اشاره:از زمان اشغال عراق توسط جمهوریخواهان کاخ سفید بسیارى از دروغهاى پنتاگون و سیا در خصوص جنگ عراق کشف شده است.در این میان هرروزه شاهد وقوع جنایات و انتشار اخبارى هستیم که از چینش آنها در کنار یکدیگر مى توان سیماى عراق کنونى را ترسیم نمود. بوش پسر پس از حمله به افغانستا ن و تصرف کابل به شدت از سوى شوراى دوازده نفره نومحافظه کاران ایالات متحده آمریکا جهت حمله به عراق تحت فشار قرار داشت.در این میان افرادى مانند ریچارد پرل و پل ولفویتس به عنوان اصلى ترین طراحان اشغال عراق بوش پسر را وادار نمودند بدون جلب رضایت جامعه جهانى و با استناد به بهانه هاى واهى عراق را نیز به تصرف خود در آورد.در ابتداى اشغال عراق بوش پسر و همراهانش سعى داشتند وجود سلاحهاى نامتعارف هسته اى و کشتار جمعى را در رسانه هاى وابسته به خود پررنگ نمایند.اما از چهار سال قبل تاکنون شاهد افشاى اطلاعات دروغین آمریکا در خصوص عراق هستیم.همین مسئله باعث مخالفت اکثر شهروندان آمریکایى با اشغال عراق شده است.البته در این میان جمهوریخواهان همچنان از اشغال این کشور حمایت مىکنند. یافتههاى تازهترین نظرسنجى از مردم آمریکا نشان مىدهد که بیشتر آمریکایىها، جنگ عراق را کارى اشتباه مىدانند که حامل دستاورد مثبتى براى کشور نخواهد بود. طبق نظر سنجى انجام شده توسط آسوشیتدپرس و موسسه نظرسنجى آیپسوس ،)Ipsos(در مقابل جمهوریخواهانى که از هر 4نفر، 3 نفر معتقد به دستاوردهاى مثبت جنگ عراق براى آمریکا هستند، تنها یک نفر از پنج دموکرات و چهار نفر از10 پرسششونده مستقل معتقدند که جنگ عراق موفقیتهاى گستردهاى به دنبال نخواهد داشت. براساس این نظرسنجی، 55 درصد مردم آمریکا معتقدند که تاریخ، از جنگ عراق به عنوان یک شکست براى آمریکا یاد خواهد کرد. علاوه بر این، حدود سه چهارم شرکتکنندگان در این نظرسنجى گفتند که همچنان نسبت به رویدادهاى عراق نگران هستند. اغلب دموکراتها و افراد مستقل و نیز شمار قابل توجهى از جمهوریخواهان شرکتکننده در این نظرسنجی، از نگرانی، خستگى و حتى خشم خود از جنگ عراق سخن گفتند. نتایج این نظرسنجى همچنین نشان مىدهد که تنها 36 درصد آمریکایىها با خط مشى بوش در سیاست خارجى و مبارزه با تروریسم موافقند. بوش هم اکنون به اصلىترین نماد تروریسم در دنیا تبدیل شده است. کشتار هدفمند دانشمندان هسته اى عراق توسط ایالات متحده آمریکا یکى دیگر از مسائلى است که به تدریج ابعاد آن آشکار خواهد شد.کشتار این دانشمندان به علت عدم همکارى آنها با ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس صورت پذیرفته است. درحال حاضر درعراق جنایتهاى پشتپرده اى درحال وقوع است. به گونهاى این اطلاعات حاکى ازآن است که سازمان جاسوسى رژیم صهیونیستى با همکارى نظامیان آمریکایى درعراق توانسته است تا کنون 350 دانشمند هسته اى و بیش از 200 استاد دانشگاه را درعراق به قتل برساند. درگزارشى که وزارت امورخارجه آمریکا آن را تهیه کرده است و به جرج بوش رئیس جمهورى آمریکا نیز تحویل داده شد، آمده است که یگانهایى از نیروهاى موساد و کماندوهاى اسرائیلى بیش ازیک سال است که درخاک عراق فعالیت دارند و این کماندوها به صورت ویژه براى قتل دانشمندان هسته اى عراق و ترور آنها فعالیت دارند.