اختصاصی بصیرت:بررسی فضای خبری - تحلیلی رسانه‌های بیگانه درباره مسایل داخلی ایران به نظر می ‌رسد این رسانه ‌ها فاز تبلیغی جدیدی را برای ایجاد آشوب و اغتشاش در ایران کلید زده اند. این رسانه‌ ها که در حجم نسبتاً گسترده‌ای تازه‌ترین اظهارات ادعایی سران معترض درباره انتخابات و حوادث پس از آن را بازتاب و مورد بررسی قرار داده و در این راستا به نوعی تلاش کردند گزاره " ادامه اعتراض‌ ها در سالگرد برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری وبرخی مناسبت‌های قبل از آن مانند روز کارگر و روز معلم"را تبلیغ و القاء نمایند. از این منظر براساس استراتژی احیاء جنبش موسوم به سبز ، مواضع اخیر سران معترض به معنای ادامه حیات این جنبش اعتراضی معنا گردیده است و تلاش شده است به نوعی برای این جنبش در میان اقشار مختلف جامعه یارگیری شود که فضاسازی بیگانه درباره کارگران ، معلمان ، زنان و ... از این منظر قابل ارزیابی است. مناقشه هسته ای تهران و غرب و چشم انداز اعمال دور جدید تحریم ها علیه ایران دیگر سوژه تبلیغی رسانه‌های بیگانه بود. در این راستا اگرچه تحلیلگران رسانه‌ای و سیاسی بیگانه تلاش نموده‌اند به نوعی هموار شدن مسیر تشدید تحریم‌ها وصدور قطعنامه تحریمی جدید علیه ایران در شورای امنیت (طرح ادعای همراه شدن کشورهای قدرتمند با آمریکا ومتحدان غربی اش) را القاء نمایند، ولی به نظر می رسد مهمترین دغدغه این رسانه ها همچنان کشورچین است. برهمین مبنا در حالی که برخی رسانه ها پیوستن پکن به جبهه حامی تشدید تحریم ها را ادعا می‌کنند برخی دیگر به ناگزیر اذعان کرده اند که "هم اکنون برزیل ، ترکیه و چین که همگی در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم عضویت دارند با این تشدید موافق نیستند و اما آنچنان که دیپلمات ها می گویند اگر چین از این موضع دست بکشد و در تشدید تحریم ومجازات حکومت تهران با جهان غرب همراه و همداستان شود راضی کردن برزیل و ترکیه دشوار نخواهد بود!" دیگر سوژه تبلیغی رسانه های بیگانه "بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی" به بهانه نهمین سالگرد صدور فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی و تشکیل ستادی با همین عنوان بوده است در این راستا رسانه های بیگانه ضمن به زیرسؤال بردن عملکرد قوه قضائیه براساس راهبرد استقلال زدایی از این قوه، تلاش نمودند ساختار جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشند، براین مبنا ضمن ادعای افزایش فساد اقتصادی در ایران به رغم فرمان هشت ماده ای آیت الله خامنه ای،‌فضاسازی شده است که این روند (ادعایی و القائی ) ناشی از ساختار حکومت ایران است! فضا سازی دروغین : رسانه‌های بیگانه به بهانه نهمین سالگرد صدور فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در مورد تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ، کارنامه این ستاد را مورد بررسی قرار داده وضمن طرح ادعای گسترش فساد اقتصادی در این سال‌ها ، از اظهارات علی مطهری در انتقاد از عملکرد قوه قضائیه در این زمینه برای "مستندسازی" ادعاهای خود بهره برداری تبلیغی نمودند. براین اساس از سویی درباره عملکرد قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی به فضاسازی پرداخته و فساد گسترده در قوه قضائیه را القاء نمودند و از سوی دیگر درسطح کلان‌تری تلاش کردند ساختار جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشند. در فضای رسانه ای بیگانه با هدف مخدوش‌سازی ساختار جمهوری اسلامی ایران ،‌ ادعای گسترش فساد اقتصادی مطرح شده و آن ناشی از اشکال در ساختار حکومت القاء گردیده است در واقع رسانه های بیگانه بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی را دستاویزی برای زیرسؤال بردن نظام اسلامی ایران قرار داده و تلاش نموده‌اند از طریق فضاسازی درباره این موضوع ، ضرورت شکل‌گیری جامعه مدنی گسترده به عنوان راهکاری برای حل مشکل ساختاری!! حاکمیت القاء کنند از این منظر رسانه‌های بیگانه به این بهانه تبلیغ نموده اند: "بدون یک جامعه مدنی گسترده نباید انتظار داشت که فساد مدیریت و اداری کاهش پیدا بکند!!" کمای سیاسی و احیا با نسخه آشوب در حالی که تقریباً نزدیک به دو ماه تا سالروز برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری باقی است، رسانه‌های بیگانه خط تبلیغی شکل‌دهی به فضای ذهنی اغتشاش و آشوب در ایران را کلید زده ومی‌کوشند جنبش موسوم به سبز را به بهره گیری مجدد از پروژه خیابان‌پیمایی تحریک و ترغیب نمایند.