.به نظر میرسد ورود زودهنگام به فضای رقابتهای انتخاباتی و گرم کردن این فضا از سوی رسانهها از هماکنون نه تنها اقدام مفیدی برای کشور نیست بلکه خسارتهایی به همراه دارد.نکته دیگر شرایط حساس منطقه و نقش بی چون و چرای جمهوری اسلامی ایران در آینده این تحولات است. از جمله الزامات ایفای نقش موثر و سازنده در روند بیداری اسلامی، ارائه تصویری مثبت و همبسته از ایران اسلامی به ملتها و دولتهای منطقه است و ارائه چنین تصویری تحت تأثیر فضای انتخابات ممکن است آسیب ببیند. بنابراین از جریانهای مختلف سیاسی، چهرهها و شخصیتهایی که میخواهند خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و خصوصاً رسانهها این انتظار میرود که اولاً عجله نکنند و از دامن زدن زودهنگام به فضای رقابتهای انتخاباتی پرهیز کنند و ثانیاً از هماکنون با تشکیل اتاقهای فکر در صدد دستیابی به مدلی از رقابت باشند که خسارتهای اشاره شده را یا نداشته باشد یا به حداقل برساند تا هر وقت زمانش فرا رسید با آمادگی این موضوع مهم را دنبال کنند.از یکسو؛ در اول ژوئیه- 11تیر- تحریم های نفتی علیه ایران با برآورد و ادعای به اصطلاح «فلج کننده» و «گزنده» از سوی غرب به اجرا درآمد. طرفه آنکه یک روز قبل از آن در 30ژوئن- 10تیر- نشست ژنو با موضوع سوریه برگزار شد و بعد در فاصله ای پنج روزه- 5ژوئیه- نشست پاریس برگزار می شود تا خروجی این دو نشست یکسره کردن کار دمشق باشد و در این میان هیلاری کلینتون بطور رسمی اعلام می کند که؛ «بشار اسد باید از قدرت کناره گیری نماید.از اینجا به بعد است که گویا قرار شده تا یک اتفاق ویژه درباره سوریه بیفتد و اینجاست که چهارشنبه گذشته مصادف با سالگرد پیروزی «مقاومت» در جنگ 33روزه دمشق خونین می شود و در پی این حمله تروریستی، داوود راجحه وزیر دفاع، آصف شوکت معاون رئیس ستاد ارتش و حسن ترکمانی معاون رئیس جمهور و هشام بختیار رئیس سازمان اطلاعات و رئیس دفتر سازمان امنیت ملی کشته می شوند... مقارن با این فضا علیه ایران و سوریه، باید به نوشته چندی پیش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در 12ژوئیه- 22تیر- نیز اشاره کرد که می نویسد؛ «برای ایران و سوریه تابستانی ناآرام در راه است. در این شرایط این سؤال به میان می آید که هدف و راهبرد آمریکایی ها و چند کشور غربی چیست و توان این راهبرد تا کجاست؟ بدون مقدمه باید گفت هدف آمریکایی ها وکشورهای غربی همسو با پیمانکاری محور ارتجاع عربی، کند کردن خیزش ها و خروش ها در انقلاب های منطقه است و طبیعی است که ایران اسلامی به عنوان الهام بخش انقلاب ها و نقطه آرمانی بیداری ملت ها کانون هجمه ها و حملات باشد و چون حریف ایران نمی شوند این بازی را از نقطه ای دیگر آغاز کرده اند.»هوشمند» و استفاده از ابزار فشار به سوریه موفق بوده است؟ پاسخ را باید جدا از قاب رسانه های غربی و ارتجاع عربی جستجو کرد که بی وقفه بر این طبل می کوبند که؛ «کار سوریه تمام است و اسد رفتنی است» اما به گواهی واقعیت ها در این مسابقه هرچه می کنند به پایان خط نمی رسند چون دچار خطاهای راهبردی هستند.اما مسئله دیگری که باید بدان تصریح داشت و در ناکامی محور غربی و ارتجاع عربی در موضوع ایران و سوریه نقش دارد مسئله رژیم صهیونیستی است. طی روزهای اخیر و به دنبال به نتیجه نرسیدن محاسبات آمریکایی ها در منطقه، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه روابط راهبردی با اسرائیل را شفاهی تصویب می کند.