با وجود اینکه برخى از این دانشمندان مجبور به فعالیت در مراکز پژوهشى رسمى آمریکا شدند، اما بیشتر این دانشمندان همکارى با دانشمندان آمریکایى را در زمینه بعضى تجربهها رد کردند و همچنین شمار زیادى ازآنان از خاک آمریکا به دیگر کشورها فرار کردند.از سوى دیگر،شکست ایالات متحده آمریکا در عراق بر هیچ کس پوشیده نیست.در این میان حتى جمهوریخواهان افراطى نیز در صدد ریشه یابى این شکست مى باشند. اخیرا داگلاس فیث، مقام ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مقامات بلند پایه دولت بوش در عراق را در متوقف کردن طرح انتقال سریع قدرت به رهبرى عراق در تابستان 2003 و نگه داشتن دولت آمریکا در این کشور براى مدت بیش از یک سال مقصر دانسته است. فیث طى سخنانى در یک موسسه محافظهکار موسوم به “امریکن اینتر پرایز” جامعترین سخنان خود درباره جنگ و روند بازسازى در عراق را ایراد کرد. وى در خصوص طرحهاى آمریکا در دوران پس از جنگ عراق مى گوید: “ تصور اولیه این نبود که حکومت انتقالى ائتلاف )CPA( براى ماههاى طولانى در عراق بماند، ولى پل برمر، رئیس دولت آمریکا در سال 2003 و 2004 در عراق تصمیم گرفت که طرح من، قابل اجرا نیست و در عوض قدم در راهى گذاشت که باعث تحریک دشمنى مردم عراق و اقدامات شبه نظامى شد. از سوى دیگر،نومحافظه کاران ایالات متحده آمریکا با مسلح نمودن شورشیان القاعده سعى دارند بغداد و دیگر شهرهاى عراق را همچنان ناامن نگاه داشته و بدینوسیله به توجیه ادامه حضور خود در این مناطق بپردازند.در این راستا کارشناسان مالیاتى و دفتر بازرسى کل وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کرده اند که به علت نبود اطلاعات و اسناد لازم و کمبود تعداد ناظران، سرنوشت سلاح و تجهیزات نظامى به ارزش چند میلیارد دلار که قرار بود در آموزش نیروهاى امنیتى عراق استفاده شود، مشخص نیست. بر اساس اظهارات این مقامات، فرماندهان امنیت ملى متعدد و موقت در عراق نتوانستند تضمینهاى قابل قبولى را در خصوص مبالغ مربوط به تجهیزات نیروهاى امنیتى عراق و استفاده مناسب از آنها ارایه دهند و بسیارى از این تجهیزات به علت سوء مدیریت و عدم حمایت لازم هدر شدهاند. پنتاگون در این خصوص ادعا نموده است که این فرماندهان نتوانستند ثابت کنند که 12 هزار و 712 قبضه سلاح از مجموع 13 هزار 508 سلاحى که عراق خریدار کرده است را تحویل گرفتهاند و علت این مسئله عدم تلاش کارمندان در زمینه ثبت تعداد این سلاحها و اسامى اشخاصى است که این سلاحها به آنها تحویل داده شدهاند. واقعیت امر این است که بر خلاف ادعاى پنتاگون مبنى بر مفقود شدن این سلاحها،کاخ سفید و مقامات وزارت دفاع ایالات متحده این سلاحها را به شورشیان عراق واگذار نموده اندوشورشیانى که تحت عنوان القاعده به طور مستقیم مجرى سیاستهاى آمریکا در عراق هستند.در نهایت اینکه ایالات متحده آمریکا سعى دارد با ابهام سازى در خصوص مسائل عراق همچنان شرایط این کشور را نامنظم و پیچیده جلوه دهد.اما با افشاى دروغهاى بوش پسر و دیک چنى در عراق دیگر محلى براى مانور جمهوریخواهان در این خصوص باقى نمانده است.بوش و همراهانش راهى جز ترک عراق ندارند.مسئلهاى که بارها از سوى استراتژیستهاى دو حزب اصلى آمریکا مورد تاکید قرار گرفته است.