قرار بود بعد از اینکه آمریکاییها با اصرار بر صدور قطعنامه سوم از سوی شورای امنیت حرکت خودشان علیه ایران را انجام دهند، ایران هم حرکت متقابل را انجام دهد. اگر در آمریکا دولت نومحافظهکاران عامل این اقدام بود، در ایران مردم به شکل خودجوش و با حرکتی برخاسته از عِرق ملی پا به میدان گذاشتند و با برافراشته نمودن پرچم مقاومت و خلق حماسهای پرشکوه در صحنه انتخابات مجلس هشتم پاسخی به دور از انتظار آمریکاییها به رفتار خصمانه آنها دادند.