این لایحه مورد تایید هر دو حزب در کنگره است و به رئیس جمهور ارائه خواهد شد تا تأکید شود در هر زمان که منطقه خاورمیانه در شرایط خطرناکی قرار گیرد، آمریکا قاطعانه در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است.«این واقعیت را با مراجعه به گزارش های نهادهای نظارتی کشور و مروری بر سرنوشت شرکت های دولتی که به بخش خصوصی واگذار شد می توان به وضوح مشاهده کرد» دور زدن خطرناکترین تحریم با استفاده از توان بخش خصوصی. هر چند این گلایه وجود دارد که چرا برنامه جدی در این راستا پس از آغاز اعمال تحریم های نفتی وارد مرحله اجرایی شده است و چرا مسئولان از سال گذشته که زمزمه تحریم نفت مطرح شد به فکر این اقدام نبودند اما ورود بخش خصوصی به عرصه مهمترین تجارت اقتصادی ایران یعنی تجارت نفت ورودی است که باید به فال نیک گرفته شود. با این حال برای تحقق موفقیت در این عرصه توجه به ۲ نکته ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد - بنابر گزارش ها قرار است ۲۰ درصد صادرات نفت ایران به بخش خصوصی واگذار شود. یعنی بخش خصوصی در تحقق حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد کشور موثر باشد.سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی در شرایطی وارد پنجمین ماه خود می شود که جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با گذشت حدود ۷ ماه از تشکیل آخرین جلسه خود تعطیل شده است. این در حالی است که جایگاه قانونی این شورا هم در قانون برنامه پنجم توسعه و هم در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مورد تأکید جدی قرار گرفته است اما ظاهرا بنابر اظهارنظرهای جسته و گریخته مسئولان دولتی تأکید اتاق بازرگانی بر نقش پررنگ خود در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار موجب رنجش خاطر دولتی ها و انتقاد آنان درباره دخالت بخش خصوصی در فرآیند تصمیم گیری بخش اجرایی شده است. اما آن چه در این میان قربانی شده است مطالبات بخش تولید در شرایط سخت کنونی است. جمهوری اسلامی:مقاومت، راه عبور از مشکلاتمقاومت، راه عبور از مشکلات»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن میخوانید؛احکام عبادی اسلام علاوه بر فواید فردی، دارای آثار اجتماعی هم هستند. یکی از ویژگیهای مبارک رمضان اینست که افراد و جامعه را در مقابل دشواریها، مشکلات و فشارها مقاوم و ارادهها را تقویت میکند. هر چند عدهای معتقدند تحریمهائی که در اثر اصرار ما بر استفاده از حقوق هستهای خود بر ما تحمیل شده، عامل اصلی پدید آمدن شرایط کنونی نیست و عملکرد مسئولان اجرائی نیز در آن نقش مهمی دارد، لکن بیتردید نمیتوان سهم این تحریمها را در این ماجرا نادیده گرفت. واقعیت اینست که اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم و باید با مقاومت و ارادهای خلل ناپذیر برای حل این مشکلات و پشت سر گذاشتن این مرحله تلاش کنیم. شناخت زمان و شرایط و اقتضائات آن، یکی از مهمترین عوامل موفقیت است. شرایط امروز ما ایجاب میکند بدون آنکه خود را سرگرم بحثهای حاشیهای نمائیم از تمام وقت و اراده و امکاناتمان برای ناکام نمودن دشمنان در این مرحله استفاده کنیم و یکبار دیگر به سلطهگران بفهمانیم امام خمینی به درستی گفته اند: ملتی که شهادت دارد، شکست ندارد. هیچیک از این دو منطق، منطق مدیریت کشور نیست.