دکتر مصطفی معین وزیر علوم دولت سید محمد خاتمی در زمان تصدی این پست، هنگامیکه با سوالی در مورد اخراج دکتر جوینی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مواجه شد، اینگونه پاسخ داد که "این حق دانشگاه است که هر کس را بخواهد اخراج کند."به گزارش رجا، هادی سمتی نیز که این روزها، نام وی به عنوان استاد اخراجی مطرح شده است، زمانی که مسئولیت معاونت آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی را بر عهده داشته، یک استاد اصولگرای این دانشکده را در اولین سال دولت اصلاحات چنین تهدید کرده بود: "تا آخر خط اخراجت با تو می آیم مگر اینکه با ما باشی. باید قول بدهی علیه ما مقاله ننویسی وگرنه درسهایت را از تو می گیریم و از دانشگاه اخراجت می کنیم."روابط عمومی دانشگاه تهران همچنین در پاسخ به اظهارات غلامرضا ظریفیان معاون دانشجویی سابق وزارت علوم، طی اطلاعیه ای آمار سنواتی اخراج اساتید طی سالهای 76 تا 84 را 45 نفر ذکر کرد. با این حال، ظریفیان ترجیح داد در یادداشتی، به جای پاسخ به آمار 45 نفره اخراج اساتید در دولت قبل، ادعاهای خود را بر کلی گوییهایی نظیر "تحدید آزادی های علمی و تضییع حقوق و حرمت استادان و دانشجویان"، "تنزل منزلت دانشگاه" و "اختلال در کارایی و اثربخشی علمی" استوار کند و از پاسخ به این تصفیه سیاسی اساتید اصولگرا خودداری نماید.اخراج اساتید اصولگرا از دانشگاهها طی سالهای حاکمیت جریان اصلاح طلب همراه با رویداد دیگری نیز بود و آن فراهم کردن مقدمات برای جذب و نفوذ اعضاء احزاب منتسب به جریان حاکم به هیأت های علمی دانشگاهها و ارائه بورسهای تحصیلی بدون ضابطه بود که افت سطح علمی حاصل از این اقدام، در برخی دانشگاههای مطرح، همچنان محسوس است.