نشست فصلى خانه احزاب با بیانیهاى تحت عنوان «انتخابات آزاد، مظهر اتحاد ملی» به کار خود پایان داد. روزنامههاى دیروز به شکل کمرنگى اخبار این همایش را پوشش دادند و به درج یک یا دو خبر گزینشى از برخى سخنرانىها اکتفا نمودند. کم فروغى این همایش بار دیگر فقر فرهنگ تحزب را در کشور به نمایش گذاشت. عدم اقبال عمومى به این دست نشستها را باید در دور شدن آنها از کار ویژههاى اصلىشان جستجو کرد. مسلما فلسفه همایشهایى چون نشست فصلى خانه احزاب پیگیرى منافع سیاسى چند گروه خاص نیست. احزاب به عنوان بخشى از جامعه مدنى در هر کشور وظیفه دارند حدفاصل دولت تا مردم را پر کنند. احزاب محلى براى تالیف منافع عمومى و انتقال آن به ساختار رسمى قدرت هستند. این رابطه یکسویه نیست. حزب به عنوان بخشى از یک سیستم سیاسی، مىخواهد در یک دوره داخل قدرت باشد و یا خارج از آن، نسبت به پیشبرد اهداف سامان سیاسى موجود وظیفه دارد. انفکاک اجزا در محیط داخلى یک ساختار کلان ادامه حیات آن را به خطر مىاندازد. اجزاى یک سیستم در تعامل دائمى با محیط داخلى و خارجى آن هستند. پر واضح است که فلسفه نشست فصلى خانه احزاب تعمیق و یا ایجاد گسلهاى درون ساختارى نیست. در واقع فقر فرهنگ تحزب در ایران یعنى فروش تعاملات حیاتى درون سیستمى به بهاى ناچیز تصاحب چند کرسى مجلس و یا هر ساختار انتخابى دیگر، مشکلى که در ده سال گذشته گریبانگیر احزاب و جریانات عمدتا دوم خردادى بوده است. نظارهاى کوتاه به سر فصلهاى سخنرانى برخى از گردانندگان نشست اخیر خانه احزاب موید همین معامله سرشار از غبن و خسران است. حجتالاسلام سیدحسین موسوى تبریزى گفت: براى مدیریت کشور باید یک انتخابات آزاد صورت بگیرد. حجتالاسلام مهدى کروبى گفت: همه باید تلاش کنیم تا انتخاباتى سالم برگزار شود، شوراى نگهبان همین قانون را رعایت کند کفایت مىکند. حسن مرتضوى کیاسرى نیز گفت: در بحث بررسى صلاحیتها هیئت اجرایى از طرف دولت از یک سو به بررسى پرداخته و هیئت نظارت نیز بار دیگر به بررسى مىپردازد. لذا به نظر مىرسد که حرکتى تقریبا موازى در این زمینه صورت مىگیرد که به ضرر بیتالمال مردم، بودجه و هزینههاى مختلف است. و... در نهایت عنوان و فحواى بیانیه پایانى کاملا ضد ساختارى و در جهت پیگیرى منافع چند گروه خاص تنظیم شده بود. در بخشى از این بیانیه آمده است: «بىشک لازمه برگزارى انتخابات آزاد، رعایت دقیق مقررات و قوانین انتخاباتى و پیگیرى بىطرفانه فرایند انتخابات و ایجاد زمینه بهرهمندى براى تمامى کنشگران سیاسى از فرصتها و امکانات خواهد بود، بدین جهت مصرانه از مجریان، ناظران و دستاندرکاران برگزارى انتخابات خواهان رعایت دقیق مقررات و قوانین انتخاباتى و پیگیرى بىطرفانه و عادلانه فرایند انتخابات مىباشیم.» تمام گزارههاى فوق حاکى از آن است که روح حاکم بر نشست اخیر خانه احزاب حمله به ساختارهاى سیاسى کشور علىالخصوص شوراى نگهبان است. گردانندگان خانه احزاب به نحوى موضعگیرى کردهاند که گویى بناى سلامت انتخابات زیر سوال است. گزینش شعار «انتخابات آزاد» در عنوان و موضوع نشست حاکى از چه واقعیتى مىتواند باشد؟ مگر تاکنون در تاریخ انقلاب و در نظام جمهورى اسلامى که یکى از مردمسالارترین ساختارهاى سیاسى عصر حاضر است انتخاباتى غیر آزاد برگزار شده است. کسانى که با تعمیق و دامن زدن به شکافهاى درون ساختارى چنین مواضع تخریبى را علیه شوراى نگهبان و سایر نهادهاى قانون اساسى که آن هم در سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى مطرح مىکنند خود در همین ساختار به دولت و مجلس راه یافتند. به نظر مىرسد چنین رویکردى بین احزاب دوم خردادى بیشتر به خاطر فرافکنى شکست احتمالى آنها در انتخابات آتى باشد که اگر شکست خوردیم سلامت انتخابات را زیر سوال مىبریم و اگر مانند سال 76 پیروز شدیم از رویکرد عجیب و خارقالعاده مردم به خود دم مىزنیم و مىگوییم علىرغم همه تقلبها ما را برگزیدند. در این بین جریانات افراطى با سوء استفاده از این اظهارات نسنجیده در پى آنند تا پاى دخالت خارجى را در ایران باز کنند و به بهانه زیر سوال بودن سلامت انتخابات، استقلال ملى کشور را مورد تهدید قرار دهند. از سویى این دست گروههاى دوم خردادى که وضعیت کشور را ویژه قلمداد مىکنند و معتقدند که تهدیدهاى خارجى علیه جمهورى اسلامى جدى است در یک پارادوکس رفتارى با زیر سوال بردن سلامت انتخابات عملا زیر پاى خود «پوست موز» مىاندازند در حالى که مبتنى بر این اعتقاد بایددر داخل کشور منسجمتر از گذشته عمل نمایند. در حاشیه نشست خانه احزاب، کروبى درباره برنامههاى اقتصادى حزب متبوعش گفته است: مهمترین هدفى که برنامه اقتصادى حزب اعتماد ملى دنبال مىکند، تقویت مهار شده بخش خصوصى است و ما قصد داریم بخش خصوصى را تقویت کنیم، زیرا معتقدیم اقتصاد به عنوان یک امر واقعى و بسیار مهم در جلب افکار عمومى و آراء بسیار ضرورى است. اگرچه اظهارات کروبى درباره برنامه اقتصادى حزب اعتماد ملى همان تقریر سیاستهاى اقتصادى اصولگرایان و اساسا کل نظام است اما همین حداقل تبیین برنامههاى حزبى براى اداره کشور مثبت تلقى مىشود. در واقع چرا به جاى رفتار سلبى و زیر سوال بردن ساختارهاى سیستم سیاسى برخورد ایجابى در افکار عمومى نداشته باشیم. کسانى که سیاهنمایى را رمز پیروزى و توفیق خود تلقى مىکنند بهتر است برنامههاى خود را به مردم ارائه دهند تا شاهین اقبال عمومى بر دوش آنها بنشیند. به تعبیر مقام معظم رهبرى انتخابات آینده مظهر اتحاد ملى در کشور است. شرط سربلندى در این انتخابات یک رقابت مثبت و سازنده مىباشد. رقابتى که در آن جریانات و گروههاى سیاسى مختلف هر یک به جایگاه واقعى خود متناسب با برنامههاى راهبردى آنها در اداره کشور برسند. این رقابت مثبت کشور را به سمت و سوى اتحاد ملى رهنمون مىسازد.