بصیرت: دو کره همچنان پیامهای تهدید آمیزی به سوی یکدیگر مخابره می کنند.پیامهایی که نشان می دهد سئول و پیونگ یانگ عملا یکدیگر را اصلی تریندشمنان خود پنداشته و گزینه حمله نظامی به یکدیگر را بر روی میز قرار داده اند. همزمان با انجام رزمایش نظامی دیگری توسط کره جنوبی،"لی میونگ باک" اعلام کرده است که کشورش آماده مقابله با هر گونه تهاجمی از سوی کره شمالی است. جمهوری کره جنوبی در واکنش به هشدارهای پیونگ یانگ اعلام کرد که کشورش تهاجم احتمالی از سوی کره شمالی را قاطعانه پاسخ خواهد داد.باک این سخنان را پس از بازدید از منطقه مرزی دو کره که محل برگزاری رزمایش دیگری از سوی کره جنوبی است، بیان کرد. سئول به منظور به نمایش گذاشتن قدرت نظامی خود، در هفته اخیر دو رزمایش نظامی در نزدیکی مرز همسایه شمالی خود برگزار کرده است.رئیس جمهوری کره جنوبی در عین حال یادآور شده است که خویشتنداری در منطقه مطلوب است اما همیشه گزینها صلی نیست و می تواند گزینه های دیگری نیز در این خصوص جایگزین شود.در هر صورت این اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی نشان می دهد که فضای تنش و تقابل در مناسبات دو کره همچنان وجود دارد و به سبب دخالت ایالات متحده بدتر نیز شده است.به نظر می رسد بهترین گزینه در این خصوص تعامل سیاسی دوکره و حذف ایالات متحده به عنوان اصلی ترین عامل تحریک کننده درگیریهاست.گفتنی است رزمایش اخیر کره جنوبی که در آن بخشی از ناوگان زرهی و جنگنده های این کشور شرکت دارند، دومین رزمایش نظامی سئول طی هفته گذشته به شمار می رود. این اقدام یک ماه پس از حملات موشکی کره شمالی به یک جزیره مرزی کره جنوبی صورت می گیرد.در گزارش جدید وزارت خارجه کره جنوبی آمده است که کره شمالی در راستای تقویت جایگاه رهبر آینده خود دست به انجام سومین آزمایش هستهای در سال آتی خواهد زد و احتمال برگزاری گفتگوهای دوجانبه میان دو کره بسیار ضعیف است. موسسه امور خارجه و امنیت ملی وزارت خارجه کره جنوبی، در گزارش خود در خصوص سال 2011 اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که کره شمالی سومین رزمایش هستهای خود را در راستای تلاش برای ارتقای توانمندیهای ساخت تسلیحات هستهای خود انجام دهد و از طرفی در صدد است با بالا نگه داشتن تنشهای نظامی میان دو کره جایگاه کیم جونگ اون، رهبر آتی خود را تقویت کند. یک روز پس از اینکه پیونگ یانگ قول داد دست به انجام یک "جنگ مقدس هستهای" خواهد زد این گزارش منتشر شد. پیش از این تهدید کره شمالی، سئول نیز اعلام کرده بود اگر مورد حمله قرار گیرد دست به انجام حملات بیرحمانه علیه کره شمالی خواهد زد. به راستی چه اتفاقی دارد درخاوردور می افتد؟چرا سازمانهای بین المللی وظیفه خود را در راستای کشاندن دو کره بر دو سر میز گفتگو انجام نمی دهند؟چرا شورای امنیت سازمان ملل متحد خود به اصلی ترین عامل ایجاد تنش و بحران در خاوردور تبدیل شده است؟نقش تحریک کننده ایالات متحده و نقش منفعلانه چین در این برهه حساس چه معنا و مفهومی دارد؟کره شمالی در سالهای2006 و 2009 آزمایش هستهای انجام داده اما انتظار میرود آزمایش هستهای سوم تنشهای موجود در شبه جزیره کره را افزایش دهد و بر روی بازارهای جهانی تاثیر گذارد. در هر صورت شواهد و مستندات موجود حاکی از تشدید تنشها در خاوردور دارد.تنشهایی که روز به روز بر شدت و حدت آن افزوده می شود.پس از غرق شدن کشتی چئونان متعلق به کره جنوبی در ماه مارس و بمباران یکی از جزایر این کشور توسط نیروهای کره شمالی تنشها میان دو کره به بالاترین میزان خود پس از جنگ دو کشور در سالهای 1950 تا 1953 رسیده است. کیم یونگ - چون وزیر نیروهای مسلح کره شمالی، کره جنوبی را به خاطر برگزاری یک مانور نظامی در نزدیکی مرز دو کشور که در آن از مهمات جنگی استفاده می شود، به آماده شدن برای جنگ متهم کرد و اعلام داشت که ارتش این کشور به طور کامل آماده است تا یک جنگ مقدس مبتنی بر بازدارندگی هستهای در هر زمانی علیه کره جنوبی آغاز کند!این ادعای وزیر دفاع کره شمالی نشان می دهد که تنشها در منطقه بسیار بالاست و نظام بین الملل باید در همین نقطه مانع از پیشروی تنشها شود.در غیر این صورت تنشها به شکلی وحشتناک تشدید خواهد شد و در صورت وقوع جنگی سخت در منطقه دیگر صدور قطعنامه و بیانیه فایده ای ندارد.در این میان اعضای نظام بین الملل باید خود وارد عمل شوند و به جای متهم نمودن طرفهای درگیر آنها رابه پای میز مذاکره بکشانند.در این خصوص لازم است ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی ترین عامل وقوع درگیری در خاوردور و اصلی ترین مولد بحرانهای مزمن در نظام بین الملل از معادله حذف شود.در صورت حذف واشنگتن دو کره در فضایی آرام می توانند با یکدیگر مذاکره نموده و جلوی تشدید تنشها را بگیرند.برخی منابع ادعا کرده اند که کره شمالی در حال حفر تونل در راستای آمادگی برای انجام سومین آزمایش هستهای خود است. در گزارش وزارت خارجه کره جنوبی نیز آمده است که با وجود احتمال انجام حملات بیشتر از سوی کره شمالی علیه کره جنوبی تنشها میان دو کره همچنان بالاست و احتمال برگزاری نشست دو جانبه میان رهبران دو کشور نیز بسیار ضعیف است. در هر صورت نظام بین الملل باید دو کره را به سوی تعامل و گفتگوی دیپلماتیک سوق دهد.این وظیفه نظام بین الملل و سازمانهای بین المللی است که گویا اساسا توجهی نسبت به آن ندارند.یکی از مقامهای ارشد ارتش کره شمالی اظهار داشته است که اگر دشمنان به حریم هوایی، خاک و دریاهای کره شمالی وارد شوند، ضربات فیزیکی مخربی به آنها وارد خواهد شد و ارتش و مردم کره شمالی هرگز دست به انجام مذاکرات پوچ نخواهند زد. مقامات کره جنوبی نیز در این خصوص کره شمالی را تهدید به حمله بیرحمانه کرده اند.بنابر این جامعه بین الملل نباید بگذارد مسئله به همین شکل ادامه یابد.در صورت وقوع جنگ در خاوردور دیگر نمی توان جلوی چیزی را گرفت....
سعید سبحانی