جنگنده اسرائیلی که از سمت شرق وارد حریم هوایی سودان شده بودند، کارخانه اسلحه سازی یرموک در جنوب خارطوم را هدف قرار دادند. این در حالی است که مقامات اسرائیلی درباره حمله اخیر به کارخانه اسلحه سازی در سودان سکوت کرده اند. وزیر اطلاع رسانی سودان گفت آزمایش ها روی تکه های موشک و مواد یافت شده در محل انفجار نشان می دهد اسرائیل عامل این حمله است. وی خاطرنشان کرد که بقایای بمباران نشان از مکان و تاریخ موشک دارد. وی افزود که کشورش حق پاسخگویی به اسرائیل را برای خود محفوظ می داند و شکایتی در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد. همزمان ویدئویی از محل انفجار به نمایش درآمد که در آن حفره ای بزرگ در کنار 2 ساختمان تخریب شده مشاهده می شود که به نظر می رسد توسط موشک ایجاد شده است. در پی این انفجار دولت سودان شامگاه چهارشنبه جلسه فوق العاده تشکیل داد و همزمان هزاران شهروند سودانی با تجمع در محوطه ساختمان دولت، شعارهایی نظیر «مرگ بر اسرائیل» و «اسرائیل باید از نقشه برداشته شود» سر دادند. در این میان، نماینده سودان در سازمان ملل متحد این حمله را «تجاوزی آشکار» به صبح و امنیت جهانی توصیف کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست این حمله را محکوم کند. تل آویو در درگیری های موجود در دارفور واقع در غرب سودان نیز دست دارد. حمله جنگنده های ارتش رژیم صهیونیستی به پایتخت سودان، اگر چه نقض آشکار قوانین بین المللی تلقی می شود، اما با سکوت نهادهای بین المللی و شورای امنیت روبه رو شد و این امر از وجود معیارهای دوگانه در این نهادها حکایت دارد. اگر قرار باشد اسرائیل بدون هیچگونه مانعی هر کشوری را که بخواهد مورد حمله قرار دهد و با سکوت سازمان ملل متحد و شورای امنیت که مسوول حفظ آرامش و امنیت در جهان هستند، روبه رو شود قطعا هرج و مرج در نظام اجتماعی و سیاسی جهان حاکم خواهد شد. اسرائیل در طول سال های اخیر صدها بار جنوب لبنان و غزه را با هواپیماهای پیشرفته خود مورد حمله قرار داده، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد هرگز این تجاوزات را محکوم نکرد. در چنین شرایطی این حق برای کشورهای منطقه محفوظ می ماند که با استفاده از سازوکارهای بومی و محلی خود پاسخی مناسب به تجاوزگری های رژیم صهیونیستی بدهند، زیرا نهادهای بین المللی، اسرائیل را فراتر از قانون می دانند ، یکی از مقامات اطلاعاتی اسرائیل که می خواست نامش فاش نشود، گفت: «هر اقدامی که ارتش اسرائیل انجام دهد با هماهنگی دوستان اسرائیل در غرب صورت می گیرد. وی مدعی شد سودان مدت طولانی است که به یک زمین بازی برای شبه نظامیان تبدیل شده است، اما اسرائیل حامل این پیام به این افراد است که نمی توانند از سودان به عنوان مکانی برای انبار تسلیحات خود و اردوگاه های آموزشی استفاده کنند. کارخانه تسلیحاتی «یرموک» در سودان با هماهنگی کامل رژیم صهیونیستی و آمریکا بمباران شده است و جنگنده های رژیم صهیونیستی برای انجام این عملیات از حریم هوایی عربستان سعودی استفاده کردند. نشریه فلسطینی المنار نوشت: هدف مسوولان اسرائیلی بویژه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از بمباران کارخانه تسلیحاتی یرموک، بالابردن شانس پیروزی خود در انتخابات زودهنگام کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) است. محافل سیاسی می گویند بر اساس بررسی تحلیلگران نظامی، رژیم صهیونیستی مسیری را که برای تجاوز به خاک سودان برگزیده است بدین گونه بوده که هواپیماهای اسرائیلی بر فراز ساحل عربستان در دریای سرخ به پرواز درآمده و از آنجا به عمق سودان نفوذ کرده و به خارطوم رسیده اند و این هواپیماها همان مسیری را پیمودند که هواپیماهای قبلی اسرائیل در سال های 2009 و 2011 اهدافی را در سودان بمباران کرده بودند. المنار می افزاید صهیونیست ها در حالی اقدام به بمباران این کارخانه کرده اند که فعالیت این کارخانه محرمانه نیست و برخلاف ادعای برخی سلاح غیرمتعارف تولید نمی کند. به اذعان منابع دیپلماتیک، کارخانه تسلیحاتی یرموک سودان با هماهنگی کامل اسرائیل و آمریکا بمباران شد و جنگنده های آمریکایی نیز در عملیات بمباران این کارخانه مشارکت کرده اند. اسرائیل و آمریکا از چند روز پیش رزمایش مشترکی برگزار کردند و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیش از بمباران کارخانه یرموک سودان مخفیانه به سرزمین های اشغالی سفر کرده بود. این نخستین بار نیست که اسرائیل اهدافی در خاک سودان را با تجاوز به این کشور هدف قرار می دهد.