ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا در کتاب “پیروزى بدون جنگ” مىنویسد: “سیاست آمریکا اغلب شبیه رجزخوانى خصمانه فاقد راهبرد است.” رجزخوانى صرف آمریکایى ها بیشتر شبیهبازى دوئل اتومبیلهاست. زمانى که دو اتومبیل با سرعت در امتداد یک خط مستقیم به سوى هم حرکت مىکنند؛ اما چند ثانیه قبل از برخورد یکى از اتومبیلها مسیر خود را منحرف مىکند. برنده این بازى رانندهاى است که نترسیده و فرمان را نچرخانده است.آمریکایىها دردوره جنگ سرد بارها نشان دادند حاضر نیستند هزینههاى سنگین جنگ با رقیب مصمم خود یعنى شوروى را بپردازند؛ هر چند هر دو کشور متخاصم مصمم به حذف رقیب بودند . در جنگهاى کره،کوبا و ویتنام هربار یک کشور ، اتومبیل خود را از مسیر مستقیم منحرف کردو در نهایت بازنده، کسى بود که بیشتر ترسیده بود. اما درباره تحریمهاى اخیر آمریکا علیه جمهورى اسلامى ایران باید گفت: رجزخوانى ایالات متحده فاقد یک راهبرد عملى است. در استراتژى امنیت ملى آمریکا بارها بر ناممکن بودن اقدام نظام علیه ایران تاکید شده است. مارک پالمر از استراتژیستهاى موثر آمریکایى در مصاحبه با روزنامه آمریکایى نیویورک تایمز ضمن مخالفت صریح با ایده حمله نظامى به ایران گفته است “ایران به لحاظ وسعت سرزمینی، کمیت جمعیت، کیفیت نیروى انسانی، امکانات نظامی، منابع طبیعى سرشار و موقعیت جغرافیایى ممتاز در خاورمیانه و هارتلند نظام بینالملل، به قدرتى کم بدیل تبدیل شده که دیگر نمىتوان با یورش نظامى آن را سرنگون کرد.”جمهورى اسلامى به صراحت و بدون تعارف اعلام کرده در صورت کوچکترین تحرک نظامى علیه ایران، منافع آمریکا در فواصل مختلف مکانى مورد هدف موشکهاى میانبرد و دوربرد قرار خواهد گرفت. هزینه حمله به ایران براى دولتمردان آمریکایى غیر قابل تصور است. البته اثبات این موضوع به معناى نفى اقدام آمریکا علیه ایران نیست. نومحافظهکاران تحت فشار شدید افکار عمومى در داخل آمریکا قرار گرفتهاند. شکستهاى پىدرپى دولت آمریکا براى مردم این کشور غیر قابل توجیه است. هر سرباز آمریکایى که در عراق و یا افغانستان کشته مىشود جناح ضد جنگ در آمریکا را جرىترى مىکند. مقام معظم رهبرى روز گذشته در دیدار با دانشآموزان و دانشجویان بسیجى طى بیانات مهمى با اشاره به اظهارات مقامات کاخ سفید وتبلیغات وجنجال رسانههاى آمریکایى در خصوص نقش ایران در کشتار نظامیان آمریکایى در عراق آن را دروغ محض خواندند و خاطر نشان کردند:” سیاستهاى ابلهانه آمریکا درعراق موجب کشته شدن نظامیان این کشور شده و دولت آمریکا به دلیل این سیاستهاى غلط درمعرض نقد مردم خود نیز قرار گرفته است. ولى چون پاسخى ندارد به دروغ، ایران را متهم مىکند.” اما از آنجا که این اتهامات بىپایه و اساس قابلیت عملیاتى شدن ندارد دولت آمریکا با پىریزى یک جنگ روانى در صدد است با القاى فضاى بحران قدرت تصمیمگیرى صحیح را از مسئولان ایرانى سلب کند. درهمین زمینه ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستى طى سخنانى درجمع رهبران یهودى آمریکا تصریح کرد: “اگر جامعه بینالمللى به آمریکا و همپیمانان او بپیوندد و فشار لازم را بر ایران اعمال کنند این امر آنچنان تاثیرى خواهد گذاشت که در پایان آنها را وادار خواهد کرد درموضع خود تجدید نظر کنند.”این در حالى است که تهدیدهاى آمریکا در داخل جامعه ایران ذیل رویکرد داهیانه رهبر معظم انقلاب به مفهوم امنیت ملى موجب اتحادملى هرچه بیشتر مىشود . در واقع پروژه اختلاف افکنى بین مسئولان بلند پایه ایران در قبال پرونده هستهاى محکوم به شکست است. مضاف براینکه ملت ایران پس از آغاز جنگ روانى آمریکا نه تنها نشان داده که مردد نشده است بلکه حتى مصممتر از گذشته پیگیر حقوق هستهاى وعزت واستقلال کشور است.آمریکایىها نباید خاطره مشتهاى آهنین ملت ایران در 13 آبان 1358 را فراموش کنند. اگر در این دوئل قرار است کسى بترسد مسلما ایرانىها نخواهند بود . به تعبیر رهبر معظم انقلاب “ جسارت ، جرات وآگاهى ملتها نتیجه قیام و ایستادگى ملت ایران بویژه جوانان است که از دشمن نمىهراسند و برحرف حق پافشارى مىکنند.”