مدیریت کشور در شرایط عادی امری طبیعی است، هنر مدیریت زمانی خود را نشان میدهد که وضعیت از حالت عادی خارج شده باشد و در چنان شرایطی با حفظ اصول و آرمانها مدیران بتوانند دشواریها را پشت سر بگذارند و مانع طمعورزی دشمنان شوند و آْنها را از اقدامات خصمانهای که مرتکب میشوند پشیمان نمایند. دلیل سوم، تجربه 33 ساله ما در نبرد بیامان با آمریکا و سایر مستکبران در عرصههای سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی، نظامی و فرهنگی است. دشمنان ما خوب میدانند که ماجرای تحریم ایران چیز تازهای نیست. این، تجربهایست که در سه دهه گذشته با آن مواجه بودهایم و هر روز قویتر از گذشته از پس آن برآمده ایم. این تجربهها را امروز بکار میبندیم و قدرتمندتر از گذشته در برابر دشمنان میایستیم و بار دیگر پیروز میشویم.اگر مدیران اجرائی کشور به این الزامات پای بندی نشان دهند، عبور از مشکلات امروز آسان خواهد شد.این وظیفه را بر عهده دارد. در انگلیس و فرانسه نیز نهادهای مشابهی این ماموریت را انجام می دهند. در ایران از اواخر سال 1371 به دستور هیئت رئیسه مجلس چهارم نهادی مستقل، دائمی و سازمان یافته به نام «مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی» برای ارائه خدمات مستمر کارشناسی و مطالعاتی در کنار مجلس قرار گرفت. سرانجام در سال 1374 مراحل قانونی تاسیس این مرکز به اتمام رسید.مطابق قانون «شرح وظایف مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی» یکی از وظایف این مرکز گردآوری، نقد و تنظیم نظرهای محققان و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، دستگاههای اجرایی، نهادها، گروهها و احزاب سیاسی و افکار عمومی در مورد نیازهای جامعه است. در واقع مرکز پژوهشها حلقه وصل پارلمان با دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور باید باشد. این در حالی است که طی سالیان گذشته مرکز پژوهشها از همکاری با مهمترین دانشگاه های کشور به دلایل سیاسی و غیر سیاسی محروم بوده است 68 ، . گزارشات و نقدهای مرکز پژوهشها اساسا باید بر مبنای اصول علمی و پژوهشی فارغ از.روح مبارزه با فساد در بیشتر پژوهشهای این مرکز طی چند سال گذشته به چشم می خورد و انتظار می رود این رویه در دوران مدیریت جدید نیز ادامه داشته باشد. در دوره احمد توکلی مرکز پژوهشها توانست در طراحی و تصویب لوایحی نظیر لایحه مدیریت مصرف سوخت،لایحه هدفمند سازی یارانه ها ، لایحه مدیریت خدمات کشوری ،لایحه اجرای سیاستهای کلی اصل 44، لایحه امور گمرکی، لایحه ابزارها و نهادهای مالی جدید، لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری، ، لایحه قاچاق کالا و ارز ، لایحه حمایت از تولید و عرضه مسکن و دهها مورد دیگر نقش نسبتا خوبی را ایفا کند که البته در دوره جدید این حضور باید موثر تر و پررنگ تر باشد. بنابراین باید تمرین بیشتری کنیم برای اینکه یک پارلمان معطل نباشد باید دارای استراتژی مشخصی باشد و اولویت های خود را مشخص کند. توصیه می کنم در این زمینه ظرفیت سازی شود و استراتژی مدونی برای پارلمان ارائه شود."