پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: ماراتن 19 روزه وین 6 در روزهای گرم تیرماه و همراه با روزه داری تیم مذاکره کنندة جمهوری اسلامی ایران به مراحل تعیین کننده و سرنوشت ساز نزدیک شده و ادامة آن به رویکرد و عملکرد گروه 1+5 به ویژه تیم آمریکایی حاضر بر سر میز مذاکره گره خورده است، چرا که جمهوری اسلامی ایران تاکنون تمامی موارد تعیین شده در طرح اقدام مشترک موسوم به توافق ژنو را به اجرا گذاشته و پای بندی خویش را به رعایت توافقات به اثبات رسانده است، یعنی غنی سازی 20 درصدی اورانیوم و توسعه تاسیسات غنی سازی با نصب سانتریفیوژهای جدید را متوقف و روند توسعه و پیشرفت راکتور آب سنگین اراک نیز متفاوت از قبل شده است؛ اقداماتی که هم گزارش آژانس و هم گزارش تحلیلی وزیر امور خارجه آمریکا بر آن صحه می گذارد. اینک نوبت طرف مقابل است که حسن نیت و ارادة خود را در برابر اقدامات اعتماد ساز جمهوری اسلامی به اثبات رسانده و دست از بهانه جویی‌هایی واهی بر دارد. به عبارتی توپ در میدان آمریکایی‌ها و متحدان آن هاست که با نحوة عملکرد خود باید صداقتشان را به اثبات برسانند. گرچه سابقة عملکرد آنان برای برخی تحلیل گران روشن بوده و در گذشته به این جمع‌بندی رسیده‌اند که آمریکایی‌ها رفتار قابل اعتمادی نداشته و رویة آنان مذاکره برای مذاکره و یا مذاکره برای تحمیل اراده است. همان گونه که جک استراو، سالها پس از شکست توافقنامة سعد آباد یا همان اولین توافق هسته‌ای ایران و تروئیکای اروپا، آمریکایی‌ها را مقصر نافرجام ماندن آن توافقنامه معرفی کرد. اما عدم پای بندی آمریکایی‌ها در این دوره از مذاکرات سنگ محکی برای افکار عمومی در داخل جمهوری اسلامی ایران و همین طور افکار عمومی دنیا خواهد بود تا ماهیت استکباری و زورگویانه آمریکایی‌ها و عدم پای‌بندی آنان به الزامات گفتگوهای سیاسی معطوف به حقوق و منافع مسلم کشورها را بهتر بشناسند. چرا که جمهوری اسلامی ایران با نرمش قهرمانانه سهم خود را در شکل گیری مذاکرات هسته‌ای و همچنین اثبات پای بندی به تعهدات به توافقات نشان داده است. حال آنکه تا اینجا آمریکا و متحدانش تنها وعدة نسیه تحویل داده و حتی زبان تهدید را نیز کنار نگذاشته‌اند؛ سیاستی که تاکنون حتماً آمریکایی‌ها، عدم سودمندی آن را تجربه کرده‌اند و خط استقامت در ایران اسلامی ناکارایی آن را به اثبات رسانده و به علاوه مؤید استمرار راهبرد مقاومت بوده است. شاید هیچ اِلِمانی از روزه‌داری تیم مذاکره‌کننده ایران برای انتقال پیام استقامت مردم شریف ایران اسلامی به آمریکایی‌ها و متحدانشان گویاتر نباشد که مردم ایران تحت هر نوع فشاری مثل تحریم حاضر به عدول از عزت و حیثیت خویش نخواهد بود. این تیم نمایندة مردمی است که پیام بلند « هیهات من الذله» عاشورایی خود را در 8 سال دفاع مقدس معنا کرده و در جنگی نابرابر و در عین مظلومیت و سنگینی تنفس در گازهای متنوع سلاح‌های شیمیایی اهدایی غرب به صدام، حاضر به عقب نشینی از یک وجب خاکشان نشده­اند. بدیهی است در نبرد دیپلماسی نیز، فرزندان انقلاب، همان استقامت و رشادت را به منصه ظهور خواهند رساند و همانگونه که در نبرد نظامی، رشادت رزمندگان اسلام، رسوایی متجاوز را رقم زد، امروز هم دیپلمات های روزه‌دار‌مان حافظ حقوق و منافع کشور عزیزمان بوده و خواهند توانست یا حقوق و منافع کشورشان را تأمین و یا زیاده خواهی و بی صداقتی مستکبران را به جهانیان و مردم خویش معرفی کنند. این مذاکرات محکی بر صداقت آمریکایی‌ها و متحدانشان و فرصتی برای راست آزمایی آنان است./