورهای عربی و اسلامی نیز به رغم فشارهای غرب و وعده های رژیم صهیونیستی از پذیرش هر گونه طرح سازش با تل آویو خود داری نموده اند که این امر از پیامدهای موفقیت انتفاضه برای مقابله با رژیم صهیونیستی بشمار می رود.
3 ـ خروج رژیم صهیونیستی در سال 84 از غزه و چند مستعمره کرانه باختری از دیگر دستاوردهای انتفاضه است . هر چند که شارون این اقدام را تاکتیکی سیاسی عنوان کرد.
4 ـ تشکیل دولت توسط حماس و گروههای مقاومت و حضور گسترده آنها در شهرداری ها از مهمترین دستاوردهای انتفاضه می باشد . به رغم آنکه غرب تلاش داشت تا با انتخابات ظاهری و صوری دولتی سازشکار را در راس قدرت قرار دهد اما رای مردم به حماس نشان داد که ملت فلسطین سلاح مقاومت را به عنوان دولت آینده خود انتخاب و خواستار ادامه انتفاضه هستند. هر چند رژیم صهیونیستی وغرب برای تزلزل این دولت تلاش می کنند اما عملکرد مردم برای حفظ انتفاضه حمایت آنها از دولت را در پی داشته که راه مقاومت را هموار ساخته است .
5 ـ بیداری جهان اسلام و افکار عمومی جهان از تحولات فلسطین نشانه دیگر موفقیت انتفاضه بشمار می رود .
در حالی که رژیم صهیونیستی تلاش داشته است تا مسئله فلسطین را امری داخلی جلوه گر سازد اما انتفاضه آن را به مساله جهانی مبدل ساخت که تظاهرات های گسترده در سراسر جهان در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی نتیجه آن است .
6 ـ عملکرد غرب و سازمانهای جهانی در 9 سال انتفاضه نشان داد که آنها بر خلاف شعارهای خود نه برای صلح و امنیت جهان بلکه در حمایت از رژیم صهیونیستی و اجرای منافعشان فعالیت می کنند.
در 9 سال انتفاضه ا دامه مقاومت فروپاشی رژیم صهیونیستی از دورن را درپی داشته است .
امروز مقامهای این رژیم آشکارا اعتراف می کنند که فروپاشی اجتماعی کوچ معکوس یهودیان به خارج مشکلات اقتصادی و تضعیف نظامی و حتی بحرانهای سیاسی آنها ناشی از انتفاضه است . آنها اعتراف کرده اند که یکی از دلایل شکست آنها در برابر حزب الله معطوف شدن آنها به مقابله با انتفاضه بوده است که آنان را از توانایی های حزب الله غافل ساخته بود.
بر این اساس می توان گفت که هرچند ملت فلسطین در 9 سال انتفاضه سختیهای بسیاری متحمل گردید و شهدای بسیاری را تقدیم کرده اند اما دستاوردهایی محقق کرده اند که ادامه آن با حفظ سلاح وحدت راه را برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف هموار می سازد آنچنان که رادیو رژیم صهیونیستی هفته گذشته اعتراف کرد آتش انتفاضه سوم به تدریج زبانه می گیرد.
این رادیو با مرتبط دانستن این اقدام به افتتاح کنیسه « خرابه » در مجاورت قدس به نقل از مسئولین امنیتی خبر داد این حرکت و بازی با بیت المقدس می تواند به انتفاضه سوم منجر شود.
از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی هاآرتص در سرمقاله خود آرامش صوری کنونی در سرزمینهای اشغالی را خطرناک توصیف و زمان را به دلیل جنایتهای اسرائیل در سرزمینهای اشغالی آبستن حوادث سرنوشت ساز خواند.
