“قاره اى ثروتمند با مردمانى فقیر”،این عبارت را بارها شنیده ایم در خصوص آن به بحث و گفتگو پرداخته ایم.آنچه مسلم است اینکه قاره آفریقا به سبب ظرفیتهاى نهفته در آن از دیرباز مورد توجه کشورهاى استعمارگر بوده است.حتى با وجود افول استعمار کهن و آغاز دوران استعمار فرانو،دوباره ایالات متحده آمریکا و کشورهاى اروپایى چشم طمع خود را به آفریقا دوخته اند.مداخله گرایى علنى فرانسویها در اوضاع داخلى چاد و سودان به اندازه یست که حتى همپیمانان غرب در آفریقا را نیز ناراضى ساخته است.از سوى دیگر،غرب به عناوین مختلف سعى دارد از سیاستمداران وابسته به غرب در آفریقال حمایت نموده و بدین وسیله تداوم حضور خود در این قاره را تضمین نماید.متاسفانه برخى حکام خودفروخته آفریقایى نیز معادلات سیاسى و اجتماعى کشورهایشان را مطابق اهداف غرب تنظیم نموده اند.این در حالى است که قاره آفریقا ظرفیتهاى مناسبى جهت مقابله با سیاستهاى ایالات متحده آمریکا و برخى کشورهاى اروپایى دارد.جوانان آفریقایى هم اکنون با وسواس خاصى به مقوله ارتباطات جمعى مى نگرند.همین مسئله مى تواند گام مهمى جهت مقابله با سیاستهاى ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهاى اروپایى باشد.سازمان ملل اعلام کرده است که 60 درصد کاربران اینترنتى آفریقا فقط در 4 کشور مراکش، مصر، نیجریه و آفریقاى جنوبى زندگى مى کنند. سازمان ملل اعلام کرد که تعداد کاربران اینترنتى در آفریقا از4/1در سال 2002 به 9/7 درصد در سال 2007 رسیده است. همچنین این سازمان اعلام کرد که آمار دسترسى به اینترنت پرسرعت در کشورهاى در حال توسعه 1/3 درصد در سال 2002 به 18/4 درصد رسیده است که رشد کندى را داشته است و چندان رضایت بخش نیست. آنچه مسلم است اینکه با گسترش ارتباطات جمعى در قاره افریقا و تعامل مثبت و موثر جوانان آفریقایى با دیگر ملل مسلمان،روحیه خودباوری،استقلال و ایستادگى در برابر بیگانگان بیش از پیش در میان جوانان و مردم آفریقا تقویت خواهد شد.در نهایت اینکه باید در راستاى دفع تهاجمات آهسته و پیوسته استعمارگران به قاره آفریقا،آگاهى ملل آفریقایى رشد پیدا کند.تنها در سایه این آگاهى و خودباورى است که مى توان نسبت به قطع دست استعمارگران از منابع متعلق به مردم فقیر آفریقا امیدوار بود.