دومینیک دو ویلپن،نخست وزیر سابق فرانسه ، سازمان ملل را ابزار دست مشروعیت بخشی اقدامات امریکا توصیف کرد و درباره پیامدهای گره زدن سیاستهای کشورش با سیاستهای امریکا هشدار داد. واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه 24 فرانسه :دومینیک دو ویلپن در برنامه موسوم به " سیاست "در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما گفتگو با آمریکا از موضع قدرت و به شکل محکم درباره جورج بوش نیز می تواند مثمر ثمر باشد یا نه گفت : بله به نظر من این امر می تواند کاربرد داشته باشد زیرا باعث می شود سازمان ملل کاملاً در جریان امور قرار گیرد. وی افزود : در حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل در وضعی قرار دارد که کاملاً مطابق خواسته های امریکا عمل می کند زیرا اجازه حمله به عراق را صادر کرد و از مشروعیت آن نیز حمایت کرد . دو ویلپن گفت : به نظر من ما در آینده مشکلات و بحران های بیشتری را خواهیم داشت ، در واقع حفظ وضع موجود باعث خواهد شد تا گسست میان شرق و غرب و میان اسلام و سایر ادیان باقی بماند .نخست وزیر سابق فرانسه افزود : آنچه در حال حاضر مهم است این است که برخی از رهبران جهان باید تلاش کنند تا نشان دهند توسل به زور نمی تواند شیوه مناسبی باشد و سخنان پاپ ژان پل دوم در زمان خود بسیار افشاگرانه بود و باید از اینکه غرب مرعوب و دنباله روی سیاست های امریکا باشد جلوگیری کرد و واشنگتن را نیز از طریق مخالفت های شدید به اشتباهات خود پی ببرد.وی درباره وضع عراق گفت:به نظر من باید به امریکا فهماند راهی را که در عراق در پیش گرفته راهی است که پایانی برای آن متصور نیست. در این برنامه دومینک دو ویلپن درباره سیاست خارجی فرانسه در قبال امریکا گفت : انتظار من این است که فرانسه در تمامی زمینه ها بتواند استقلال ملی خود را حفظ کند و هرگز صدای خود را در مقابل مقامات کاخ سفید پایین نیاورد زیرا دنیا امروزه نیازمند شرکایی است که به صراحت و قدرت آنچه را باید گفته شود بازگو کنند.