به نوشته این روزنامه آرامش و سکون امنیتی که طی چند ماه اخیر شاهد آن بودیم صوری و مبهم است . در حالیکه ساکنان سرزمین حاکمیتی اسرائیل شاهد آرامشی نسبی هستند در آن سوی خط سبز واقعیت های اشغالگری با تمامی وحشیگری های خود بدون جلب هیچ توجه ای به کار خود ادامه می دهد. « عامیره هاس » خبرنگار ما پریروز در هارتص حوادث یک روز عادی را در منطقه بازگو کرد. روز 24 فوریه بیش از 212 حادثه مربوط به اشغالگری به ثبت رسید که در آن میان چهار حمله فیزیکی علیه فلسطینیان هشت حمله مسلحانه علیه ارتش اسرائیل 39 حمله و یورش نظامی و تخریب پنج حلقه چاه از جمله آن بود .
در سال 2009 (88 ) نیز که به شکل ویژه ای در اسرائیل سال امنیتی آرامی توصیف شد شاهد حوادث خشونت آمیز عدیده ای در مناطق اشغالی بود . در این سال اسرائیل 225 ساختمان فلسطینی را منهدم و صدها نفر از ساکنان آنرا از خانه هایشان اخراج کرد . همچنین طی این سال بیش از 700 کودک و نوجوان نیز دستگیر شدند . گرچه اکثر این حوادث بازتابی در رسانه های اسرائیلی نداشتند اما با این وجود نمی توان آنها را نادیده گرفت .
بی شک چنین اقداماتی میزان نفرت را بیش از پیش افزایش می دهد و از رنگ ولعاب تبلیغاتی دولتی برای نشان دادن زندگی در مناطق به نحو راحت و مطمئن هم می کاهد و حتی به تنهایی می تواند زمینه شعله ور شدن یک انتفاضه جدید را هم فراهم کند.
پس تا زمانی که این واقعیت ها وجود داشته باشد همگی ما چه فلسطینی و چه اسرائیل به زندگی بر روی بشکه باروت قابل انفجار ادامه می دهیم بشکه ای که احتمال انفجارش هر لحظه می رود. هر اقدام تحریک آمیز می تواند به مثابه چاشنی انفجاری تلقی شده و همه جا را بار دیگر به آتش بکشد.
شاید جرقه های شروع یک قیام مردمی جدید علیه اشغالگران به چند ماه قبل بازگردد زمانی که رژیم صهیونیستی همزمان با فرارسیدن عید آمرزش یهودیان به بهانه بزرگداشت این روز گروههای افراطی یهودی ـ صهیونیستی را روانه مسجدالاقصی کرد. مسلمانان قدس نیز برای جلوگیری از اهانت آنان به این مکان مقدس در مسجد تجمع کرده و مانع ورود آنان به مسجدالاقصی شدند. پس از این تجمع درگیری میان نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی با نمازگزاران فلسطینی آغاز شد به گونه ای که این نیروها مسجدالاقصی را یک هفته در محاصره خود داشته و مانع ورود فلسطینی های زیر 50 سال به داخل بخش قدیمی شهر قدس و مسجدالاقصی شدند . همزمان نیز هواپیماهای گشتی اسرائیلی بر فراز این شهر به پرواز درآمده و استقرار شمار زیادی از نیروهای پلیس یگان مرزی و یگان ویژه رژیم اشغالگر قدس بیت المقدس را تبدیل به یک پادگان نظامی کرد.
همان روزها یک مقام بلندپایه سیاسی رژیم صهیونیستی با توجه به افزایش خشم و انزجار فلسطینی ها از نگرانی دولت نتانیاهو نسبت به احتمال وقوع انتفاضه سوم خبر داد. « حاتم عبدالقادر » مسئول پرونده بیت المقدس در تشکیلات خودگردان فلسطین هم طی گفت وگویی با دیلی تلگراف هشدار داد که اقدامات صهیونیستها باعث خشم تمامی فلسطینی ها شد و این موضوع می تواند به انتفاضه ای جدید بینجامد.
