در این هدف، قدرت های بزرگ با اعمال فشارهای اقتصادی سعی دارند تا رژیم سیاسی دگرگون گردد. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون موضوع تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق نظامی یا ابزارهای نرم همواره مورد توجه سیاستمداران حاکم بر کاخ سفید قرار داشته است. در این راستا این بحث به‌ویژه در سال‌های اخیر از شدت بیشتری برخوردار گردیده و به‌ویژه با گره خوردن موضوع هسته‌ای ایران به سایر موضوعات مورد اختلاف با امریکا، پررنگ‌تر شده است و به‌طور رسمی یا غیررسمی در سخنرانی‌ها و یا نوشتارهای مقامات رسمی و غیررسمی امریکا نمود پیدا کرده است. در این راستا، تجربه نشان داده است که سلطه گران، دو نگاه و انتظار کلی از استراتژی تحریم و فشار دارند: انتظار دومیبه عنوان نمونه می توان به گزارش مفصل خبرگزاری رویترز اشاره کرد که نوشت:« اگر چه قدرت های غربی انگیزۀ تحریم‌های جدید علیه ایران را نه سرنگونی رژیم این کشور که تغییر رویکرد آن در زمینۀ اتمی اعلام کرده اند، اما کم نیستند نمایندگان کنگرۀ آمریکا که امیدوارند تحریم‌های جدید منجر به تغییر رژیم در ایران نیز بشود». چنانچه رهبر معظم انقلاب در ماه‌های اخیر به طور مکرر مسئولان و کارگزاران و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی را از آن بر حذر داشته اند:« آنها به صراحت می گویند باید با تشدید فشارها و تحریم‌ها، مسئولان ایران را وادار کرد که در محاسبات خود تجدید نظر کنند، اما ملاحظه واقعیات باعث می شود که ما نه تنها در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم بلکه با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم.» 2- اولویت این است که ابتدا نخبگان و کارگزاران وادار به محاسبه مجدد درباره سیاست های راهبردی ایران شوند. سپس این محاسبه به جامعه منتقل شده و همزمان نظر رهبر انقلاب تغییر یابد نکته اساسی این است که در این فرآیند، از دید امریکا و غرب تنها کسی در ایران که تلاش برای تاثیرگذاری روی محاسبات او ارزشش را دارد، رهبر معظم انقلاب است چرا که او تنها کسی است که وقتی تغییر محاسبه داد، می توان مطمئن بود که رفتار مجموعه نظام هم تغییر خواهد کرد. Containment policy2. ایجاد کنترل و نظارت مستمر به منظور ممانعت از افزایش قدرت کشور مقابل؛ 5. منزوى ساختن کشور هدف در مقیاس منطقه‏اى و بین‏المللى؛ 8 . تخریب چهره کشور مورد نظر در افکار عمومى داخلى و بین‏المللى از طریق اعمال جنگ تبلیغاتى و روانى؛ اما استراتژى مهار ایران به طور مشخص در زمان جنگ تحمیلی و در جلسات مشورتى ریگان با رییس آمریکا در ابتدا کوشید تا با ایجاد یک توازن منطقه‏اى از عراق براى کنترل ایران و خنثى کردن روحیه تهاجمى انقلاب اسلامى استفاده کند. بنابراین در عرصه‏هاى مختلف سیاسى، اقتصادى، فنى، اطلاعاتى، مستشارى، مالى و تجهیزاتى به تقویت عراق مبادرت نمود. . ریگان، بوش و کلینتون براى تحقق اهداف سیاست مهار در عرض 14 سال از 1361 تا 1375، متناسب با شرایط و فضاى داخلى ایران و وضعیت منطقه‏اى و بین‏المللى برنامه‏ریزى نمودند. این استراتژی در دوره کلینتون در 18 مه 1993برابر با 28 اردیبهشت1373یعنی حدود پنچ ماه بعد از روی کار آمدن بیل کلینتون،توسط مارتین ایندایک که مسئول امور خاورمیانه ای شورای امنیت ملی امریکا بود، براساس شرایط جدید