پایگاه بصیرت: آمریکا هنوز از شوک «آرکیو170» خارج نشده بود که به شوک بزرگتر «اسکن ایگل» گرفتار شد. از سال 2004 راهبرد اطلاعاتی و عملیاتی سازمان سیا و پنتاگون به سمت استفاده از پهپادهای فوق مدرن و پیشرفته برای عملیات جاسوسی و نظامی تغییر یافته است و در طول این مدت، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بیشترین خسارت را بر این راهبرد جدید وارد کرده است و با وجود اینکه در بسیاری از این موارد، هواپیماهای مذکور را ساقط و تعقیب کرده است در یک سال گذشته این نیرو، دو فروند از این هواپیماها را به دام انداخته است. سپاه پاسداران همچنین با تکیه بر این تکنولوژی از فراز ناوهای آمریکا در خلیج فارس نیز تصاویر واضحی را به جهانیان نشان داد که خشم آمریکایی ها را برانگیخت. در ماه های مهر، آبان و آذر امسال هرماه با یک خبر موفق در عرصه پهپاد روبه رو بوده ایم؛ پیروزی پهپاد ایوب بر رژیم صهیونیستی، تعقیب و فرار هواپیمای شناسایی «ام.کیو1» بر فراز جزیره خارک و به دام انداختن اسکن ایگل (ScanEagle) که در منطقه خلیج فارس در حال انجام مأموریت تجسسی بود. آمریکا تا کنون بیش از 50 فروند هواپیمای خود را بر اثر خطاهای انسانی و یا شرایط آب و هوایی از دست داده است، اما تنها کشوری که توانسته است از طریق غلبه تکنیکی این هواپیماها را به اختیار بگیرد، جمهوری اسلامی ایران بوده است. فایل مناطق میزبان پهپادهای آمریکایی تلاش های آمریکا برای رهایی از کمند ایران در ابتدای آذر ماه امسال درز خبرهایی درباره موفقیت ایران در کشف رمزهای اطلاعات هواپیمای بدون سرنشین آرکیو 170 سبب آشفتگی عجیبی در ایستگاه سیا در افغانستان شد و مقامات سیا دور جدیدی از بازداشت و بازجویی از کارکنان آمریکایی و افغانی این مرکز را آغاز کردند تا پی ببرند که ایران چگونه موفق به شکستن این رمزها شده است؟! کشف رمز این پهپاد از سوی ایران برای آمریکایی ها به این معناست که ایران به تمامی اطلاعات درونی آن که حاوی جزئیات عملیات های سری است دسترسی پیدا خواهد کرد.علاوه بر این، تسلط ایران بر فناوری سخت افزاری و نرم افزاری این کشف رمز نشان دهنده آن است که ایران توانسته بر سیستم های حفاظت اطلاعات سازمان سیا غلبه کند.به این ترتیب ایران علاوه بر اینکه این امکان را دارد که از اطلاعات RQ-170 استفاده کند، در موقعیتی خواهد بود که بتواند پهپادهای دیگر آمریکا را هم تصاحب کرده یا اساساً در سیستم پیچیده ارتباط پرنده های آمریکایی و ماهواره های هدایت کننده آنها نفوذ کند.بر مبنای این گزارش، آمریکایی ها به طور فوری دو اقدام را در دستور کار خود قرار داده اند: 1- تلاش برای انتقال مرکز هدایت و کنترل پهپادهای خود به خارج از افغانستان تا زمانی که بتوانند مطمئن شوند نفوذ ایران در پایگاه های خود را کنترل کرده اند. 2- رنگ آمیزی پهپادهای فعلی به رنگ آبی آسمانی تا شناسایی پدافندی آنها از جانب ایران دشوارتر باشد. اگر ایران به فناوری ها و رمزهای این پهپادها تسلط پیدا کند، تمام فعالیت های پنتاگون و سازمان سیا در منطقه از سوی ایران ناکام خواهد ماند. ا جایگاه هواپیما های بدون سرنشین در سیاست های راهبردی آمریکا بی تردید اگر موشک های کروز «توماهاک» (Tomahawk) به عنوان سلاح مهلک آمریکا در جنگ اول خلیج فارس در 20 سال گذشته بود، هم اکنون هواپیماهای بدون سرنشین سلاح مرگبار ایالات متحده در قرن 21 است. بیش از یک دهه است که آمریکایی ها از هواپیماهای بدون سرنشین برای عکس برداری و جاسوسی استفاده می کنند. گذشته از میدان های جنگ در افغانستان، لیبی و عراق، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مظنونان تروریستی در پاکستان، یمن و سومالی را هدف قرار داده و برای نظارت و جاسوسی در کلمبیا، هائیتی، مکزیک، فیلیپین و ترکیه و اخیراً ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است. ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای به حداکثر رساندن زمان پرواز این هواپیماها به شبکه ای از پایگاه های هوایی در موقعیت های مختلف جغرافیایی نیاز دارند. گزارش ها حاکی است که از سال 2006 تاکنون بیش از دو هزار نفر از مردم پاکستان با موشک های این هواپیما های بدون سرنشین کشته شده اند و با وجود اعتراضات پاکستانی ها هنوز هم قتل عام مردم افغانستان به این شیوه مرموز ادامه دارد. در سال 2012 هواپیمای بدون سرنشین آمریکا بیش از 40 تهاجم به خاک پاکستان داشته است که تا این زمان دست کم 261 تن کشته شده اند. هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علاوه بر مردم پاکستان، یمن و سومالی را همواره هدف قرار داده و برای نظارت و جاسوسی در کلمبیا، هائیتی، مکزیک، فیلیپین و ترکیه و ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرند.ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا با تعداد 200 فروند در آغاز تهاجم به افغانستان در سال 2001 وارد افغانستان شد و اکنون پنتاگون اعلام می کند 6 هزار و 500 هواپیمای بدون سرنشین این کشور در غرب آسیا حضور دارد.کارشناسان دفاعی منطقه هدف از این اقدام را جاسوسی احتمالی از همسایگان افغانستان به ویژه ایران می دانند. همچنین ستاد های فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام، آفریقا و حتی در آمریکا از این هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کنند.نکته پایانی اقدام ایران در مقابله جدی با پهپاد های آدمکش آمریکایی به عنوان تسلیحات راهبردی جدید آمریکا یکی از اقداماتی است که در راستای تحقق صلح جهانی است و این اقدام که مورد حمایت مردم دنیا و کشورهای مظلوم است باید با ارائه تشویق سازمان ملل به ایران مواجه شود، زیرا سازمان ملل در آبان ماه سال جاری ضمن اینکه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مختلف جهان را محکوم کرد، ادعای واشنگتن درباره قانونی بودن حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مختلف جهان را رد کرد. سازمان ملل بارها حملات این هواپیماها در کشورهای پاکستان، افغانستان، یمن و سومالی را نوعی اقدام تروریستی اعلام کرده است. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر دفاع از حقوق مسلم خود اقدامی در راستای حفاظت از غیرنظامیان دیگر کشورها نیز انجام داده است، زیرا در چهارمین کنوانسیون ژنو و قوانین حقوق بین الملل حملات این هواپیماهای بدون سرنشین غیرقانونی اعلام شده است. در عین حال اقدامات پیچیده جمهوری اسلامی در مهار و نشاندن این پهپادها امروزه آمریکایی ها را شوک زده و سر در گم کرده است، به گونه ای که این کشور را در ادامه استفاده از پهپادهای جاسوسی و ارسال سایر هواپیماهای بی سرنشین با تردید جدی مواجه کرده پهپادهای آمریکایی برای مقامات سیاسی و نظامی آمریکا جهت استفاده در برابر ایران دیگر سلاح راهبردی محسوب نمی شود.