20/2/89 در این میان رسانه های بیگانه بحران اقتصادی و فساد اقتصادی را مهمترین و بزرگترین چالش پیش روی دولت احمدی نژاد عنوان کردند. از نگاه رادیوهای بیگانه بحران اقتصادی و فساد مالی تنها به عرصه دولت محدود نمی باشد بلکه تداوم بحران می تواند به بی ثباتی اقتصادی و تشدید رکود و تورم در کشور دامن بزند. از نگاه رسانه های بیگانه دولت احمدی نژاد در تدوین راهکار برای برون رفت از بحران اقتصادی و فساد مالی ثبات بخشیدن به بازار مالی و سروسامان دادن به امور بانکی و سرمایه گذاری شکست خورده است. اعدام پنج تن از زندانیان تروریست زندان اوین مجموعه گسترده ای از تبلیغات سیاسی رادیوهای بیگانه را در این خصوص شکل داده است . آنها سعی می کنند خبر اعدام چند زندانی خرابکار را با شگفتی همراه سازند و تلاش می کنند رخدادهای داخلی کشور در یک مقوله بین المللی انعکاس دهند . رسانه های بیگانه ضمن فراموش کردن نقش مخرب گروهک پژاک سعی می کنند منافع خاص خود را دنبال کنند. رسانه های بیگانه در این میان تلاش می کنند از حادثه اعدام این افراد عواطف قومی و مذهبی را متاثر سازند و شکاف های قومی و مذهبی را تشدید نمایند و طوری تبلیغ می نمایند که در دنیا درخصوص این قضیه مخاطب پیدا کنند و آن را به یک امر هویتی تبدیل نمایند که منجر به حرکتهای قومی گردد. یکی از عرصه هایی که در تبلیغات رادیوهای بیگانه در ارتباط با مسایل ایران صورت می گیرد مسئله فعالیت اتمی ایران است و در حال حاضر چالش هسته ای موضوع گسترده ای به خود گرفته است و شامل موارد خلع سلاح هسته ای اشاعه سلاح هسته ای و غیره را در بر می گیرد. در حال حاضر مسئله فعالیت اتمی ایران سراسر با گفتمان رهبری جهانی آمریکا پیوند خورده است و آن را به چالش می کشد. بررسی تبلیغات رادیوهای بیگانه نشان می دهد که آنها تلاش می کنند پرونده اتمی ایران را بزرگترین چالش هسته ای در جهان نشان دهند آنها در تبلیغات سیاسی خود می کوشند فعالیت اتمی ایران را یک فعالیت هسته ای تهاجمی نشان دهند و در ذهن مخاطبان خود این استدلال را تقویت نمایند که این ایران اسلامی است که از روند تنش زدایی برسر فعالیت اتمی خود دوری می جوید. آنها تلاش می کنند نشان دهند فعالیت های دیپلماتیک و حقوق بین المللی بدلیل مواضع ایران بی نتیجه مانده است. از سوی دیگر مناسبات ایران و آمریکا روابط ایران و آمریکا همچنان مورد توجه رادیوهای بیگانه قرار دارد. اما آنچه که در تبلیغات رادیوهای بیگانه بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که هرگونه بازتعریف و تغییر در مناسبات ایران و آمریکا از سوی برخی گروههای داخلی و بازیگران منطقه ای و جهانی مورد مقاومت قرار می گیرد و از راههای مختلف تلاش می کنند جلوی هرگونه تغییر را بگیرند. از نگاه رسانه های بیگانه وضعیت نه صلح و نه جنگ میان ایران و آمریکا به نفع برخی محافل سیاسی داخلی و بازیگران منطقه ای و بین المللی است . از این رو برای آنها گزینه برتر وضعیت نه صلح و نه جنگ است . مجازات محارب و فریاد حقوق بشری!: اعدام پنج تن از تروریست های بمب گذار در زندان اوین مجموعه گسترده ای از تبلیغات سیاسی رادیوهای بیگانه را در این خصوص شکل داده است. آنها سعی می کنند خبر اعدام را با شگفتی همراه سازند و تلاش می کنند و رخدادهای داخلی کشور را در یک مقوله بین المللی انعکاس دهند. رسانه