این استراتژی اولا ضمن اولویت بندی مسائل کشور برای قانون گذاری مانع از پراکنده کاری در مجلس خواهد شد و ثانیا در پایان امکان یک ارزیابی منسجم از عملکرد مجلس را می دهد که تا چه اندازه توانسته است در نیل به اهداف خود موفق باشدتهران امروز:آبدیده شدهایمآبدیده شدهایم»عنوان یادداشت روز روزنامه تهران امروز به قلم علی مروی است که در آن میخوانید؛این نخستین بار نیست که خصومت غربیها برای ایجاد مشکلات و چالشهای جدید برای صنایع کشور به ویژه صنعت نفت در قالب تحریمها نمایان شده است؛ این اتفاق سالهاست که وجود دارد و در این راه هم ما آبدیده شدهایم و راههای خروج از تحریم را بلدیم و هم آنها خوب میدانند که به سراغ چه کشوری با چه مردمانی آمدهاند. بنابراین تا امروز، نتیجه آن طوری که آنها تصور میکردند نشد و بیش از 30 سال است که ایران برای مشکلاتی که پیش پایش قرار دادهاند، راهکار پیدا کرده است. این بار هم همانند دفعات قبل قطعا راههایی برای خروج از بنبست وجود دارد که دولت و مجلس با همکاری سایر نهادها بهدنبال راهکارهایی است که نمونهای از آنها ورود بخش خصوصی به جریان فروش نفت خام است. کمیسیون انرژی از امروز یکشنبه به طور جدی وارد کار میشود؛ چرا که تا به امروز فرصت کاری جدی برای کمیسیون انرژی رخ نداده و هرچه بوده، در حد جمعآوری اطلاعات بوده است. آفرینش:همت برای تولید ملی یا فروش سرمایه ملی؟«شاید اگر امروز ماهم مانند بسیاری از کشورهای دنیا از منابع نفتی و ثروت های طبیعی محروم بودیم، حال وروزمان بهتراز این بود.این مایه شرمساری و خجالت است که سرمایه گذاران قطری برای اجاره بلند مدت زمین های کشاورزی ما اعلام آمادگی کنند و ماهم با اعلام این خبر در پوست خود نمی گنجیم و با نامه نگاری های رسمی از متقاضیانی که مایل به اجاره زمین کشاورزی خود هستند می خواهیم تا اعلام آمادگی کنند!امروز کشاورزان ما به سبب عدم حمایت از آنها و بی توجهی به نیازهایشان در امر کاشت، داشت و برداشت فعالیت تولیدی خود را تعطیل کرده اند و زمین ها را بیکارانداخته اند.عدم برنامه ریزی های علمی و سوء مدیریت ها در ساختار و الویت بندی هادر صنعت کشاورزی، از مهمترین دلایلی است که باعث رشد نامناسب ما درامر تولید گردیده است.. با آنکه رهبران مسلمانان میانمار، بارها از دولت درخواست کردهاند فورا عملیاتی را برای جلوگیری از قتلعام مسلمانان آغاز کرده و به کمکرسانی به بازماندگان این حوادث بپردازد، نه تنها دولت، اعتنایی به خواست آنها نکرده بلکه پلیس این کشور هم با حمایت از بودائیان، در کشتار مسلمانان شرکت جسته است. واقعیت آن است که مسلمین میانمار در چند سال اخیر، هدف یک تسویه بیسابقه قومی و تاریخی در سانسور شدید خبری بودهاند که با چشمپوشی سازمانهای حقوقبشری هم مواجه شده است. عجیبتر از آن، خفقان رسانههای دنیاست که برای زندانی بودن یکی از اتباع همین کشور میانمار به نام «آنگ سان سوچی»، فریاد حقوق بشرشان یک لحظه قطع نمیشد ولی برای قتلعام هزاران مسلمان مظلوم ککشان هم نمیگزد. حوادث امروز میانمار به وضوح نشان میدهد بوداییهای ناجوانمرد در سایه برخورد حمایتآمیز مجامع بینالمللی جسورتر شدهاند، در چنین شرایطی دل بستن برخی مسلمانان دنیا به