در پایان مقاله آمده است: ایران نیز برای تولید اورانیوم 20 درصدی تلاش‌هایی صورت داده است. این در حالی است که برای تولید برق هسته‌ای، تنها به اورانیوم 5/3 درصدی نیاز است. غنی‌سازی 20 درصدی گام مهم برای نزدیک شدن به غنی‌‌سازی 90 درصدی و در نهایت تولید بمب هسته‌ای است. ایران می‌گوید از این اورانیوم غنی‌سازی شده برای تحقیقات پزشکی استفاده خواهد کرد. در عین حال، ایران بخشی از غنی‌سازی خود را به تأسیسات فوردو در نزدیکی قم منتقل کرده است. البته در مورد همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باید گفت: این کشور در برخی بخش‌ها همکاری می‌کند؛ اما بسیاری از پرسش‌های آژانس را بی‌جواب گذاشته است. تنها خبر خوب اینکه برنامه هسته‌ای ایران آنچنان که باید، سریع پیشرفت نمی‌کند و آهنگ کندی دارد. در عین حال، به نظر می‌رسد در حال حاضر روسیه در مورد افزایش فشارها به ایران چراغ سبز نشان داده است. مقامات روسیه راهبرد مذاکره گام‌به‌گام با ایران را پیشنهاد کرده‌اند تا در این فرآیند، پرسش‌های بی‌جواب و ابهامات پاسخ داده شود. البته در مورد جزئیات پیشنهاد روسیه، گزارشی منتشر نشده؛ اما کارشناسان معتقدند تأکید پیشنهاد روسیه، بر لغو تحریم‌ها و ترغیب ایران به شفاف‌سازی هسته‌ای است. در زمان ریاست محمد البرادعی بر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز راهبردی مشابه از سوی آژانس پیشنهاد شده بود که مبنای آن، غنی‌سازی در سطح پایین بود. به‌طور کلی باید گفت نمی‌توان از تأثیرگذاری اجرای همزمان تحریم‌ها و مشوق‌ها مطمئن بود؛ اما مطمئن هستیم کاهش فشارها می‌تواند پیشرفت ایران در مسیر هسته‌ای را تضمین کند. آمریکا و متحدانش باید در شورای امنیت در مورد افزایش تحریم‌ها گفت‌وگو کنند تا بهترین راه‌حل حاصل شود. اکنون 15 ماه از آخرین دور تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌گذرد و همچنان جهان غرب از روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نگران است.