خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه خبری را درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کرد که به نظر می رسد، پیرامون آن باید اندکی تأمل کرد. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری به نقل از برخی دیپلماتها که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرد که میان محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با برخی از اعضای گروه فنی وی بر سر گزارش در آستانه انتشار آژانس درباره برنامه هسته ای ایران اختلاف نظرهایی وجود دارد. خبرگزاری فرانسه می گوید، بروز این اختلافها ممکن است به تأخیر یک هفته ای در انتشار گزارش البرادعی درباره ایران منجر شود؛ هر چند آژانس این تأخیر را رد کرده و گفته است، گزارش مدیرکل بدون تأخیر و در سوم مارس منتشر می شود. یک دیپلمات غربی نزدیک به آژانس به خبرگزاری فرانسه گفته است: این نگرانی وجود دارد که بسیاری از مسایل در حالی «حل شده» اعلام شوند که هنوز این احساس وجود دارد که این مسایل حل نشده اند. وی افزوده است: من شنیده ام، برخی از اعضای فنی البرادعی از این مسأله خشنود نیستند. اما چرا باید پیرامون این خبر تأمل کرد و از کنار آن به آسانی عبور نکرد؟ یافتن پاسخ چندان دشوار نیست؛ خاصه آنکه اگر به دو خبر دیگر که دیروز درباره برنامه هسته ای ایران منتشر شدند، توجه کنیم. نخست این که، نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر به لندن از ضرورت افزایش تلاشها و تسریع در صدور قطعنامه ضدایرانی «پیش از انتشار گزارس مدیرکل آژانس» سخن گفته است. خبر دیگر را هم روزنامه فرانسوی فیگارو منتشر کرد. فیگارو از قول منابع مطلع نزدیک به آژانس اتمی در وین اعلام کرد که محمد البرادعی در حال به پایان رساندن تدوین گزارش خود به شورای حکام است که بر اساس آن، پرونده هسته ای ایران مختومه اعلام می شود. فیگارو افزوده است که آگاهی مقامهای غربی از محتوای گزارش البرادعی، موجب بهت، حیرت آنان شده است.نکته ای که فیگارو به آن اشاره کرده است، اگر حتی بخشی از آن درست باشد، خبر خبرگزاری فرانسه را توجیه می کند.به بیان دیگر، حریفان ایران در مناقشه هسته ای به دنبال آن هستند تا آنجا که ممکن است، بر گزارش البرادعی تأثیر بگذارند و در این راستا، از اهرمهای فشار خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی بهره می جویند. همچنین از همین منظر است که می توان دریافت چرا واشنگتن بر تسریع در صدور قطعنامه سوم علیه ایران تا پیش از انتشار گزارش البرادعی تأکید دارد، شاید به این علت که دریافته است، پس از انتشار گزارش آژانس، صدور هر گونه قطعنامه ای علیه ایران، دیگر هیچ گونه وجاهتی نخواهد داشت.