بازسازی و مطرح گردید. با این حال، خط مشى مهار اساسا یک سیاست محدودسازى و مقدمه‏اى است براى تحقق اهداف اصلى در درازمدت، که مبتنى بر نابود سازى یا فروپاشى است. 1. تضعیف مستمر و حساب شده ی توانایى‏هاى ملى اقتصادى و مالى ایران ؛ 4. حمایت از مخالفین نظام و طیف‏هاى مختلف ضد انقلاب براى تضعیف امنیت ملى و سست کردن پایه‏هاى وحدت اجتماعى ؛ روش‏هاى آمریکا براى تضعیف توانمندى‏هاى ملى ایران2. اعمال مجازات سنگین علیه سرمایه‏گذارى مؤسسات، شرکت‏ها، افراد حقوقى و حقیقى آمریکایى و در صنایع نفت و گاز و صنایع مرتبط با انرژى در ایران ؛ 5. مسدود کردن حساب‏هاى بانکى ایران در بانک‏هاى آمریکایى در داخل و خارج آمریکا ؛ 8 . تحریم خرید نفت و هرگونه معامله مالى و پولى با ایران ؛ 11. اعمال تحریم علیه کشورها و مؤسسات خارجى که بیش از 40 میلیون دلار در سال در صنایع انرژى ایران سرمایه‏گذاران کنند ؛ 14. مقابله جدى و مستمر با گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهاى پیشرفته ؛ 17. گنجاندن موضوع اعمال محدودیت در روابط اقتصادى و تکنولوژیک با ایران در دستور کار اجلاس سران هشت کشور صنعتى موسوم به 818. اعمال فشار بر سایر کشورها براى لغو قراردادهای شان با ایران در خصوص فن آوری هاى پیشرفته نظیر لغو قرارداد اکراین در زمینه توربین‏هاى نیروگاه هسته‏اى بوشهر ؛ [1] در دهه دوم انقلاب، انگیزه ی اصلی آمریکا معطوف به موضوعاتی مانند حمایت ایران از تروریسم، مخالفت ایران با روند صلح خاورمیانه، نقض حقوق بشر و تلاش برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی بود. این ایده با طرح راهبرد "مهار دوگانه" به سمت فشارهای اقتصادی و تحریم تجاری گرایش پیدا کرد. 1 2 اختلال در صدور نفت با راه اندازی جنگ نفتکش‌ها و بمباران مراکز وپایانه ها و تلمبه‌خانه‌های نفت(کشتی های ایران در خلیج فارس هدف حمله قرار می‌گرفت و یا پایانه های نفتی و مراکز صنعتی در زیر چتر بمباران دشمن بود) کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا عمدتاً در زیر چتر سیاست های آمریکا و غرب عمل می کردند و ایران نفوذ عملیاتی مؤثر در منطقه نداشت. رژیم صهیونیستی در این دوران از قدرت نفوذ درونی و بیرونی برخوردار بوده و تهدیدات علیه این رژیم(به جز ایران ) برای سردمداران آن خطرناک تلقی نمی شد. صهیونیستی در جنگ های 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه، نمونه های عینی از ضعف روز افزون جبهه مقابل است6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 p&iتراز منفی بازرگانی کمبود ذخایر ارزی کمبود ذخایر طلا درآمد یک سال از 8 سال دفاع مقدس 6.5 میلیارد دلار بود در برهه ای از دوران جنگ تحمیلی ایران در واردات بیش از 70 درصد مواد اصلی غذایی‌ به خارج وابسته بود وابستگی شدید ایران به تجهیزات جنگی معمولی و متعارف از جمله فشنگ و خمپاره و.. نبود توان سیستم های موشکی و عدم فروش آن به ایران وابستگی شدید نظام سلامت به تجهیزات، امکانات و داروها عدم شکل گیری علوم بنیادین و استراتژیک کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه های مختلف حضور نداشتن ایران در میدان های رقابت های علمی جهانی فاقد رتبه های علمی و پژوهشی مقام معظم رهبری فرمودند، نسل اول انقلاب، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد.