2- نزدیک به 3 سال قبل، خبرنگار روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای.تودی» که برای تهیه گزارش درباره انتخابات ریاست جمهوری دهم به ایران آمده بود، ضمن مصاحبه ای گفت؛ برخی از اصلاح طلبان معتقدند که انقلاب اسلامی در گذر از فراز و نشیب های 30 ساله، مقبولیت اولیه خود را از دست داده و اقتدار آن به تدریج کاهش یافته است! نظر شما چیست؟ و نگارنده که استدلال آن روز امام راحل(ره) را به خاطر داشت در پاسخ گفت؛ اگر جایگاه و اقتدار انقلاب روند رو به کاهش داشته است، چرا دشمنی ها و برنامه ر یزی های آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران هر روز شتاب و گسترش بیشتری داشته و دارد؟!کیسینجر روز 12 دسامبر 2011- 21 آذرماه 1390- در نشست راهبردی آتلانتیک- منظور دو سوی اقیانوس اطلس یعنی آمریکا و اروپاست- که با حضور اسکوکرافت، جیمز جونز- مشاوران امنیتی سابق و اسبق آمریکا- جو بایدن معاون اوباما و نمایندگانی از انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در واشنگتن تشکیل شده بود گفت (به نقل از دویچه وله) «کدام دیوانه ای آمریکای ابرقدرت آغاز هزاره سوم را در آغاز دومین دهه این هزاره، از اوج قدرت به شرایط رقت بار کنونی کشانده است؟! دموکرات های بی پرنسیب - بی شخصیت- یا جمهوری خواهان احمق»؟! کیسینجر در همین اجلاس- باز هم به نقل از دویچه وله، خبرگزاری آلمان- می گوید؛ باید بپذیریم که تحولات جهان اسلام و اعتراضات وال استریت در آمریکا و اروپا از رسیدن تاریخ به یک پیچ بزرگ خبر می دهد» کیسینجر بدون اشاره به ایران و یا به قول آسوشیتدپرس- با اشاره تلویحی به ایران- می پرسد؛ «چه کسی سر این پیچ ایستاده و آدرس می دهد»؟6- اوایل سال گذشته، مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل- شرح این ماجرا به درازا می کشد و خارج از محدوده این نوشته محدود است و اما؛1- آیا با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و نقشی که به عنوان الگوی پیش روی ملت های مسلمان برعهده دارد، انتخابات آینده مجلس را می توان تنها در مقیاس یک رخداد داخلی در ایران اسلامی ارزیابی کرد؟ و آیا این انتخابات علاوه بر نقش تعیین کننده و با اهمیتی که انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی دوره ها داشته است، نقش سرنوشت سازی در شتاب دادن به انقلاب های اسلامی منطقه ندارد؟! به یقین نقش برجسته ای دارد و به قول آقا در بیانات دیروزشان «ملت ایران در زمینه انتخابات و انقلابی بودن، پیشکسوت ملت هاست و قطعا نگاه ملت های دیگر به این انتخابات دوخته شده است».4- و اما، فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 و رخدادهای پس از آن تردیدی باقی نگذاشته است که جریانات یاد شده در بند پیشین، «پیاده نظام» دشمنان بیرونی هستند، از آنجا که «پیاده نظام»، دنباله داخلی دشمن بیرونی است، به یقین، اهداف دشمنان بیرونی را دنبال می کند و از سوی دیگر، اصلی ترین و استراتژیک ترین خواسته دشمنان بیرونی کاستن از حضور پرشور مردم در انتخابات است. بنابراین، اگرچه ورود دزدانه به خانه ملت می تواند یکی از اهداف این جریانات باشد و شورای محترم نگهبان نباید از دروازه بانی دقیق خود برای جلوگیری از ورود نامحرمان به خانه ملت کمترین غفلتی داشته باشد ولی تلاش برای کاستن از حضور، در اولویت برنامه و ماموریت آنان قرار دارد.«5 پیشنهاد برای مدیریت بازار ارز»عنوان یادداشت روز روزنامه خراسان به قلم آرین رضایی است که در آن میخوانید؛نوسان چند ماهه نرخ ارز و عمیق تر شدن شکاف قیمت در بازار رسمی و آزاد، نگران کننده و آزار دهنده شده است و بدون تردید، انتظار برای برقراری آرامش در بازار ارز با اتکا بر سیاستهای دستوری، راهگشا نخواهد بود، به ویژه این که بانک مرکزی به واسطه رسالت قانونی اش برای مدیریت بازار ارز، به دلیل ناکارآمد شدن ابزارهای پولی و خنثی سازی سیاستها و برنامه های محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی ، خاصه اثر گذاری منفی سایر سیاستهای کلان اقتصادی دولت دیگر نمی تواند اطمینان بخش و آرامش آفرین باشد.از این رو به نظر می رسد دولت به جای اینکه ریشه نوسان های تند در بازار ارز را به جریانهای سیاسی و یا اقدام واسطه گران و سودگرایان نسبت دهد، می تواند با کالبدشکافی واقع بینانه و کارشناسی عوامل و دلایل اثرگذار بر بازار، مانع از تداوم تنش و التهاب ارزی شود. چگونه؟3.تزریق بدون برنامه و تورم زای ارز به بازار با هدف جلوگیری از افزایش نرخ ارزهای معتبر در بازار آزاد همواره فسادآفرین و رانت زا و برخلاف سیاست یکسان سازی نرخ ارز بوده و بهتر است دولتمردان اقتصادی سیاست تزریق بدون برنامه ارز با هر بهانه و با هر توجیهی را کنار نهند و در شرایط دشوار ارزی، بهتر آن است که کانالهای توزیع ارز را به گونه ای مدیریت کرد که به تقاضای نیازمندان واقعی ارز از طریق شبکه بانکی پاسخ داده شود و به همین دلیل دل بستن دولت و بانک مرکزی به مهار قیمت ارز با کمک گرفتن از عوامل بازار آزاد نظیر صرافهای مجاز نتیجه مثبتی را به ارمغان نخواهد آورد.جمهوری اسلامی:دولت مالکی و دشواریهای پیش روولی آیا این تحولات نشانه پایان بحران در عراق و بازگشت صلح، ثبات و امنیت به این کشور است؟ نگاهی به حوادث خونبار چند هفته گذشته، یعنی از هنگامی که آمریکاییها مدعی شدهاند از عراق عقب نشینی کرده اند، نشان میدهد هنوز عراق، با ثبات و آرامش کامل فاصله دارد و دستهایی در کار هستند که مانع پایان یافتن بحران این کشور میباشند. شواهد و قرائن کافی وجود دارد که آمریکاییها پشت خشونتهای چند هفته اخیر بودهاند و این کشور برای آینده نیز توطئه و نقشههایی تدارک دیده است.بی جهت نیست که یک نامزد جمهوریخواه، اوباما را به خاطر پایان بخشیدن به جنگ عراق و خارج کردن سربازان آمریکائی به باد انتقاد میگیرد و حتی وعده میدهد درصورت پیروزی، مجدداً عراق را اشغال خواهد کرد! "ریک پری" کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا و فرماندار تگزاس بدون توجه به حق حاکمیت مردم عراق و استقلال این کشور، اوباما را بیشعور دانسته و تأکید کرده وی لازم بود نظامیان آمریکائی را برای مدتی نامحدود و در عراق بافی نگاه میداشت.مخالفت دولت نوری مالکی با اعطای مصونیت به نظامیان آمریکایی، اقدامی بود که به شدت آمریکاییها را عصبانی کرد و تاثیر عمدهای در وادار ساختن آنها به عقب نشینی از عراق داشت.جناح "العراقیه" یکی از سه تشکل مهم سیاسی عراق است که با آمریکا و عربستان روابط نزدیکی دارد و اساساً، پیدایش و پیروزی این جریان در انتخابات گذشته مرهون حمایتهای همه جانبه واشنگتن و ریاض بوده است.با توجه به شرایط کنونی عراق، باید پذیرفت که دولت نوری مالکی تحت فشار شدیدی قرار دارد. حتی بعضی از کردهای صاحب نفوذ نیز برای جلب رضایت آمریکاییها، ناجوانمردانه در طرح فشار علیه مالکی مشارکت دارند، از جمله اینکه در اقدامی غیرقانونی، به طارق الهاشمی که به عنوان یک جنایتکار و خائن تحت تعقیب است پناه دادهاند.رسالت:شروط انتخابات سالمطبیعی است یک انتخابات وقتی سالم، جدی و آزاد است که رقابتی باشد و در این رقابت همه اضلاع رقابت به عنوان سلیقههای متفاوت حضور داشته باشند. هر رقابتی هم قاعدتاً در چارچوب قانون و ادب و آداب رقابت باید صورت گیرد. رقابت به معنای اینکه هر که ضربه اول را زد برده است طبیعی است که نتیجهای جز هرج و مرج ندارد.