های بیگانه ضمن فراموش کردن نقش مخرب گروهک پژاک سعی می کنند منافع خاص خود را دنبال کنند. رسانه های بیگانه در این میان تلاش می کنند از حادثه اعدام این افراد عواطف قومی و مذهبی را متاثر سازند و شکاف های قومی و مذهبی را تشدید نمایند و به نوعی ضمن سرپوش گذاشتن اتهامات آنها مسئله اعدام را بدل به یک امر قومی کرد تبدیل نمایند و طوری تبلیغ می نمایند که در دنیا درخصوص این قضیه مخاطب پیدا کنند و آن را به یک امر هویتی تبدیل نمایند که منجر به حرکتهای قومی گردد. رادیوهای بیگانه در این میان از فرصت استفاده می کنند و به بهانه اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی پیام ها و دیدگاههای اپوزیسیون و ضدانقلاب را انعکاس می دهند رادیوهای بیگانه در ذهن مخاطب خود اینگونه القاء می کنند که اعدام بمب گذاران در ایران یکسره غیرقانونی است و از موارد فاحش نقض حقوق بشر محسوب می شود. از نگاه رادیوهای بیگانه اعدام قاچاقچیان و تروریست ها در جهت اعمال سیاست ایجاد رعب می باشد. رادیوهای بیگانه بر این نکته تاکید می ورزند که جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالگرد فتنه سبز دست به ایجاد رعب و وحشت زده است تا از بروز اغتشاشات جدید جلوگیری نماید. حسادت برای رونق اقتصادی ایران : رسانه های بیگانه بحران اقتصادی و فساد اقتصادی را مهمترین و بزرگترین چالش پیش روی دولت دکتر احمدی نژاد می دانند. از نگاه رادیوهای بیگانه بحران اقتصادی و فساد مالی تنها به عرصه دولت محدود نمی باشد بلکه تداوم بحران می تواند به بی ثباتی اقتصادی و تشدید رکود و تورم در کشور دامن بزند. از نگاه رسانه های بیگانه دولت آقای احمدی نژاد در تدوین راهکار برای برون رفت از بحران اقتصادی و فساد مالی ثبات بخشیدن به بازار مالی و سروسامان دادن به امور بانکی و سرمایه گذاری شکست خورده است. از نگاه رادیوهای بیگانه تشتت حاکم بر فضای سیاسی و فقدان نهادهای دموکراتیک بسته بودن فضای سیاسی و موارد دیگر ژرفای بیشتری به بحران اقتصادی داده است. در مجموع از نگاه رسانه های بیگانه فضای داخلی گذر از وضع موجود را دشوار کرده است. بر پایه تبلیغات رادیوهای بیگانه سیاست خارجی دولت نیز آثار منفی بر بر اقتصاد بر جای نهاده است . مناسبات ایران و آمریکا: روابط ایران و آمریکا همچنان مورد توجه رادیوهای بیگانه قرار دارد از نگاه رادیوهای بیگانه تغییر در معادله روابط ایران و آمریکا می تواند تاثیرات دگرگون کننده ای بر روابط قدرتهای بزرگ و همینطور بر بازیگران منطقه ای بگذارد. اما آنچه که در تبلیغات رادیوهای بیگانه بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که هرگونه بازتعریف و تغییر در مناسبات ایران و آمریکا از سوی برخی گروههای داخلی و بازیگران منطقه ای و جهانی مورد مقاومت قرار می گیرد و از راههای مختلف تلاش می کنند جلوی هرگونه تغییر را بگیرند. از نگاه رسانه های بیگانه وضعیت نه صلح و نه جنگ میان ایران و آمریکا به نفع برخی محافل سیاسی داخلی و بازیگران منطقه ای و بین المللی است. از این رو برای آنها گزینه برتر وضعیت نه صلح و نه جنگ است. نکته قابل توجه در تبلیغات سیاسی رادیوهای بیگانه این است که صف مخالفان و موفقان رابطه ایران و آمریکا طولانی است اما در تحولات اخیر استقلال عمل ایران و آمریکا در خصوص باز تعریف رابطه افزایش یافته و بیشتر به سمت تنش پیش رفته است. از نگاه رسانه های بیگانه ایران و آمریکا درک متناقض از الزامات جدید بین المللی دارند . ایران در جهت تصویر سازی مثبت گام برنمی دارد و آمریکا گفتمان فشار مضاعف را برای تغییر رفتار ایران انتخاب کرده است که در نتیجه مناسبات متشنج شده است و این وضعیت مناسبی نیست .ایران سیاست های افزایش توان نظامی را دنبال می کند و آمریکا بجای تعامل، سیاست تقابل را برگزیده است . 21/2/89 منظومه تبلیغی شب گذشته(20/2/89) رسانه‌های بیگانه بر مبنای جریان‌سازی خبری و تبلیغی همه‌جانبه درباره اعدام پنج تروریست وابسته به گروه‌های محارب قرار داشت و این رسانه‌ها با برجسته‌سازی هدفمند این موضوع و گسترش ابعاد و دامنه آن تلاش کردند که تصویری وارونه و غیر‌واقعی از فضای سیاسی و اجتماعی ایران شکل دهند که شالوده آن بر ادعای ساختگی " تشدید فضای رعب و هراس در آستانه انتخابات" متمرکز شده بود . در این میان رسانه‌های بیگانه با نگاهی ویژه واکنش سازماندهی شده برخی اعضای گروه‌های ضد انقلاب خارج از کشور به این موضوع را بزرگنمایی کردند. به نظر رسانه‌های بیگانه از منظر غلظت‌بخشی به این سوژه در جستجو فضایی برای خارج کردن فتنه موسوم به سبز از محاق هستند . با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری،جریان‌سازی تبلیغی بیگانه برای بازسازی فضایی جدید برای زایش اغتشاش و شورش شکل جدی تر به خود گرفته است و از همه‌چیز و همه‌کس گفته می‌شود تا شاید مجالی برای تعبیر رویای آشوب‌زایی در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. همچینن مقامات رژیم صهیونیستی در فضایی جدید به بازتولید تهدیدات واهی و توخالی درباره احتمال حمله نظامی به ایران می‌پردازند و این در حالی است که ناتوانی این رژیم در حمله نظامی به ایران بر همگان آشکار شده است و همه تحلیلگران نظامی غرب و حتی برخی مقامات نظامی سابق رژیم صهیونیستی هم به این موضوع اعتراف دارند . نکته قابل توجه دیگر آن که جریان سازی محافل سیاسی و رسانه‌ای برای ایجاد تنش در مناسبات ایران و افغانستان به صورت آشکار و پنهان ادامه دارد و شاید بتوان گفت آمریکا به دنبال فعال کردن گسل افغانستان و معطوف کردن بخشی از انرژی سیاست خارجی ایران در این حوزه است . امید به فتنه سبز با نزدیک شدن به سالگرد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، فضاسازی رسانه‌های بیگانه برای عمق‌بخشی به آنچه که در فضای مجازی ، جنبش سبز نام گرفته است؛ شکل جدیدی به خود می‌گیرد و در این چارچوب آنچه که بیش از هر چیز برای رسانه بیگانه اهمیت دارد؛‌بازسازی هویتی خود ساخته برای این جنبش و بازتعریف پیامدهای دور از انتظار برای آن است . بر این اساس تلویزیون بی بی سی فارسی در توصیف پیامدهای فتنه سبز از تعبیری فانتزی بهره می‌گیرد و می‌گوید:پیامدی با صحنه‌هایی گاه مهیج و گاه دلخراش و همراه با اتهام و بازداشت و زندان و ظهور پدیده‌ای نو با رنگی سبز . در پس این توصیف هم پرسش‌هایی معنادار مطرح می‌شوند: آیا آنچه که جنبش سبز نام گرفت واکنشی زودگذر بود و یا آتشی است در زیر خاکستر ؟ آیا این جنبش ، جبنش مدنی مردم ایران است ؟ و ماهیت جنبش سبز چیست؟ تلویزیون بی بی سی فارسی در میزگردی با استفاده از تاکتیک‌ تبلیغی ایجاد تعادل ساختگی ، ویترینی به ظاهر بی‌طرفانه ساخت تا پاسخی برای این پرسش‌های جهت‌دار بازسازی شود و برخی ادعاها از منظر به اصطلاح کارشناسی القاء‌ گردد. در گام اول ‌هر یک از طرف‌های گفتگو میزگرد تلویزیون بی بی سی فارسی ، از منظری به توصیف ماهیت جنبش موسوم به سبز می‌پردازند که در این چارچوب از ویژگی‌های همچون فراگیری (‌حد و مانع نداشتن‌)‌، ماهیت ژله‌ای جنبش ( هر کسی از ظن خودش یا این جنبش همراه می‌شود) ساختار شبکه‌ای جنبش ، سواربودن جنبش بر روی شکاف‌های درون حاکمیت ، سخن به میان رفت . و ادعا شد که جنبش موسوم به سبز بر مطالبات شهروندی جامعه ایران و بخش متوسط شهرنشین و تحصیلکرده استوار شده است. رسانه بیگانه پس از بررسی ماهیت و هویت مجازی برای جنبش موسوم به سبز ، در گام دوم به سراغ طرح استراتژی برای همراه‌سازی گروه‌های اجتماعی از جمله زنان رفت تا شاید برای رویاهای بر باد رفته تعبیری بیابد. در طرح استراتژی از ضرورت توجه جنبش موسوم به سبز به چهار شکاف جنسیتی ، مرکز و حاشیه ، مسئله اقوام و گسل مدنی سخن به میان رفت و برای ایجاد پشتوانه اجتماعی ، استراتژی گذار سران جنبش موسوم به سبز از اتکای صرف به گسل مدنی و همچینن تصورات ایدئولوژیک پیشنهاد گردید. اما آنچه که در پس زمینه‌های این میزگرد‌ تلویزیون بی بی فارسی نهفته بود؛‌رویایی به محاق رفته بیگانه است که هرچه در کالبد بی‌جان این به اصطلاح جنبش می‌دمد او را یارای برخاستن نیست. باید توجه داشت فاصله میان رویا و واقعیت بسیار است و بازسازی جنبش بر پایه رویا به توهم می‌ماند تا واقعیت . شعارها مجددا تکرار میگردد: فضای تبلیغی شب گذشته(20/2/89) رسانه‌های بیگانه در حوزه سیاسی داخلی بر مبنای جریان‌سازی خبری و تبلیغی درباره اعدام پنج تروریست شکل گرفت و به این بهانه مولفه‌های تبلیغی مرتبط با گفتمان تکراری ادعای "نقض حقوق بشر در ایران "به نقطه کانونی شکل‌دهی هجمه تبلیغی علیه نظام اسلامی تبدیل شد. در روند تبلیغی رسانه‌های بیگانه درباره اعدام‌ها،در مقایسه با گذشته تحول خاصی صورت نگرفته نبود و می‌توان گفت که صورتبندی فضاسازی بیگانه بر مبنای همان پازل تبلیغی همیشگی استوار بود. بر این اساس در فضای رسانه‌ای بیگانه از برخی تاکتیک‌های تبلیغی مکمل و موازی همچون ابهام‌زایی ،‌بین‌المللی کردن سوژه، برچسب‌زنی ،اتهام‌زدایی (‌تبرئه و تطهیر) و مخدوش جلوه دادن روند رسیدگی قضایی ، عاطفی کردن موضوع ، تحریف و وارونه‌سازی و ... برای بازسازی فضای ساختگی و غیر‌واقعی از این اعدام‌ها استفاده شد. اما فراتر از تصویرسازی همیشگی ، نوعی حرکت هدفمند برای همراه‌سازی مخاطب و همچنین پیوند نامتقارن و تسری موضوع اعدام پنج تروریست به مسائل پس از انتخابات مشهود بود. بر این مبنا بخشی از جریان‌سازی تبلیغی رسانه‌های بیگانه به مخدوش‌سازی نگاه مخاطب به روند رسیدگی قضایی به پرونده این پنج تروریست معطوف شد و از منظر ابهام‌زایی و ارائه تصویری متناقض‌نما از جرائم ارتکابی اعدام‌شدگان ، ادعا شد : این اعدام‌ها در راستای سیاست دولت برای استفاده از ترور و خشونت حکومتی در رو‌دررویی با چالش های پیش رو و ارعاب مخالفان در آستانه سالگرد انتخابات صورت گرفته است. نکته قابل توجه آن که، تحلیل مسائل ایران بر اساس تحولات پس از انتخابات به منطق رسانه‌ای غیرقابل خدشه در فضای تبلیغی بیگانه تبدیل ‌شده است و از این منظر تلاش می‌شود این ذهنیت