دوحه پایتخت قطر، از روز یک‌شنبه میزبان اجلاسی بود تا نمایندگانی از گروه‌های معارض سوری در آن جمع شوند و برای یک دور گفت‌وگوی پنج روزه ساختار موجود میان این گروه‌ها را مورد بررسی قرار دهند. قبل از هر چیز باید گفت که این اجلاس به اشاره و تحت هدایت امریکا برگزار شد و دلیل این سخن در سخنان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا است که هفته قبل از برگزاری این اجلاس در زاگرب، پایتخت کرواسی، بیان کرد. او در این سفر به صورت مستقیم شورای ملی سوریه را خطاب قرار داد و آن را فاقد مشروعیت رهبری معارضان دانست و به این وسیله سناریویی را برای تجدید ساختار بین گروه‌های معارض کلید زد که در این اجلاس به نمایش در آمد. برهان غلیون و دیگر سران این شورا هم به نوبه خود اظهارات کلینتون را تاب نیاوردند و امریکا را متهم کردند که می‌خواهد در ترکیب و ساختار جدید عناصر خود را به ریاست این گروه‌ها بگمارد. به این جهت است که اجلاس دوحه یک نمایش آشکار امریکایی است تا این کشور فراتر از مداخلات گذشته در بحران سوریه به صورت شدیدتری به عرصه وارد شود و عناصر خود را در برابر حکومت سوریه و به نام گروه‌های معارض سوری به صف کند. این روزنامه آلمانی برای توضیح منظور خود سخن یکی از مسیحیان سوری را نقل کرده که به روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گفته بود: «آنها (گروه‌های تندرو. جبهه النصره با انفجارهای متعدد در ایام عید قربان طرح آتش‌بس پیشنهادی اخضر الابراهیمی را ناکام گذاشت و حتی در چندین مورد با دیگر گروه‌های معارض به درگیری‌های شدید پرداخت.