شب گذشته(1/2/89) همچنان تحرکات دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران حول دو محور "توافق تهران" و "تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه جدید ضد ایرانی در شورای امنیت" ادامه داشت . هفته گذشته ایران طی توافق هایی با ترکیه و برزیل اعلام کرد در قبال دریافت اورانیوم با غنای بالا برای مصرف رآکتور تحقیقاتی تهران 1200 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین را به ترکیه انتقال خواهد داد. با این حال ، آمریکا و کشورهای غربی ضمن استقبال از تبادل اورانیوم تاکید کرده اند نگرانی ها نسبت به ماهیت برنامه اتمی ایران همچنان باقی است . در واکنش به این تحرکات دیپلماتیک ، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید تهران به رغم تحریم های جدیدی که قرار است علیه جمهوری اسلامی اعمال شود به عملی کردن تعهد خود در تبادل اورانیوم پایبند است . به گزارش تلویزیون فارسی آمریکا ، نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال نوشته اند "دولت پرزیدنت اوباما برای جلب حمایت از تحریمهای جامعه بین المللی علیه ایران دو امتیاز بزرگ به کرملین داده است : نخست پایان دادن به تحریم شرکت های روسی که از سال 1999 در معاملات پنهان اسلحه با ایران و سوریه دست داشته‌اند. دوم رفع ممنوعیت فروش موشکهای ضد هوایی روسیه به دولت تهران"، امتیازاتی که به نوشته واشنگتن پست مسکو بدون دریافت آنها حاضر به پشتیبانی از تحریمها علیه برنامه هسته ای ایران نمی شد. این روزنامه می نویسد سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در دفاع از اقدام روز جمعه گفته است رویکرد "روسیه در برابر ایران در طول زمان متحول شده و همکاری مسکو در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ، واشنگتن را متقاعد کرده است که اعطای این امتیازات با منافع ما در آن پیمان منافاتی ندارد".علاوه بر این ، مقامات روسی در روز‌های اخیر اذعان کردند که "تحریم‌های جدید سازمان ملل نیروگاه بوشهر را در بر نمی‌گیرد". با توجه به این خبر به نظر می‌رسد سکوت تهران در برابر تلاش آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای صدور قطعنامه جدید و تاکید تهران بر ادامه مبادله اورانیوم با وجود صدور این قطعنامه به علت امتیازی است که روسیه در زمینه تحویل موشک‌های اس 300 به ایران و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از آمریکا گرفته است .با این حال باید توجه داشت ، تحرکات دیپلماتیک آمریکا برای صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل ، به نوعی فرصت طلبی واشنگتن از شرایط سیاسی برای رسیدن به برخی اهداف سیاسی است، اهدافی مانند: 1. فشار خارجی بر تهران همزمان با تشدید فشار‌های داخلی بر دولت و 2. مخدوش کردن چهره سیاست خارجی ایران به عنوان مهمترین برگ برنده دولت در افکار عمومی ایران در چند سال گذشته بوده است . همزمان با افزایش تحرکات دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران ، شاهد انعکاس اخبار و تحولات سیاسی داخلی ایران در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران هستیم. اخباری مانند: سخنان جدید سید محمد خاتمی و مهدی کروبی ، نامه برخی اعضای کنگره آمریکا به کلینتون درباره حقوق بشر در ایران ، تشکیل قرارگاه شهید فهمیده در تهران برای مدیریت مراسم سالگرد ارتحال امام، گفتگو با مادر کوهیار گودرزی درباره وضعیت فرزندش ، گفتگو با شیرین عبادی به مناسبت اعطای جایزه انجمن جهانی دموکراسی . • ضرورت تغییر در جغرافیای سیاسی سازمان ملل: آمریکا و متحدین غربی این کشور بار‌ها نشان داده‌اند که اگر این قوانین و مقررات مغایرت با منافع آنها داشته باشد تعهدی به هیچ یک از قوانین و مقررات بین‌المللی ندارند. به همین علت "نماینده ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ندادن ویزای آمریکا به محمد مهدی آخوند زاده معاون وزیر خارجه ایران ، در نامه ای به یک کمیته سازمان ملل متحد، دولت آمریکا را به "سوء استفاده از قدرت به عنوان کشور میزبان" متهم کرد و گفت: "رد درخواست صدور ویزا برای معاون وزیر خارجه ایران انگیزه های سیاسی دارد". به نظر میرسد مقامات آمریکایی نیز اصرار دارند وانمود کنند ندادن ویزا به مقامات ایرانی انگیزه سیاسی دارد و از آن به عنوان اهرم فشاری علیه تهران استفاده می‌کنند به همین علت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خیلی صریح گفته است که "علت رد شدن این ویزا را ما به اصطلاح علنی نمی کنیم ،" محرمانه است" و تلویزیون بی بی سی نیز ادعا می‌کند "به همین دلیل معلوم نیست که واقعا دلیل رد کردن معاون وزیر خارجه ایران چیست". اما با این حال ، این شبکه تلویزیونی وانمود می‌کند آمریکا به تعهدات بین المللی اش مقید است و انگیزه‌ای سیاسی در ورای صادر نشدن ویزا برای مقام ایرانی وجود ندارد ! بنابراین با اشاره به اینکه "دولت آمریکا بر اساس تعهدات بین المللی موظف است که کمک کند یعنی تسهیلات حضور مقامات کشورهای مختلف را در اجلاس سازمان ملل فراهم کند اجلاس هایی که در آغاز سال است یا اجلاس های مختلف دیگر و تخصصی" ادعا کرد: "ولی این بدون استثناء هم نیست اگر فرض کنیم که متقاضی به موقع مدارکش را ندهد یا مدارکش ناکافی باشد دولت آمریکا می تواند آن تقاضای ویزا را رد بکند". • فتنه گران ؛ همبسته با دشمن خارجی جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد. بیانیه رهبران معترضین حکایت از آن دارد که آنها در پی برگزاری و استمرار اعتراضات در این مناسبت هستند. به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای ضد ایرانی سعی می‌کنند با اهداف زیر از این فرصت نهایت استفاده را بنمایند : 1. تشدید فشار خارجی همزمان با افزایش فشار داخلی در این روز‌ها برای زمین گیر کردن دولت. 2. امتیازات بیشتر گرفتن از تهران با این پیش فرض که تنش‌های سیاسی داخلی دولت ایران را ضعیف کرده است. 3. مخدوش کردن اعتبار سیاست خارجه دولت. پیش از این بسیاری - از جمله مقام معظم رهبری و حتی اصولگرایان منتقد و برخی اصلاح طلبان - بر این باور بودند که سیاست خارجه تهاجمی دولت نهم و دهم موفق بوده است . البته این سیاست‌ها نباید سبب شود تهران از مبادله اورانیوم غنی شده خود منصرف شود. به همین علت سعی می‌شود با انعکاس گسترده حمایت برزیل و ترکیه از تهران برای حفظ کانال‌های ارتباطی آنها با تهران و همچنین برجسته کردن ادعا‌های اخیر مقامات روسی مبنی بر اینکه تصویب قطعنامه چهارم تاثیری در مناسبات و قرارداد‌های اقتصادی روسیه با ایران بخصوص در زمینه نیروگاه بوشهر و فروش سامانه دفاعی - موشکی اس 300 ندارد، وانمود کنند حمایت آنکارا و برزیلیا با تهران و همکاری‌های هسته‌ای و موشکی مسکو با تهران وابسته به تحقق توافقنامه تهران است . • تحکیم فرهنگ بومی ؛ سوء استفاده بیگانه رعایت قوانین و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی عامل وحدت و انسجام فرهنگی - اجتماعی کشور‌ها است . به همین علت تخطی از آنها با واکنش‌های رسمی و غیر رسمی روبرو می‌گردد. بر این اساس برخورد قانونی با کسانی که حجاب اسلامی را به عنوان یک اصل شرعی و قانونی رعایت نمی‌کنند امری طبیعی و مورد احترام احاد مردم ایران است .با این حال باید توجه داشت رسانه‌های بیگانه همواره سعی می‌کنند، به این برخورد‌های قانونی رنگ و بویی سیاسی بدهند شاید بتوانند از درون آن به جنبش زنان دامن بزنند. این موضوع بخصوص در شرایط کنونی ، که کشور یک سال پر تنش را پشت سر گذاشته است ، بسیار حائز اهمیت است .