به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پرس تی وی، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز سه‌شنبه (۲۶ فروردین، ۱۵ آوریل) گزارش داد بندر بن سلطان به درخواست خود از سمت ریاست سازمان اطلاعات این کشور کناره‌گیری کرد. یوسف الادریسی، معاون بند بن سلطان نیز به عنوان جانشین او منصوب شد. بندر بن سلطان ۶۵ ساله که پیشتر سفیر عربستان سعودی در امریکا بود، حامی سرسخت شبه‌نظامیان تکفیری مخالف حکومت سوریه محسوب می‌شد. وی در سال ۲۰۱۲ به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی منصوب شده بود. این برکناری در حالی انجام شد که بر اساس گزارش‌ها، وی پس از آن که دو ماه برای عمل شانه در خارج از کشور به سر می‌برد اکنون در حال بازگشت به عربستان سعودی است. دیپلمات‌های سعودی می‌گویند در زمانی که بندر در عربستان حضور نداشت، مسئولیت او در حمایت از مخالفان بشار اسد در سوریه و سیاست‌های ضد سوری ریاض، به شاهزاده محمد بن نایِف، وزیر کشور عربستان سپرده شده بود. شاهزاده محمد بن نایِف در ماه فوریه در کنفرانس محرمانه روسای سازمان‌های جاسوسی غرب و عرب در واشنگتن حضور داشت و با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا درباره سوریه گفت‌وگو کرد. به گفته منابع دیپلماتیک، واشنگتن به دلیل سوءمدیریت بندر بن سلطان در امور سوریه، خواستار برکناری او شده بود. بسیاری بر این باور هستند که بندر بن سلطان یکی از چهره‌های مهم برای ارسال سلاح‌های بیشتر از عربستان سعودی برای شبه‌نظامیان در سوریه است. وی رابطه نزدیکی با جرج بوش، رئیس جمهور پیشین امریکا داشته و از حامیان حمله امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.