پایگاه بصیرت:کوفی عنان پس از اینکه دید طرحش برای به آرامش رساندن سوریه در حال شکست کامل است، برگزاری نشست «گروه تماس» را پیشنهاد کرد. لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز طرح مشابهی را ارائه داد. واکنش ابتدایی آمریکاییها به این دو پیشنهاد بسیار سرد بود؛ اما چون از روند تحولات سوریه راضی نبودند و احساس میکردند حکومت بشار اسد بیش از تصور آنها مقاومت میکند و همچنین به صلاح ندیدند در برابر افکار جهانی، مقابل یک طرح ابتکاری مقاومت کنند، اصل برگزاری نشست را با اصرار بر عدم حضور ایران پذیرفتند؛ زیرا گمان میکردند این نشست، فرصتی است برای نزدیک شدن به هدفشان که برکناری بشار اسد است. آمریکاییها و انگلیسیها در نشست دیروز ژنو این هدف را دنبال کردند که با مخالفت چین و روسیه و بهویژه روسیه مواجه شدند و روسها با مخالفت جدی اجازه ندادند بندی که به موجب آن، بشار هم بههمراه برخی از مخالفان حکومت در آستانه حذف قرار میگرفتند، در بیانیه درج شود. شکست نشست ژنو که غربیها با هدف حذف بشار اسد در آن حضور پیدا کرده بودند، در نهایت به فرصتی برای سوریها تبدیل شده است. گرانیگاه دشمنان ملت سوریه برای توطئه و افزایش فشار و ناامنی بر آنها، وجود تروریستها و اقدامات وحشیانه آنهاست. با وجود تروریستها، تنها راه نجات حکومت و ملت سوریه این است که این گرانیگاه شکسته شود که در این صورت، زیر پای تمام دشمنان سوریه خالی خواهد شد.
بنابراین با پایان بینتیجه نشست ژنو و فراهم آمدن فرصت رویارویی جدی با تروریستها، حکومت سوریه میتواند با بسیج نیروهای نظامی، نبرد پایانی علیه تروریستها را به اجرا گذارد. لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست مطبوعاتی پس از نشست ژنو تلویحاً به همین موضوع اشاره کرد و گفت: امکان خروج نیروهای سوریه از شهرها تا زمانی که خشونت متوقف نشده باشد، وجود ندارد.