تبلیغی تداعی کرد که ایران پس از انتخابات دچار دگردیسی اساسی شده است و همه چیز نیز در نهایت به انتخابات بر می‌گردد. در این میان تحلیل واکنش‌ها به اعدام چند عضو محارب وابسته گروه‌های تروریستی نیز قابل توجه است که به نظر از نوعی سازماندهی حکایت دارد که بر دو محور "‌ضد انقلاب خارج از کشور " و برخی "نهادهای به اصطلاح حقوق‌بشری" متمرکز است . در این چارچوب تلاش می‌شود نوعی کمپین بین‌المللی شکل گیرد تا شاید از این طریق محملی جدید برای بازسازی فتنه سبز فراهم شود. بن بست دشمن: آمریکا و اتحادیه اروپا از تکمیل حلقه‌های زنجیره ساختگی انزوای بین‌المللی ایران و فراهم شدن تشدید تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گویند و این در حالی است سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته است سرگرم مطالعه پیشنهادی از سوی برزیل و ترکیه در مورد تبادل سوخت هسته‌ای است . ادعاهای هیلاری کلینتون و کاترین اشتون درباره فراهم شدن زمینه تشدید تحریم علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که در پس زمینه این اظهارات نوعی نامیدی توام با تهدید برای وادارکردن دیگر کشورها به همراهی با آمریکا و اتحادیه اروپا مشهود است . به نظر می‌رسد طرح ابتکاری جدید ایران در زمینه تبادل سوخت به ایجاد شکاف در میان اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجامیده است و بر این اساس در گفتمان مقامات غربی نوعی تغییر شکل مشاهده می‌شود . در چنین فضایی ، تشدید تحریم‌ها علیه ایران ، قطعی و اجتناب‌ناپذیر تلقی نمی‌گردد بلکه گفته می‌شود: "تحریم زیاد هم به دور از ذهن به نظر نمی‌رسد." آنچه که مسلم است جریان‌سازی تبلیغی محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران در مقایسه با دو هفته گذشته کاهش یافته است و می‌توان گفت با بن‌بست شکل گرفته در ایجاد اجماع درباره تشدید تحریم‌ها همه نگاه‌ها در انتظار بروز و ظهور تحول و نقطه عطف جدیدی درباره موضوع هسته‌ای ایران است . تهدیدات تو خالی : مقامات رژیم صهیونیستی در فضایی جدید به بازتولید تهدیدات واهی و توخالی درباره احتمال حمله نظامی به ایران می‌پردازند و این درحالی است که ناتوانی این رژیم در حمله نظامی به ایران بر همگان آشکار است . تحلیلگران نظامی غرب و حتی برخی مقامات نظامی سابق رژیم صهیونیستی هم به این موضوع اعتراف دارند. بر این اساس موشه یعلون ، معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر سیاست های راهبردی این رژیم مدعی شد:" اسرائیل از توانایی های تکنولوژیک لازم برای انجام یک حمله نظامی علیه حکومت اسلامی ایران برخوردار است ." نکته قابل توجه آن که نگرانی و هراس رژیم صهیونیستی از تبدیل شدن به یک قدرت نظامی حتی در اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز نمایان است . نگرانی از توانمندی نظامی ایران به رژیم صهیونیستی محدود نمی‌شود و حتی برخی موسسه مطالعات استراتژیک غربی هم به پیشرفت‌های ایران در زمینه برنامه موشکی اذعان دارند هرچند که با طرح برخی ادعاها همچون نمونه‌برداری ایران از برنامه‌های موشکی کره شمالی ،‌ چین و روسیه و همچنین القاء این که برنامه هسته‌ای ایران همگام و موازی با برنامه موشکی پیش می‌رود؛ تلاش می‌گردد تصویری غیرواقعی ، ‌تهاجمی و تهدید‌آمیز از توانایی نظامی ترسیم گردد.