براین مبنا تلاش برای احیاء جنبش موسوم به سبز در دستور کار تبلیغی رسانه‌ های بیگانه قرار گرفته است وتلاش می شود این گزاره القاء وتبلیغ گردد که "جنبش موسوم به سبز همچنان زنده است؛ اگرچه از سطح خیابان کنار رفته است!" رسانه ‌های بیگانه که براساس "استراتژی‌ گسترش نفوذ" این رویکرد تبلیغی را پیگیری می‌کنند بر مبنای آن از سویی ضرورت ایجاد شبکه‌‌های اجتماعی برای گردآوری بخش خاکستری جامعه زیر چتر رویکرد اعتراضی جنبش موسوم به سبز را تبلیغ می‌کنند و از سوی دیگر به تعبیری برای هل‌دادن این بخش از جامعه به سمت جنبش موسوم به سبز وپیوستن به رویکرد اعتراضی آن ، درباره وضعیت آنها (کارگران ، زنان ، معلمان و... ) ونحوه برخورد حاکمیت با آنها فضاسازی می‌ کنند.در این راستای همچنین درباره نحوه برخورد با بازداشت شدگان پساانتخاباتی فضاسازی می شود وضمن انعکاس گسترده ادعاهای سران معترض درباره وضعیت سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشور وبازخوانی حوادث پس از انتخابات ، به نوعی معترضان ومخالفان وضع موجود را به ادامه اغتشاشگری و آشوب فرا خوانده شدند!! باز هم تهدید و تحریم: پیش ‌فرض تبلیغی رسانه‌‌های بیگانه درباره چشم انداز مناقشه هسته‌ای ایران و غرب و بحث تشدید تحریم ها، حتمی‌انگاری صدور قطعنامه جدید علیه ایران در شورای امنیت در صورت اصرار و تاکید تهران بر مواضع هسته‌ایش است. با این پیش ‌فرض تبلیغی ، رسانه‌های بیگانه سفرها و رایزنی‌های دیپلماتیک مقامات جمهوری اسلامی ایران در آفریقا و اروپا (سفر آقای احمدی نژاد به زیمبابوه و اوگاندا و رایزنی های آقای متکی در اتریش و بوسنی وهرزگوین) را به نوعی در چارچوب انگاره تبلیغی "تلاش‌ ‌های انفعالی" برای جلوگیری از صدور قطعنامه در شورای امنیت القاء می‌کنند ومدعی می شوند ایران به دلیل از دست دادن حمایت کشورهای بزرگتر وقدرتمندتر عضو شورای امنیت مثل چین و روسیه، به لابی کردن با کشورهای کوچکتر و غیردایم شورای امنیت روی آورده است ؛ رویکردی که به زعم وپیش بینی تبلیغی تحلیلگران رسانه ای وسیاسی بیگانه نتیجه ای برای تهران نخواهد داشت!! این فضاسازی تبلیغی رسانه‌های وابسته به غرب در حالی است که به نظر می رسد همچنان چین و حتی حق وتوی آن مهمترین دغدغه غربی‌ها برای صدور قطعنامه تحریمی علیه ایران است . به سخنی دیگر به رغم خوش ‌بینی محافل رسانه ای و سیاسی غرب درباره چشم‌انداز تشدید تحریم ‌ها علیه ایران ، آنها همچنان نگران مقاومت دیوار چین و حق وتوی آن در برابر فشارهای غرب برای تشدید تحریم ها علیه ایران هستند برمبنای چنین رویکردی هرچند احتمال وتوی قطعنامه تحریمی آمریکا و متحدانش از سوی چین به دلیل گره نخوردن موضوع هسته‌ ای ایران با منافع ملی چین رد می شود و در نهایت همراهی چین با آمریکا برای صدور قطعنامه جدید علیه تهران تبلیغ می گردد؛ ولی در عین حال اذعان می گردد که چین در این مسیر با تحریم های مورد نظر آمریکا (تحریم های گزنده) موافقت نخواهد کرد. در همین راستا برخی گزاره‌های تبلیغی بیگانه نشان می دهد که مخالفت چین با تشدید تحریم ها علیه ایران جدی تر از تصور و خوش‌بینی غربی‌ها در این باره است به گونه ای که حتی رسانه های بیگانه ناگزیر شده اند به نوعی از اهرم گزینه نظامی (برجسته‌کردن احتمال حمله به ایران) برای متقاعد کردن پکن بهره برداری نمایند از این منظر درفضای رسانه‌ای بیگانه فضاسازی می شود: "اگر چین با تشدید تحریم‌ ها علیه ایران در راستای تعلیق سیاست هسته ‌ای این کشور همراهی نکند ، احتمال بهره ‌گیری از گزینه جنگ در منطقه خلیج فارس (علیه ایران) پررنگ تر خواهد شد و در چنین صورتی با قطع صدور نفت و گاز این منطقه ، چین احتمالا بیش از هر کشوری دیگری آسیب خواهد دید!!" سوء استفاده از اختلافات: "برخورد دوگانه" یا "تفسیر دلبخواهانه جریان حاکم از قانون اساسی"، گزاره‌ای ادعایی و القائی است که به بهانه‌های مختلف از سوی رسانه‌های بیگانه مطرح می شود. رسانه‌های بیگانه موضوع شکایت دولت از عبدالجبار کرمی نماینده سنندج ، کامیاران و دیواندره به اتهام برخورد وتوهین آشکار به دولت و مسئولین کشور و استان را از این منظر مورد بررسی قرار دادند و در این راستا کوشیدند نه تنها شکایت دولت از عبدالجبار کرمی و احضار وی به دادگاه را نقض اصل مصونیت قضایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی القاء نمایند ، بلکه در مقایسه‌‌ای میان پیگیری شکایت دولت از عبدالجبار کرمی با پیگیری خبر شکایت دولت از الیاس نادران به دلیل مسایلی که علیه محمدرضا رحیمی معاون رئیس جمهور مطرح کرده بود ، نوعی دوگانگی در برخورد با این دو نماینده را تبلیغ و القاء نمایند از این منظر فضاسازی شده: "به نظر می‌‌رسد که مصونیت نمایندگان در برابر ایفای وظیفه نمایندگی با تفاسیر مختلفی هم همراه است...!!" * * * * *