راهپیمایی مسلمانان جهان در « روز خشم » (9 اکتبر) و اعتراض یکپارچه جامعه اسلامی در شهرهای مختلف دنیاـ خصوصا اراضی اشغالی ـ علیه صهیونیست ها و اعلام همبستگی و حمایت از مردم فلسطین و مسجدالاقصی باعث شد تا رژیم صهیونیستی پس از یک هفته محاصره الاقصی مجبور به عقب نشینی و رفع محاصره شود.
مردم فلسطین دو انتفاضه دیگر هم داشته اند . انتفاضه دوم در سال 89 و به دنبال ورود آریل شارون نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به محوطه مسجدالاقصی شکل گرفت . نخستین انتفاضه ملت فلسطین نیز که بعدها به « انتفاضه بزرگ » مشهور شد در اردیبهشت سال 1366 چهلمین سال اعلام موجودیت رژیم اشغالگر در سرزمین اشغالی به وقوع پیوست .
روزگاری شیمون پرز نخست وزیر سابق و رئیس کنونی رژیم صهیونیستی به یاسر عرفات گفته بود; « در قدس هرچه روی زمین است برای شما و هرچه زیر زمین است برای ما! » (2 ) اما روند رو به گسترش احداث شهرک های یهودی نشین و اشغال مستقیم اراضی فلسطینی نشان می دهد که آنان قصد ندارند حتی از یک وجب خاک این سرزمین بگذرند . از زمان اشغال فلسطین در 1948 (1327 ) تاکنون رژیم اشغالگر درصدد تشدید تجاوزات خود برای مصادره اراضی بیشتری از فلسطینی ها و تبدیل آن به شهرک های یهودی نشین بوده است . هم اکنون صهیونیست ها بر حدود 90 درصد اراضی قدس شریف مسلط شده اند .
از سوی دیگر این رژیم در تلاش است با تغییر بافت جمعیتی بیت المقدس جمعیت یهودی نشین این شهر را افزایش دهد. آمار یهودیان ساکن قدس این روند را تایید می کند . اکنون جمعیت یهودی قدس 500 هزار نفر برآورد می شود که در مقایسه با زمان اشغال قدس (شرقی ) در 1967 (1346 )افزایش بیش از 2 برابر را نشان می دهد .
علت دیگری که خشم فلسطینیان را برانگیخته و آنان را برای انتفاضه جدید به صحنه مبارزات با اشغالگران و سازشگران می کشاند عملکرد تشکیلات خودگردان است . سرسپردگی سران این تشکیلات ـ خصوصا محمود عباس ـ به آمریکا و اسرائیل و مشارکت آنان در پرونده مذاکرات به اصطلاح صلح که تاکنون چیزی جز آوارگی بیشتر فلسطینی ها محاصره و قتل عام مردم غزه و جری تر شدن صهیونیست ها برای ادامه و توسعه اشغالگری نداشته باعث نفرت ملت فلسطین از این تشکیلات همسو با منافع اسرائیل غاصب شده است . چندی پیش تشکیلات خودگردان در یک حرکت سازشکارانه درخواست کرد تا بررسی گزارش گلدستون که جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کرده و آن را جنایت جنگی می شمارد به تعویق بیفتد. هرچند با فشار و اعتراض ملت فلسطین و برخی از کشورهای اسلامی دستگاه محمود عباس وادار به انصراف از تصمیم خود شد ولی صرف این درخواست از سوی تشکیلاتی که خود را فلسطینی می خواند نشان داد آنان مهره هایی هستند که در عرصه سیاست و مبارزه بین فلسطین و اسرائیل برای پیشبرد اهداف حریف بازی می کنند. این موضوع بعلاوه خیانت های دیگر تشکیلات خودگردان خشم فلسطینی ها را برانگیخته و طبعا با بازپس گیری درخواست تعویق چیزی از این انزجار و تنفر کاسته نمی شود.
بدون تردید خیزش جدید مردم فلسطین نشان از بروز انتفاضه ای دیگر دارد. علایم و نشانه های آن برای دشمن نیز آشکار شده است . چندی پیش روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که شیمون پرز رئیس جمهور رژیم جعلی اسرائیل درباره انتفاضه سوم مردم فلسطین به محمود عباس هشدار داده است .
روزنامه « جروزالم پست » هم با اشاره به سیاست های کابینه افراطی رژیم صهیونیستی در بخش شهرک سازی در مناطق فلسطین در این باره می نویسد : « با ادامه این روند اسرائیل در آینده ای نزدیک باید منتظر انتفاضه سوم فلسطینی ها باشد. » این روزنامه هم چنین به نقل از آژانس یهود اضافه می کند : « در شرایط کنونی احساسات ضد صهیونیستی به بالاترین حد خود پس از جنگ جهانی دوم رسیده است . »
روزنامه کریستین ساینس مانیتور نیز در گزارشی از هراس پرز و دیگر مقامات این رژیم نسبت به راه افتادن انتفاضه سوم خبر می دهد. این گزارش پس از دیدار بی نتیجه « جرج میشل » فرستاده ویژه اوباما از خاورمیانه در بهمن سال گذشته منتشر شد. این روزنامه آمریکایی می نویسد : « سفر میشل به منطقه نه تنها نتیجه ای دربر نداشت و موفقیتی در مورد روند صلح خاورمیانه به دست نیامد بلکه با افزایش درگیری ها و حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها بازداشت و خشونت هرچه بیشتر این رژیم انتظار می رود دامنه اعتراضات مردمی فلسطین افزایش یافته و منجر به انتفاضه سوم شود. »
الشرق الاوسط نیز به نقل از سارکوزی درباره هشدار وی برای خیزش دوباره فلسطینی ها و شروع انتفاضه سوم خبر می دهد.
چندی پیش نیز رهبران گروههای جهادی فلسطین به دیدار رهبر معظم انقلاب آمدند. ایشان در این دیدار در سخنانی با تجلیل از مقاومت ملت فلسطین و مردم استوار غزه تاکید فرمودند : « فلسطین قطعا و یقینا در سایه ادامه استقامت به یاد ماندنی ملت فلسطین وحدت گروههای مبارز جهادی حول محور مقاومت ایمان و توکل به پروردگار آزاد خواهد شد و حامیان رژیم صهیونیستی نصیبی جز روسیاهی و بدنامی تاریخی نخواهند برد. »
به هرحال انتفاضه دیگری در راه است . آزادی فلسطین در گرو مقاومت و مبارزات مردمی است و حتما روزی خواهد آمد که ملت فلسطین در سایه رحمت الهی و در سرزمین آزاد فلسطین با حاکمیت اسلامی برخاسته از خواست مردم مظلوم و رنجدیده این دیار نفس بکشد.
پاورقی :
1 ـ محی الدین محتشم ـ مقاله هفت سال انتفاضه فلسطین
2 ـ حمید احمدی روزنامه کیهان 11 اسفند 88 تا سقوط اسرائیل یک انتفاضه دیگر
آنچه که ملت فلسطین را به انتفاضه سوم کشانده علاوه بر مبارزه با رژیم صهیونیستی اعتراض به عملکرد سازشکارانه تشکیلات خودگردان است که اقدامات آنها دستاوردی جز آوارگی بیشتر فلسطینی ها محاصره و قتل عام مردم غزه و جری تر شدن صهیونیستها برای ادامه و توسعه اشغالگری نداشته است
تشکیلات خودگردان فلسطین همسو با منافع رژیم صهیونیستی عمل می کند
« جروزالم پست » : با ادامه این روند اسرائیل در آینده ای نزدیک باید منتظر انتفاضه سوم فلسطینی ها باشد زیرا در شرایط کنونی احساسات ضدصهیونیستی به بالاترین حد خود پس از جنگ دوم جهانی رسیده است
جمهوری
 

نام:
ایمیل:
نظر: