صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲  ، 
شناسه خبر : ۱۴۲۷۶۸

بصیرت:نوآوری و اختراع یکی از الزامات رشد علم و فناوری است . در این اثنا کشورهایی که بتوانندخود را به دانش روز مجهزکرده و این دانش را در عرصه تکنولوژیک پیاده کنند می توانند بسیاری از مشکلات پیش روی پیشرفت خویش را از سر راه بر دارند. پرویز جان جانی یکی از مخترعان جوان کشور است که علم را به فناوری آمیخته است و اختراع جدیدی را به ثبت رسانده که می تواند در راستای اصلاح الگوی مصرف در کشور بسیار موثر باشد. با این حال وی از نبودن پشتیبانی ها و حمایت های لازم از مخترعان گلایه دارد. متن ذیل گفتگوی وی با ماست که شرح آن از مدنظرتان خواهد گذشت.
خودتان را معرفی کنید و از سوابق علمی پژوهشی خود بفرمایید.
اینجانب کارمند شرکت برق منطقه ای غرب مرکز کنترل و دانشجوی مهندسی برق دانشگاه علمی کاربردی مجتمع غرب می باشم وهمکارم خانم مهندس مریم آزادی مهندس برق الکترونیک کارمند شرکت موج نیرو می باشند. . از سوابق علمی خود می‌توانم به مقالات داخلی اشاره کنم. فعالیت علمی من در شرکت برق منطقه‌ای و دفتر تحقیقات بوده و در شرکت‌های توزیع چندین مقاله داشته‌ایم.‏
از اختراع جدیدتان بگویید ‏
نام دستگاهی که اختراع کردم دستگاه کنترل برق مصرفی مشترکین وکانتر میتر با قابلیت پرداخت قبوض مصرفی توسط مشترک است. با توجه به اینکه من حدود پانزده سال سابقه کار در برق منطقه‌ای غرب دارم با نقاط ضعف و قدرت سیستم تا حدودی آشنا شده‌ام. همانطور که مستحضر هستید کنتورهای برق خانگی به صورت تصاعدی است و نیاز به زمان خاص دارد یعنی دو ماه به دو ماه راس ساعتی خاص کنتور باید توسط کنتورخوان‌ها قرائت شود. با توجه به تصاعدی بودن این کنتورها اگر در قرائت کنتور تاخیر وجود داشته باشد باعث بروز خطا می‌شود که در حال حاضر دستگاه‌هایی که کنتور را قرائت می‌کنند صد در صد خطا دارند . دستگاهی که ما اختراع کرده‌ایم به صورت دو ماه به دو ماه و طی یک سیکل دو ماهه یا هر زمانی که خود شرکت توزیع
مد نظرش باشد برق مصرفی را قرائت می‌کند و در دستگاه ذخیره می‌کند. از مزایای این طرح می‌توان به این نکته اشاره کرد که این دستگاه از راه دور مقدار مصرفی کنتور را قرائت می‌کند به این طریق که شما شماره شناسه را به شرکت توزیع ارائه می‌دهید شرکت توزیع شمار، شناسه را از طریق یک نرم افزار به کنتور وارد می‌کند و کنتور مقدار مصرف را بعد از 10 الی 15 ثانیه به نرم افزار ارسال می‌کند و فیش برق را به مستاجر یا صاحب خانه ارائه می‌دهد و یا قرائت کنتور به صورت پیام کوتاه ارائه می‌شود. در واقع با دریافت و ارسال اطلاعات مصرفی کنتور توسط ‏GSM‏ مودم از کنتور وبا در نظر گرفتن برنامه جهت محاسبه هزینه مصرفی برخط که عملا" دیگر نیازی به حضور کنتور خوان در محل نیست .‏