رهبری نظام طی سه دهه گذشته نشان داده است از این میزان و حریم همواره صیانت کرده و هزینههای آن را هم پرداخته است.شرط دوم آن است که انتخابشوندگان از موضع اثباتی، دیدگاههای خود را برای مردم بیان کنند. این دیدگاهها باید معطوف به پیشرفت کشور، خدمت به مردم و بسط عدالت در جامعه باشد. لذا پذیرش گفتمان پیشرفت، عدالت و خدمت به عنوان یک گفتمان فراجناحی و فراگروهی باید جزء مفروضات رقابت باشد. باید از خصومتورزی و خلافگویی و تهمتزنی پرهیز کرد و اساس کار باید روی صدق و سلم باشد.ـ رقابت به معنای اثبات خود با نفی دیگران نیستاما اگر کسی با قصد خدمت به مردم و پیشرفت کشور و اجرای عدالت اقتصادی و اجتماعی گام بردارد، از انتخابات میتواند سکویی برای وحدت ملی و اقتدار نظام بسازد. در این مفهوم از جمهوریت و رویکرد انتخاباتی، هر رأی تیری به قلب دشمن و یک آجر برای تحکیم ساختارهای قانونی نظام است.آخرین برآوردها نشان میدهد همه سلایق داخل نظام در رقابتهای انتخابات آینده حضور دارند. پیشبینی میشود ما یک انتخابات رقابتی با مشارکتی گسترده را در آینده شاهد باشیم.جمهوری اسلامی ایران سلسله رزمایشهایی را برگزار میکند که نشان از اقتدار بالای دفاعی و نظامی آن دارد. رزمایش ولایت ۱۰پایین کشیدن یک هواپیمای فوق مدرن جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران اسلامی و به غنیمت گرفتن آن، از آن دست اقداماتی است که میتوان با افتخار به آن بالید.پایگاه مطالعاتی گلوبال ریسرج در گزارشی با اشاره به رویارویی احتمالی ایران و آمریکا در تنگنه هرمز نوشته است؛ «ایران از دست برتر در این تنگنه برخوردار است و هزار کشته برای آمریکاییها خواهد بود.ضعف دشمن در اتخاذ مواضع آنها بسیار آشکار است. این مواضع را نمیتوان یک استراتژی و با برنامه خاصی دانست. بلکه اعتراضی است که شرم از آبروریزی اجازه به زبان آوردن مستقیم آن را به آمریکاییها نمیدهد. دی ۲۰ سال پیش قابل مقایسه نیست و هیمنه ظاهری جبهه استکبار در سالهای گذشته نیز، اکنون جای خود را به ضعف و ناتوانی روز افزون داده است.»این معاونت که با حکم رییس قوه قضاییه در راستای تحقق بند پنج ( 5 ) اصل یکصدوپنجاه ششم (156) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد، می باید اقدامات مناسبی برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان در جامعه انجام دهد، چرا که پیشگیری همیشه مقدم براقدام برای اصلاح بوده است وانگهی این تقدم تنها هزینه های مادی ومعنوی را دربرنمی گیرد کما اینکه در شرایطی ، با از دست رفتن فرصتها اصلاً امکان جبران ضرر و زیان وارده امکان پذیر نباشد . در دنیای مدرن امروز که انسان اسیر تکنولوژی است منابع آگاه نرخ رشد جهانی جرم و جنایت پنج درصد ذکر کرده اند که در مقایسه با نرخ متوسط رشد جمعیت در جهان - حدود 3 درصد - به مراتب بالاتر است . لذا در آینده باید نگران سقوط ارزشهای اخلاقی در جامعه جهانی بود . 2) اگر کل نظام تربیتی جامعه ایران به یک سیستم تشبیه گردد آنگاه هر سیستم دارای سه مرحله عملکردی است. الف – ورودی مواد خام ب – فرآیند یعنی مجموعه فعل و انفعالات و عملیاتی که برای تبدیل مواد خام به مصنوعات انجام می شود. ج- خروجی سیستم یعنی تولیداتی که تحویل داده می شود. حال با یک نگاه کلی و اجمالی به جامعه کنونی خودمان درخواهیم یافت که مصنوعات تولید شده در این سیستم تربیتی نه تنها رضایت بخش نیست بلکه بنا بر گزارش ها و آمارهای موجود از جمعیت زندانیان و آسیب دیدگان اجتماعی، وضعیت بسی نگران کننده نیز می باشد. بنابراین وجود عیب و نقص در یکی از مراحل سه گانه کارکردی سیستم محرز است که می باید مورد واکاوی و آسیب شناسی شود.پس از ارتحال ملکوتی و تداوم راه امام توسط خلف صالح او یعنی مقام معظم رهبری دلیل ادامه انقلاب نیز بوده است. امتی که جنگ را اداره کرد و در طول این سالها همچون دولتی در سایه ازکیان جمهوری اسلامی دفاع می کند. این نیروی عظیم ( مردمی ) نه تنها مورد غفلت دولتمردان قرار گرفته، بلکه در مواقعی نیز مورد طمع و سوء استفاده واقع شده، که بصیرت و آگاهی امت مانع از آن شده است. انتظار می رود معاونت جدید قوه قضاییه در باز مهندسی سیستم مدیریتی کشور از آن رمز گشایی کرده و کارآمدی بیشتر جمهوری اسلامی را در اداره کشور به منصه ظهور برساند! «روابط ایران و کویت و مولفه های دخیل»عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم علی رمضانی است که در آن میخوانید؛روابط ایران و کویت در یک سال گذشته دچار تحولات و فراز و نشیب هایی بوده است. در این بین هر چند در یک سال گذشته با سفر مقامات دو کشور برخی از مشکلات حل شده و دامنه برخی از تنش ها کاهش یافته است، اما همچنان مسائل و مشکلاتی در روابط دو کشور باقی است. در این بین قبلا با سفر وزیر خارجه کشورمان به این کشور روابط رو به بهبود گذاشت، ولی به نظر می رسد عواملی چند در کویت همچنان بر طبل کاهش روابط با ایران میکوبند. در این راستا اگر به یک سال گذشته روابط دو کشور نگاه کنیم باید گفت گذشته از طرح مساله جاسوسی ایران در کویت مولفه ها و عواملی همچون شورای همکاری خلیج فارس و غرب در روابط ایران و کویت تاثیر گذار بوده است .در این بین باید گفت بی شک هر چند روابط پیشین ایران و کویت بر اساس احترام متقابل و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی دو کشور بدون هیچ ادعایی از سوی دو طرف و حفظ امنیت هر دو کشور پایهریزی شده است اما به نظر میرسد که نوع تاثیر گذاری قدرتهای منطقه ای و بین المللی در روابط کویت و تهران نمود های آشکاری یافته است و در یک سال گذشته کویتی ها بر دامنه سیاست های ضد ایرانی خود افروده اند . حمایت هایی هم که در آن دوره از نهادهای مدنی صورت می گرفت با هدف پویاتر شدن و بارورتر شدن این نهادها بود که پیش از آن فضای چندانی برای فعالیت پیدا نکرده بودند. اما در زمان دولت های نهم و دهم، نگاه متفاوتی به نهادهای غیردولتی شکل گرفت که اگرچه در ظاهر، فعالیت این نهادها را مثبت ارزیابی می کرد اما در عمل، موانع متعددی پیش روی این نهادهای غیردولتی ایجاد شده که در برخی مواقع آنها را از تداوم مسیر حرکت خود بازداشته است. موضوع تلا ش برای انحلا ل خانه سینما را به عنوان یک نهاد صنفی باید در همین چارچوب و در راستای محدودیت هایی که در گذشته برای سایر نهادهای مدنی ایجاد شده ارزیابی کرد. شرق:اخراجیهای 1و 2و 3فرآیند آزاداندیشی، که نمونه آن را مسلمانان در مکتب امام جعفرصادق(ع) تجربه کرده بودند و پس از تاسیس نهادهای علمی و آموزشی در دو قرن اول تمدن اسلامی شکوفایی خود را بهویژه در دوران بوییان در ایران نشان داده بود و ثمره آن فارابی و ابوریحان و ابنسینا و دیگران بودند، غیرمجاز شناخته شد و به تفکر در چارچوب قرائت سیاسی خاصی از شریعت محدود شد. و این شروع دوری از ملائک اخلاقی و رفتاری اسلام اولیه بود، که حاکمان ترکتبار و سپس مغولان نه تنها به ایران که به تمام کشورهای اسلامی تحمیل کردند. در این دورانگذار کنونی دانشگاه در ایران چه نقشی ایفا میکند؟ تعریف دانشگاه چیست؟ از دانشگاه مردم چه انتظاری دارند؟ ما دانشگاهیان خودمان را چگونه تعریف میکنیم؟ دانشگاه چه تغییراتی را از سر میگذراند؟ واقعیت این است که از دارالفنون و دانشگاه تهران تاکنون هیچ تعریف صریحی از دانشگاه در ایران ارایه نشده است.در چند دهه اول انقلاب بسیار کوشش شد این نقیصهها با وجود تلاطمهای اجتماعی و فکری در سطح دانشگاهها برطرف شود و ایران خفت انحطاط 800سال گذشته را در سطح علم و فناوری از خود بزداید. دستاوردهای کنونی علمی ایران نتیجه مجاهدتهای دانشگران و فناوران بسیاری است که خود را برای این هدف زیبا در این سالها بسیج کردند. مدیریت علمی ایران هم به مرور خود را با این مجاهدتها هماهنگ کرد و ما شاهد رفع یا کاهش رفتارهای غیرعلمی در سطح دانشگاه و جامعه بودیم. متاسفانه برخی مدیران رشد بعضی شاخصهای علمی کشور و نیز بعضی تواناییهای فناورانه را با ظرافت لازم تعبیر نمیکنند: به نقش مجاهدتهای چند ساله، به نقش روانشناختی سیاستهای موثر این دوره در رشد علمی و به نقش و اهمیت درخشان بودن در سطح فرد، در سطح مدیریت و در سطح سیاستها کمتر توجه میشود.دانشگاههای ما متاسفانه به لحاظ رفتاری، به جای اینکه اندیشهگاه بشوند، به سمت آموزشگاههای حزبی میروند که نه تنها سنخیتی با دوران طلایی اسلام و سنت مکتب امام جعفرصادق(ع) ندارد، که در مواردی، سیاستهایی سختگیرانهتر از نظامیهها در پیش گرفتهاند. دیری نخواهد پایید که موتور علم کنونی ایران که در دهههای اول انقلاب روشن شد و اکنون شاهد اثرگذاری آن هستیم، کند خواهد شد. مدیران کنونی دانشگاهی کشور باید مسوولیت و عواقب این رفتارها و سیاستها را بپذیرند. این سیاستها همان اثری را خواهد داشت که نویسندگان مقاله واشنگتنپست میخواهند. مدیران عالی کشور به این همسانی توجه داشته باشند!انجمنهای علمی هم، که رشد آنها نمونه بارز رشد علم ایران و حرکت به سوی ایجاد اجتماع علمی بهعنوان مهمترین نماد پذیرش مفهوم نوین علم در ایران است، به نقش حرفهای خود در این شرایطگذار توجه کنند و مکانی برای آرامش دانشگران و نمادی برای توسعه علمی بمانند. از بخش فرهنگی کشور نمیتوان انتظار اعتراضی به این رفتارها داشت. بخشهای دیگر اجرایی کشور هم گرفتارتر از این هستند که بتوانند به این موارد در امور آموزش عالی کشور توجه کنند! فراموش نکنیم وزیر اسبق علوم، دکتر هاشمی گلپایگانی، در اوایل دهه 70، فردوسی را اولین اخراجی از دانشگاههای ما اعلام کرد. آنان که از تاریخ صدر اسلام آگاهی دارند میدانند که تمثیل حضرت آیتالله خامنهای تا چه اندازه ظریف، دقیق و موشکافانه است. پیامبر اسلام و اندک مسلمانان مکه به مدت سه سال در شعب ابیطالب تحت محاصره اقتصادی بودند و مسلمانان شرایط بسیار سختی را تحمل کردند تا آنکه موریانه پیماننامه محاصره اقتصادی را خورد و جز نام مبارک خداوند، چیزی بر روی آن باقی نماند و همین امر موجب شد تا محاصره اقتصادی شکسته شود و کید دشمن به خودش بازگردد.اینک که ملت مسلمان ایران منشور نظام جمهوری اسلامی را با خون خود نوشتهاند، هراس در دل دشمن افکندهاند چرا که اوضاع و شرایط به سود ایران اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب این همه میسر نشده مگر با «صبر و بصیرت» که گم نکردن راه و پیروی از راهبر و ایستادگی قاطعانه و مقاومت جانانه معنای آن است. رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودهاند که انتخابات یکی از عرصههای نمایش حضور مردم در صحنه است و نیز تاکید کردهاند که: «حضور مردم در این انتخابات دشمنشکن خواهد بود.» بیتردید چنین است که رهبر عزیزمان فرمودهاند چرا که همانگونه که پیشتر اشاره شد، منشور نظام جمهوری اسلامی ایران را ملت ایران با خون خود نوشته است و این خیال واهی دشمن است که خودفریبانه میپندارد میتواند میان نظام و ملت رشید ایران فاصله بیفکند. قطعا انتخابات آتی، نمایشی غرورانگیز و پرشور از حضور مردمی در صحنه و همراهی و پیروی از مقام ولایت خواهد بود. «همه راهها به استانبول ختم میشود؟»عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار به قلم سید علی محقق است که در آن میخوانید؛یکسال از مذاکرات هستهای استانبول در ژانویه 2011 گذشته است و در روزهای اخیر، بار دیگر زمزمه میانجیگری ترکها در مسئله هستهای ایران و میزبانی این کشور برای از سرگیری گفتوگوهای نمایندگان کشورهای 1+5 با تهران، بهگوشمیرسد.اروپاییها در نیمه راه اوجگیری تقابل با ایران متوجه شدهاند، یا باید پیه عواقب غیر قابل پیشبینی تحریم نفت و بستهشدن تنگه هرمز را به تن اقتصاد خود و جهان بمالند و یا با امیدواری، به باز آزمودن تجربه ناموفق میزهای مذاکره پیشین و گفتوگوهای ژانویه روی آورند. ازاینرو همزمان 180درجه آنسوی گزینه تحریم، جبههای دیگر را گشوده و با پیشانداختن کاترین اشتون و میانجیگری ترکها، بار دیگر به سیاست کهنه چماق و هویج متوسل گردیده و حل دیپلماتیک اختلافات را خواستار شدهاند. در هفته گذشته بههمان میزان که زمزمه بستهشدن تنگه هرمز و قطع شیرهای نفت به روی چرخهای صنعت و اقتصاد جهان بالاگرفت، درِ باغِ گفتوگو باز و بازتر شد.اگرچه تا همین دو هفته پیش، میان تهران و آنکارا بهسختی شکراب بود، اما همسایه ترک، بار دیگر ناگهان در قامت یک میانجی تمامقد وارد ماجرا شد. آنها که میدانند با اجراشدن تحریم بانک مرکزی و نفت ایران ازسوی اروپاییها و آمریکاییها، ضربه غیر قابل جبرانی به اقتصاد شکوفای کشورشان وارد میشود، با سراسیمهگی آتشبیاری در معرکه سوریه و استقرار رادارهای سپر موشکی ناتو را موقتا به کناری نهاده و بار دیگر دست به دامان ادبیات دیپلماتیک و پیشینه مشترک تاریخی و ضرورتهای حسن همجواری با ایران شدهاند.رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه که خود از اساتید برجسته روابط دیپلماتیک است، در سالهای اخیر نشان داده که در چنین مواقعی، ماموریت خود را در دستگاه هیئت حاکمه ترکیه خوب بلد است.سران ترکیه یادگرفتهاند که چهطور میتوانند از آن چنددرصد خاک اروپایی و همه تاریخ و فرهنگ و پیشینه اسلامی، آسیایی و تاریخ پرفراز و نشیب کشورشان از قسطنطنیه تا استانبول استفاده کنند.اما پرسشی که مطرح میشود، این است که آیا راهبرد ترکیه کنونی در بلندمدت نیز سودمند است، یا این استراتژی صرفا به اقتضای شرایط و تحولات در این مقطع از تاریخ، کارایی داشتهاست؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش بهطور طبیعی باید به انتظار آینده نشست...«معمای بورس و ارز»عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم علیرضا کدیور است که در آن میخوانید؛پس از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و آغاز واگذاری سهام شرکتهای دولتی و در پی ورود شرکتهای تولیدکننده مواد خام به بورس در سال 85، در حال حاضر بیش از 40 درصد ارزش روز بورس تهران در اختیار شرکتهای تولیدکننده مواد خام و مواد اولیه قرار دارد.در همین حال باید توجه داشت که نیمه نخست سال جاری، تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد بسیار کمتر از ارقام فعلی بوده و تصور اینکه شرکتهای صادرکننده مواد خام، ارز ناشی از فروش محصولات خود را به نرخ آزاد تسعیر کنند نیز نمیتوانست تاثیر چندانی در افزایش سودآوری اینگونه شرکتها داشته باشد.