در حالى که بوش پسر و دیگر استراتژیستهاى جریان نومحافظه کار آمریکا سعى دارند خود را پیروز مطلق میدان سیاست خارجى واشنگتن معرفى نمایند،بسیارى از جمهوریخواهان و دموکراتها نسبت به شکست سیاستهاى دولت بوش نسبت به جمهورى اسلامى ایران اذعان دارند.واشنگتن از ابتداى هزاره سوم سعى نموده است تهران را در خاورمیانه منزوى تنماید.اما هم اکنون ایران اسلامى به قدرت اول منطقه تبدیل شده است.از این رو بسیارى از تئوریسینهاى رئالیست کاخ سفید اقرار نموده اند که آمریکا قدرت ایستادگى در برابر تهران را ندارد. اخیرا یک عضو حزب دموکرات در کنگره آمریکا با اعتراف به شکست این کشور در منزوى ساختن جمهورى اسلامى ایران اظهار داشته است که هند همچنان نزدیکى خود با ایران را حفظ کرده و توان واشنگتن را براى منزوى ساختن ایران تحت تاثیر قرار داده است. “ادوارد مارکی”، عضو حزب دموکرات در کنگره آمریکا، در واشنگتن گفت که دهلى نو باید روابط اقتصادى و نظامى خود را با تهران قطع نماید.” این مقام آمریکایى همچنین فاش ساخت که کنگره آمریکا به هنگام تایید قرارداد همکارى هستهاى غیرنظامى هند و آمریکا، خواستار مشارکت کامل و فعال هند در تلاش براى مهار برنامه هستهاى ایران شده بود. وى اضافه مىکند که به رغم این خواسته، هند سال گذشته را براى تحکیم روابط خود با ایران صرف کرده که موجب ناراحتى اعضاى کنگره آمریکا بوده است. یالات متحده آمریکا به صورت مخفیانه از برخى کشورهاى جهان خواسته است تا روابط خود با تهران را قطع نمایند.اما نظام بین الملل نسبت به نقش آفرینى موثر ایران در معادلات خاورمیانه آگاه است و به هیچ عنوان حاضر به همراهى با سیاستهاى آمریکا در تقابل با تهران نیست. اخیرا در جریان کنفرانس خزان زده آناپولیس نیز شاهد بودیم که آمریکا نسبت به شکست خود در مقابل ایران اذعان نموده است.وزیر تهدیدهاى استراتژیک در کابینه رژیم صهیونیستى در این خصوص تاکید نموده است که رئیس جمهورى آمریکا در سخنرانى گشایش کنفرانس “آناپولیس” به شکست خود در برابر ایران در لبنان اعتراف کرد. “اویگدور لیبرمان” در این خصوص افزوده اسنپت که “جرج بوش” در سخنان خود در آناپولیس به موضوع مهمى اشاره کرد که کسى به آن توجه نکرد. بوش در این خصوص اظهار داشته است: “امتحان واقعى براى من آناپولیس و یا محمود عباس نیست بلکه مهم آن است کهمبارزه کنونى در لبنان چگونه پایان مىیابد و این که چه کسى رئیس جمهور خواهد شد”. به عقیده لیبرمان، این سخن بوش اشاره به جهان عرب است که رژیم صهیونیستى و ایالات متحده آمریکا در لبنان بازنده است و ایرانىها در بیروت پیروز شده اند.واقعیت امر این است که پس از پیروزى رزمندگان دلیر حزب الله در برابر رژیم اشغالگر قدس شاهد برهم ریختن پازلهاى خاورمیانه به ضرر ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس هستیم.بر این اساس فضاى تنفس تل آویو و واشنگتن در منطقه بسیار محدود شده است. بوش به بهانه برگزارى کنفرانس آناپولیس سعى کرد قدرت مانور صهیونیسم در منطقه را افزایش دهد اما نه تنها در این خصوص به موفقیتى دست نیافت،بلکه سبب افول بیشتر موقعیت کاخ سفید و تل آویو در خاورمیانه شده.شکست آناپولیس ضربه بسیار سختى را بر پیکره آمریکا و متحدانش وارد ساخته است.ضربهاى که جبران آن تا سالیان دراز براى دموکراتها و جمهوریخواهان طرفدار لابى صهیونیسم امکانپذیر نخواهد بود.