این مجامع، کاری عبث مینماید؛ از این رو مسلمانان دنیا چارهای ندارند جز اینکه بدون در نظر گرفتن ملاحظات متعارف دیپلماتیک، با جانیان بودایی با زبان مبارزه سخن بگویند. نگاهی به عملکرد دنبالههای داخلی مدعیان حقوق بشر نیز جالب است«فروردینماه امسال نیز، پس از راهیابی او به پارلمان میانمار، ذوقزده این اخبار را پوشش دادند. «شرق» و «اعتمادBBC قتل فجیع جوان سیاهپوست؛ مارک دوگان توسط پلیس انگلیس، شهادت «راشل کوری» دختر بشردوست آمریکایی که در حمایت از ملت فلسطین به سرزمینهای اشغالی رفته بود و شهادت خانم دکتر مروه شربینی در آلمان توسط فردی ضداسلام، از مواردی است که مانند حوادث اخیر میانمار، رسانههای غربی و غربزده داخلی و خارجی خفقان گرفته بودند.اتا)، ارتش سرخ آلمان غربی عملیاتهای بزرگ و کوچکی را طراحی ودر نهایت عملیاتی کردند تا انسانهای بیشماری به کام مرگ فرستاده شوند. پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، نوع رویکرد گروههای تروریستی تغییر کرد؛ ایالات متحده با خالی دیدن میدان، خود وارد عمل شد و گروههایی نظیر القاعده را طراحی کرد. در نهایت پس از چند عملیات کوچک القاعده که دیگر فرمانبردار کسی نبود، فاجعه انسانی 11 سپتامبر رقم خورد تا حدود 3000 نفر کشته شدند و جنگ با تروریسم آغاز شد. در زمان جنگ با تروریسم که در عراق، افغانستان و پاکستان دنبال شد؛ صدها هزار نفر قربانی شدند و میلیاردها دلار صرف لشکرکشی غرب شد. ورای این اتفاقات ناخوشایند؛ از سال 2001 به این سو، مسلمانان و مهاجران پایه ثابت مظنونین هر اقدام تروریستی در جهان شدند.روز جمعه، به فاصله کمتر از یکسال از ماجرای خونین نروژ، جیمز هولمز، با لباس سیاه و گاز اشک آور به مردم بی دفاع یورش برده تا حداقل 64 نفر کشته و زخمی شوند. این بار هم کسی از لزوم مبارزه با فروش اسلحه سخن نگفت. آیا رسانه ای بودکه به دلایل این حادثه بپردازد؟ رسانههای آمریکایی از همدردی خانواده این قاتل با مردم نوشتند و از لزوم حفظ حریم شخصی آنها سخن گفتند. به راستی اگر عامل یا حتی متهم یکی از این دو فاجعه مهاجر یا مسلمان بود، رسانهها با آن چه برخورداری میکردند؟ آیا مهاجرهراسی سوژه چند ماهه رسانه ها نمیشد؟ نکته جالب اینجاست که در هر دومورد، بیماری روانی متهمین برای جلب ترحم مورد استفاده قرار گرفته است.انسانهای بیگناه و بیدفاع همانند قتل عام سربرنیتسا و بوسنی در گورهای دسته جمعی دفن میشوند، تنها نام کشور و ارقام تغییر میکند. آرمان:قانونگرایی و سیاستورزی واقعبینانهقانونگرایی و سیاستورزی واقعبینانه»عنوان یادداشت روز روزنامه آرمان به قلم جمشید انصاری است که در آن میخوانید؛قرار است روز دوشنبه جلسه مشترکی بین روسای کمیسیونهای مجلس با تیم اقتصادی دولت و هیاترئیسه مجلس برای بررسی مسائل اقتصادی و گرانیها برگزار شود. گفته میشود در این جلسه مشترک با همکاری و تعامل بیشتر مجلس و دولت برای مشکلات اقتصادی چارهاندیشی خواهد شد. مشکلات کنونی حوزه اقتصاد را میتوان در دو محور کلی تحلیل کرد؛ اول عدم درک مناسب از ارتباط مستقیم مسایل سیاسی با اقتصاد و تاثیر متقابل این دو بر یکدیگر و دوم عدم تلاش لازم برای ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مختلف اجرایی و قانونگذاری. اختلافنظرات موجود میان قوه مجریه و مقننه در طول سالهای گذشته خود موید همین مسائل است. تاکنون تعداد زیادی از این دست جلسات برگزار شده، اما تقریبا نتیجه روشنی در پی نداشته است بنابراین به نظر میرسد مسئولان باید به جای تکیه بر این روشها در راستای تحکیم بیشتر قانونسالاری و در کنار آن سیاستورزی واقعبینانه و غیرشعاری گام بردارند تا شاهد تحولی اساسی در وضعیت اقتصادی کشور باشیم.وقتی تورم در اقتصادی دورقمی است، این نیست که تورم به صورت همگون همه کالاها، خدمات و دستمزدها را تحت تاثیر قرار دهد، که اگر چنین بود تورم مشکل عمده اقتصادی در نظر گرفته نمیشد. یک مشکل عمده تورم این است که هر از چند گاهی یکی از بخشهای اقتصادی را هدف قرار میدهد. مثلا در چند سال گذشته این بخش مسکن بود که از تورم متاثر شد. این روزها، بخش موادخوراکی و آشامیدنی است که بیشترین افزایش قیمتها را تجربه میکند. به دلیل اینکه طبقات کم درآمد و با درآمد متوسط سهم بزرگتری از درآمد خود را صرف خرید موادغذایی میکنند، این دو بخش تورم اخیر را بیشتر از طبقه پردرآمد حس میکند(در ایران اما سیاست پولی از سیاست مالی جدا نیست.به طرف تقاضا که نگاه کنیم، یکی از دلایل مهم شوک به طرف تقاضا، ایجاد قدرت خرید بیشتر، بهویژه بهوسیله مردم کمدرآمد یا با درآمد متوسط است که حاصل طرحی است که به هدفمندی یارانهها معروف شده است. به همین دلیل معتقدم که اوج گرفتن تورم، که اخیرا در حال رخ دادن است، حاصل پرداخت یارانهها نیست. نکته سوم آنکه، در هفتههای اخیر، عدهای اقتصادخوانده و به تبع آنان عدهای از سیاسیون، وزن زیادی به تاثیر طرح هدفمندی روی تورم دادهاند. داستان افراد مخالف طرح هدفمندی که تمام تورم را به این طرح نسبت میدهند داستان آن طبیبی است که تشخیصاش از بیماری متاثر از اولین چیزی بود که جلو چشمش قرار داشت. مشکل آقایان این است که با این فرض شروع میکنند که انگار قبل از این طرح تورمی موجود نبوده است.اند. مشکل اقتصاد ایران این است که شوکهای برونزا به اقتصاد فراوانترند (عمدتا به دلیل نوسانات شدید نفتی) و مکانیسمی برای جذب این شوکها و کم اثر کردنشان بر اقتصاد طراحی نشده است(عامل آخر که مرتبط با اقتصاد ایران میشود، مدیریت خرد دولتی است. دولتهای حال و گذشته ایران همیشه مشغول کنترل بخشهای مختلف اقتصادی بودهاند. مثلا دولت خود را متعهد به کاهش قیمت موز میبیند. از میان تمام عوامل فوق، دست برداشتن از قیمتگذاری و کنترل خرد اقتصاد احتمالا تاثیر زودتری بر تورم خواهد داشت و به تولید ملی هم کمک خواهد کرد. برای مبارزه درازمدت با تورم البته، تغییر سیاستهای پولی (پیش از آن استقلال سیاستهای پولی و انضباط مالی) الزامی است. رفتهرفته خبرهای دیگری درخصوص مرجع شدن نرخ قیر ایران در منطقه به گوش رسید که استناد کردن نشریه پلت سنگاپور به قیمتهای قیر ایران و مطرح شدن بحثهایی در مورد اهمیت فرآوردهها و نرخگذاری بورس کیش در سمینار دوبی، به این اخبار قوت بخشید و در حال حاضر به اذعان تحلیلگران خارجی، قیمتهای قیر ایران به شاخصی برای نرخهای منطقه تبدیل شده است. همچنین به گفته معاملهگران بورس کیش، هند، کشورهای آفریقایی و کشورهای همسایه ایران تاکنون خریداران قیر بودهاند و این روزها حضور آنان در تالار کیش به امری عادی تبدیل شده است.