مطرح شدن ادعاهای واهی در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، مسئله حقوق بشر، عملکردهای منطقه ای و بین المللی ایران و ... از جمله تحرکات نخ نما شده و سوخته غربی ها در مقابل ایران به ویژه هنگام حضور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در نشست سالیانه سازمان ملل است. هرچند غربی ها با این اقدامات به دنبال تکرار پروژه سوخته ایران هراسی و تخریب جایگاه ایران در عرصه جهانی بوده و هستند اما روند تحولات حقایق دیگری را آشکار می سازد که ارزیابی آنها افشاگر دلیل این گونه جوسازی ها علیه جمهوری اسلامی ایران، می باشد. نخست آنکه، ایران در سال های اخیر از پیشگامان اصلاحات در ساختار سازمان ملل بوده که با حمایت های گسترده جهانی همراه بوده است. اکنون برخلاف تحرکات غربی ها برای حفظ انحصار خود در تصمیمات سازمان ملل، افشاگری ها و تأکیدات جهانی ایران مبنی بر لزوم دگرگونی در ساختار انحصاری و سلطه طلبانه سازمان ملل، فضایی جهانی را برای اجرای این دگرگونی ها به همراه داشته است به گونه ای که این امر را در مواضع و اظهارات بسیاری از کشورها می توان مشاهده کرد. حضور فعال در مجامع جهانی به ویژه در اجلاس های سازمان ملل، ایران را به الگویی برای تمام کشورها جهت دگرگونی در ساختار منفعل نهادهای بین المللی مبدل ساخته که نتیجه آن را در اظهارات و دیدگاه های بسیاری از حاضران در نشست سازمان ملل می توان مشاهده کرد. دوم آنکه اقدامات جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مجامع جهانی موجب گسترش دامنه حاضران در جبهه مقاومت در برابر سلطه طلبان گردیده است که نتیجه آن در اعتراض های جهانی به سلطه طلبی ها و زیاده خواهی های نظام سلطه قابل مشاهده است. این بیدارگری، موضع گیری واحد جهانی در برابر حامیان نظام سلطه و صهیونیسم بین الملل را به همراه داشته به ویژه اینکه بیدارگری جمهوری اسلامی ایران بسیاری از توطئه گری ها و اهداف سلطه طلبانه غرب در عرصه جهانی را بر ملا ساخته است. اکنون نه تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورها و سازمان های منطقه ای خواستار پایان استیلای نظام سلطه بر سازمان های بین المللی به ویژه حذف حق وتوی اعضای دائم شورای امنیت می باشند. سوم آنکه هرچند که غرب با پروژه ایران هراسی و سانسورهای خبری به دنبال اجرای پروژه سوخته انزوای ایران بوده اما دیپلماسی فعال ایران به ویژه در مجامع جهانی این امر را با شکست مواجه کرده است. حضور فعال ایران در مجامع جهانی از جمله نشست سازمان ملل و گرایش گسترده مقامات کشورها به برقراری ارتباط با ایران در حاشیه این نشست سند دیگری بر شکست پروژه انزوای ایران است که هزینه های بسیاری برای غرب به همراه خواهد داشت . حضور فعال ایران در نشست های بین المللی غرب را در دایره ای بسته گرفتار می سازد لذا آنها برای مقابله با این روند به فضاسازی تبلیغاتی روی آورده اند. در چنین شرایطی غرب به حاشیه سازی های تبلیغاتی و حتی انحراف افکار عمومی از تحولات این نشست ها از جمله نشست سازمان به سایر امور جهانی مبادرت می ورزد که به دلیل جایگاه ارزنده ایران در عرصه بین الملل و توجه جهانی به دیدگاه های ایران در حل چالش های بین المللی این سناریوها نیز با ناکامی ها مواجه شده است. غرب تلاش دارد افکار عمومی را از ایران دور سازد چرا که پیام های جهانی ایران را تهدیدی برای منافع خود می داند به ویژه اینکه افکار عمومی جهان هر روز بیش از گذشته بر واهی بودن ادعاهای غرب علیه ایران پی برده و به حمایت از مواضع ایران روی می آورد. براساس آنچه ذکر شد می توان گفت که حضور فعال و تعاملات گسترده ایران در نشست های بین المللی که با ارائه راهکارهای عملی برای برقراری صلح و عدالت و تحقق اهداف این سازمان ها همراه است، چالش های بسیاری را پیش روی دشمنان ایران اسلامی قرار داده به ویژه اینکه این اقدامات، سناریوی آنها برای ادعای انزوای ایران را با شکست مواجه ساخته است. آنها از نقش فعال ایران در معادلات جهانی و گرایش جهانی به این امر در هراس می باشند. براین اساس حضور فعال در سازمان های جهانی را می توان موفقیتی دیگر برای دیپلماسی عمومی ایران و شکستی برای دشمنان این مرز و بوم دانست هرچند که غرب با تبلیغاتی واهی و نخ نما شده به دنبال کم رنگ جلوه دادن موفقیت های دیپلماتیک و جهانی ایران در نشست های مذکور می باشد.