‏ از دیگر مزیای طرح قطع و وصل برق مشترکین بد حساب است. درحال حاضر یکی از مشکلاتی که شرکت‌های توزیع با آن روبرو هستند همین قطع و وصل کنتور مشترکین بدحساب است چون در هر صورت برای شرکت هزینه بر است و مشکلات خاص خودش را دارد ولی با این سیستم می‌توان از طریق پیام کوتاه اول اخطار به مشترک داده شود که شما بدهی خود را پرداخت نکرده‌اید و اگر تا 24 ساعت آینده بدهی شما پرداخت نشود برق شما قطع خواهد شد که با این کار اگر مشترک برای پرداخت اقدام کند که هیچ و در غیر این صورت با ارسال یک پیام کوتاه به دستگاه مذکور برق مشترک بدحساب قطع خواهد شد. و باز در صورت پرداخت هم به همین شکل با ارسال پیام کوتاه به دستگاه برق مشترک وصل خواهد شد. از مزایای دیگر این دستگاه این است که به صورت محاسبه خط مقدار مصرف است. یعنی مشترک می‌تواند به صورت آنلاین مقدار هزینه مصرف خود را ببیند و با تاثیر روحی روانی که دارد مشترک سعی خواهد کرد الگوی مصرف را رعایت کند. از مزیت‌های مهم این دستگاه این است که با اتصال به شبکه شتاب می‌تواند مقدار هزینه مصرف را به صورت سیکل دو ماهه که شرکت توزیع مدنظر دارد پرداخت کند. البته طرح‌های دیگری نیز در دست کار دارم که امیدوارم با همکاری دانشگاه جامع کرمانشاه بتوانم این طرح‌ها را نیز ثبت کنم.‏
به نظر شما موانع تحقیق و پژوهش در کشور چیست؟ شما در طی تحقیق روی این پروژه با چه موانعی روبه رو بودید!؟‏
حدود 10 ماه است که بنده به اتفاق خانم مریم آزادی روی این طرح در حال فعالیت هستم اما متاسفانه در طول این چند وقت به جز جهاد دانشگاهی کرمانشاه که واقعا بسیار به ما در این راه کمک کردند علی الخصوص جناب آقای فرهنگ و آقای مهندس حدیدی که از ایشان هم تشکر می‌کنیم کمک دیگری ندیده‌ایم. با شرایط اقتصادی که ما در حال حاضر داریم حدود چهار میلیون صرف این طرح کرده‌ایم. متاسفانه به هرجا هم که مراجعه می‌کنیم می‌گویند باید در جشنواره شرکت کنید که حالا آیا ما مقام بیاوریم و یا نه. واقعا چیزی که هست این است که به آن صورت که باید به ما بها داده نمی‌شود و باید حداقل به گونه‌ای باشد که هزینه طرح‌های ما را تامین کنند. تا اگر فکری هم به ذهن ما خطور می‌کند جایی یا امکانی برای بروز آن داشته باشیم.‏
به نظرتان روند تولید علم که طی 12-13 سال گذشته ذیل رهنمودهای مقام معظم رهبری از شتاب مضاعفی برخوردار بوده چیست؟
به نظر من جوانان ایرانی بسیار پرتلاش و با استعداد هستند و مقام معظم رهبری نیز همیشه فرمایشات خوبی نسبت به جوانان ایرانی داشته‌اند و ما از ایشان بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم همین‌طور که مقام معظم رهبری به جوانان ایرانی و به مخترعین بها و ارزش می‌دهند مسئولین نیز همین‌گونه باشند و جوانان مستعد و کوشا را تحت حمایت قرار دهند.
اگر طرح شما به تولید انبوه برسد به چه قیمت خواهد بود؟
اگر این سیستم به تولید انبوه برسد جدود 150 هزار تومان هزینه خواهد داشت. البته با گسترش همین اختراع ما می‌توانیم تلفات شبکه را نیز محاسبه کنیم. چون در حال حاضر یکی از مشکلات شبکه‌های برق منطقه‌ای تلفات شرکت‌های توزیع است.
به نظرتان برای پیشرفت کشور ضرورتا باید از متدهای غربی پیروی کرد؟
به هر حال کشورهای غربی جنبه‌های مثبتی هم دارند که ما بتوانیم نکاتی از این جنبه‌های مثبت استفاده کنیم. به نظرم می‌توانیم با آنها مشورت داشته‌باشیم و نه اینکه لزوما از آنها پیروی کنیم.
با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.
بنده نیز از شما سپاسگزارم.‏
نسرین آدینه
 

نام:
ایمیل:
نظر: