صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹  ، 
شناسه خبر : ۲۲۴۶۶۰

گروه ترجمه - پایگاه‌‌ اینترنتی «یو‌پی‌‌آی» 17 آگوست 2011 (26 مرداد) در مقاله‌ای، به آماده‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در نبرد سایبری پرداخت و نوشت: ارتش اسرائیل بخش دفاع سایبری خود را به‌ویژه در برابر تهدید ایران ایجاد کرده تا توانمندی‌های خود را پس از حمله سایبری از طریق ویروس استاکس‌نت به برنامه هسته‌ای ایران در سال 2010 تقویت کند. بخش کنترل، فرماندهی، ارتباطات، رایانه و اطلاعات ارتش را یک سرهنگ به عهده دارد که پیشتر فرماندهی مرکز پنهان‌سازی و امنیت اطلاعات را بر عهده داشته است. این واحد پیشتر مسئول حفاظت از شبکه‌های نظامی و نگرانی‌های راهبردی مانند آب و برق در برابر حمله سایبری بوده است. افزوده شدن بخش دفاع سایبری، پس از اعلام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در ژوئیه در مورد ایجاد نیروی ویژه سایبری ملی صورت گرفت که تصور می‌شود حداقل 80 نیرو دارد که وظیفه‌شان دفاع از زیرساخت حیاتی اسرائیل در برابر حملات اینترنتی است.
در ادامه مقاله آمده است: در مورد واحد جدید و گسترش توانمندی‌های جنگ سایبری اسرائیل، اطلاعات چندانی وجود ندارد؛ اما بسیاری معتقدند اسرائیل به نیرویی پیشرو در جنگ سایبری بدل شده است. این موضوع از توانایی اسرائیل در به کارگیری ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت علیه ایران نشأت می‌گیرد. این حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز در ژوئن 2010 صورت گرفت. ظاهراً این ویروس، رایانه‌ای بسیار امن را هدف قرار داده و فعالیت سانتریفیوژها را از حالت عادی خارج کرده بود؛ به‌طوری که غنی‌سازی در آن‌ها منجر به از بین رفتن این تأسیسات هسته‌ای می‌‌‌شد؛ اما با وجود این مسائل، این خبرها رد می‌شود. یکی از اعضای کلیدی گروه هکرها موسوم به «باشگاه رایانه‌ای هرج‌و‌مرج»، عملکرد بدافزار استاکس‌نت علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را شبیه «بمب‌های سنگرشکن» خواند.
  نویسنده در پایان آورده است: مجله آلمانی اشپیگل نوشت منابع اسرائیلی آشنا با عملیات استاکس‌نت پافشاری می‌کنند که «این عملیات تنها توسط اسرائیل صورت گرفته... و عملیاتی کاملاً اسرائیلی به‌شمار می‌رود». این منابع می‌‌گویند واحدی سری در اطلاعات ارتش اسرائیل (به احتمال بسیار، واحد 8200 به عنوان واحدی بسیار سری که به‌طور سنتی مسئول اطلاعات سیگنالی بوده) مسئول برنامه‌ریزی بیشتر کدهای استاکس‌نت بوده است. مطابق این گزارش، موساد نخستین‌بار ویروس رایانه‌ای را در 22 ژوئن 2009 علیه ایران عملیاتی کرد. حمله ویروس استاکس‌نت جزو سه حمله‌ای بود که به خرابکاری در سانتریفیوژهای نطنز منجر شد. ایران تلاش بسیاری برای توسعه توانایی خود در حملات سایبری انجام داده تا خسارات جدی وارده به نطنز را جبران کند. برآورد میزان پیشرفت ایران دشوار است؛ اما در ماه مارس، سردار علی فضلی، فرمانده سازمان بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدعی شد علیه سایت‌های اینترنتی دشمن حملات سایبری صورت گرفته است. «یوال دیسکین»، رئیس پیشین سرویس امنیت عمومی اسرائیل، موسوم به «شین‌بت» گفت اسرائیلی‌ها حملات علیه زیرساخت‌های کلیدی را ردیابی کرده‌اند.
بصیرت: بیشتر رسانه‌های غربی که درباره حمله ویروس استاکس‌نت به مراکز هسته‌ای ایران خبر و تحلیل منتشر کردند، از این توضیح مهم خودداری کردند که جمهوری اسلامی چگونه از این حمله مطلع شد و چقدر هوشمندانه با آن برخورد کرد. در حالی که صهیونیست‌ها به این حمله بسیار امیدوار بودند، ایران با حداقل خسارات با این حمله مقابله و آن را مهار کرد. تداوم کار مراکز هسته‌ای و نگرانی‌هایی که غرب از این بابت ابراز می‌کند، شاهدی است بر توان ایران در مواجهه با حمله سایبری دشمن.
 

نام:
ایمیل:
نظر: