یدالله جوانی سیا نام بزرگترین و پیچیده ترین سازمان جاسوسی نه تنها آمریکا، بلکه در جهان به شمار می رود. این سازمان با بودجه های کلان، نیروهای بسیار و برخوردار از فناوری های پیشرفته در راستای اهداف استکباری آمریکا عمل می کند. معمولاً دولت های آمریکا از برجسته ترین و زبده ترین افراد برای ریاست این سازمان جاسوسی استفاده می کنند. روزنامه واشنگتن پست در یکی از شماره های اخیر خود می نویسد: «اکنون ایران بزرگترین درد رئیس سازمان سیا است. اختصاصی بصیرت:این سازمان اکنون در حال تلاش برای جذب نیروهای ایرانی بیشتر از میان مخالفان حکومت و درصدد اقدام برای ایجاد اخلال در دستیابی ایران به توانایی هسته ای است. تحلیلگران سازمان سیا بر این باور هستند که حمله آشکار نظامی آمریکا یا اسرائیل به ایران، تنها به نفع حکومت ایران خواهد بود.» همه شواهد و قرائن نشان می دهد که واشنگتن پست در تحلیل و گزارش خود دچار اشتباه نشده و این یک واقعیت است که ایران بزرگترین درد رئیس سازمان سیا است. سازمان سیا در درون ساختار قدرت آمریکا این رسالت را دارد که موانع سر راه ایالات متحده برای سلطه بر جهان را بردارد. سازمان جاسوسی سیا طی سال های عمر خود، گام های بلندی را در راستای مأموریتش برداشته، لکن طی 31 سال گذشته نه تنها موفق به عبور از مانع انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نشده، بلکه روز به روز این مانع را تسخیرناپذیرتر از روز قبل ارزیابی می کند. آمریکایی ها در یک نگاه به 31 سال گذشته به این جمع بندی می رسند که هر چه آنها توطئه ها، فشار و تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران را با هدف شکست، انزوا و تغییر رفتار جمهوری اسلامی افزایش داده اند، نه تنها این اهداف حاصل نشده، بلکه برعکس جمهوری اسلامی روز به روز توانمندتر، پیشرفته تر و دارای نفوذ بیشتر در منطقه راهبردی خاورمیانه و جهان شده و روند قدرتمندتر شدن ایران با شتاب ادامه دارد. واقعیت این است که آمریکایی ها در خصوص ایران به هر دری که می زنند نه تنها به نتیجه دلخواه نمی رسند بلکه نتیجه حاصله آنها را عصبانی تر می کند. به دنبال ناکامی های گذشته این کشور در قبال جمهوری اسلامی، اخیراً کمیته ای ویژه، متشکل از سیاستمداران دمکرات و جمهوریخواه، تدوین جزئیات مجازات های جدید علیه ایران را آغاز کرده است. «هاوارد برمن» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اعلام کرد که کنگره دیگر نمی تواند برای تحریم ایران منتظر تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بماند. ایشان در بخشی از اظهارات خود، دلیل اقدام کنگره و منتظر دیگران نماندن را اینگونه توضیح می دهد: «ایران و سانتریفیوژهای در حال چرخش این کشور، صبر نکرده اند.» آمریکایی ها بسیاری از شکست ها و ناکامی های خود در جهان و به ویژه در خاورمیانه را مرتبط با شکست خود در قبال ایران ارزیابی کرده و بر این اعتقاد هستند که سیاست ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از موارد از علل اصلی ناکامی های آمریکا می باشد. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن طی گزارشی این باور آمریکایی ها را از زبان وزیر دفاع آمریکا اینگونه بیان می دارد: «رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، پیشرفت در روند صلح خاورمیانه را با موفقیت در فشار علیه ایران مرتبط دانست.» در شرایط کنونی دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی به نتیجه بخش بودن تحریم های بیشتر علیه کشورمان دل بسته اند و به طرق مختلف بر دولت اوباما جهت اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران فشار وارد می سازند. این قبیل امیدها به نتیجه بخش بودن تحریم ها در حالی است که براساس گزارش بی بی سی، دولت اوباما نگران است که اقدام یکجانبه کنگره آمریکا در تحریم گسترده شرکت های خارجی طرف قرارداد با ایران، اثر منفی بر روابط ایالات متحده با کشورهایی داشته باشد که برای کسب حمایت آنها علیه تهران تلاش می کند. تجربه سه دهه اخیر می گوید حق با اوباما است که نگران باشد. این نگرانی عمدتاً ریشه در واقعیات اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان دارد. برخلاف تصور «ایهود باراک»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که به گزارش بی بی سی معتقد است آمریکا تنها قدرت جهانی است که می تواند اقدام جهانی هماهنگ را برای مقابله با ایران از مسیر فشار اقتصادی انجام دهد، آمریکا قدرتی رو به افول است و بسیاری از کشورها براساس منافع خود درصدد تعامل با جمهوری اسلامی ایران هستند. بنابراین با نگاه به واقعیات است که واشنگتن پست ایران را بزرگترین درد رئیس سیا ارزیابی می کند؛ دردی که نه تنها برای رئیس سازمان جاسوسی سیا، بلکه برای تمامی دولتمردان زیاده خواه در نظام سلطه جهانی تا ابد ادامه خواهد داشت. (ان شاءالله)