صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۲۵۵۲۴۲

اختصاصی بصیرت:
بی بی سی فارسی به تازگی در پایگاه اینترنتی خود بخشی از کتاب تازه چاپ شده «جک استراو» وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در دوران نخست وزیری بلر را که همزمان با حضور دولت خاتمی در رأس قدرت بود، منتشر کرد که حاوی نکات قابل توجه و تأملی درباره دیدگاه طرف غربی به اصلاح طلبان، به ویژه شخص خاتمی و همچنین، بخش هایی از وقایع مذاکرات طرف غربی با ایران در بحث هسته ای است. استراو که آن زمان عضو اصلی و تأثیرگذار گروه غربی مذاکره کننده با هیئت ایرانی در تهران بوده و توانسته بود با تحمیل «بیانیه تهران» به دولت اصلاحات، فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را به مدت دو و نیم سال به حالت تعلیق درآورد، بارها در این کتاب، پایان دوره شیرین حضور اصلاح طلبان و شخص خاتمی را مایه تأسف دانسته و بر آن افسوس می خورد واقعیت این است که اظهار تأسف جک استراو نسبت به عدم حضور امروز اصلاح طلبان بر اریکه قدرت و نخبه نامیدن منفعلانی چون؛ خاتمی و دیگر اصلاح طلبان و غیرمنطقی معرفی کردن مخالفان آنان در این کتاب، نه به دلیل واقعیت این نامگذاری از سوی وی، که به دلیل کوتاه آمدن ها و دلدادگی و انفعال اصلاح طلبان در برابر غرب است. چراکه اصلاح طلبان در آن دوره، حاضر شدند منافع ملی کشور را قربانی کنند، که ما این را در امضای بیانیه تهران و تعلیق مراکز هسته ای ایران به عینه دیدیم. به طوری که وزیر اسبق خارجه انگلیس از آن، به یک روز استثنایی در کتابش یاد می کند و همان روزها نیز از قول استراو نقل شده که گفته بود؛ «ما میوه اشغال افغانستان و عراق را در تهران چپدیم» البته غربی ها باید به آن روزها افسوس بخورند، چراکه دیگر بر نخواهد گشت. غرب امروز به خوبی می داند که ایران در دفاع از حقوق هسته ای خود مستحکم ایستاده و از این حق قانونی خود به هیچ علت چشم پوشی نخواهد کرد و این را ما در مذاکرات اخیر طرف ایرانی با گروه 1+5 در قزاقستان نیز دیدیم. اگرچه تعلیق دو و نیم ساله مراکز هسته ای ایران در دوره اصلاحات، خاطره ای تلخ در ذهن مردم و نظام بر جای گذاشت، اما از سویی، چهره فریبکار و زیاده خواه غربی ها و صهیونیست ها را نیز رو کرد و آنان باوجود تعطیلی مراکز هسته ای ایران، باز هم بر فشارها و تهدیدات خود علیه جمهوری اسلامی افزودند و حتی در همان زمانی که دولت خاتمی چنین امتیازی را به طرف غربی هدیه داد،. جورج بوش در سخنرانی سالیانه خود، ایران را محور شرارت نامید تا جایی که صدای استراو را نیز در همان زمان درآورد. حتی وقتی دیپلمات های ایرانی در همان موقع از طرف غربی سوال می کردند که تعلیق موقت فعالیت های اتمی ایران بالاخره کی پاپان می پذیرد. پاسخ می شنیدند که بهترین تضمین برای غرب، تعطیلی دائمی برنامه اتمی ایران است اینها همه نشان از این داشته و دارد که مشکل غرب، با ایران، بحث هسته ای و یا به ادعای آنان، ساخت بمب اتمی نیست، چراکه اگر ایران بار دیگر نیز (که هیچگاه تکرار نخواهد شد) تمام فعالیت های هسته ای اش را تعطیل کند، غربی ها و صهیونیست ها باز هم بهانه های دیگری برای استمرار فشار و تهدید علیه ایران خواهند داشت چراکه اصولاً علل اختلاف و دشمنی غرب با ایران در ماهیت انقلاب اسلامی است، انقلابی که ماهیت آن ضداستکباری است. باید به غربی ها گفت؛ دوران حضور اصلاحات، دورانی استثنایی در تاریخ انقلاب بوده و ملت ایران به دلیل همین خصوصیت ذلت پذیری و خیانت خاتمی و همفکرانش است که دیگر حاضر نشدند، آنان را در انتخابات بعدی روی کار آورند. و فتنه 88 هم کاملاً پرده را از چهره واقعی این جریان برداشت. بحث غنی سازی هسته ای ایران، خط قرمز جمهوری اسلامی است و هیچ دولتی نمی تواند در این مسئله کوتاه آمده و تجربه تلخ بیانیه تهران را دوباره تکرار کند. به نظر می رسد، افسوس استراو و کلاً غربی ها ابدی خواهد بود

نام:
ایمیل:
نظر: