صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷  ، 
شناسه خبر : ۲۶۸۵۸۸

پایگاه بصیرت،گروه بین الملل،یک روزنامه آمریکایی نوشت: حملات هوایی آمریکا به عراق، به فرمان باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در حقیقت به گروه داعش کمک خواهد کرد، نه اینکه آن را تضعیف کند.
پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا،  در مقاله‌ای به قلم فیلیس بنیس، محقق در اندیشکده «مطالعات سیاستگذاری» که پیشتر کتابی درباره لزوم پایان دادن به جنگ آمریکا در عراق منتشر کرده بود، نوشت: یکی از درس‌هایی که ما در خلال بیش از ده سال مداخله در امور عراق گرفته‌ایم این است که ما به هیچ‌وجه قادر نیستیم اسلام‌خواهان افراط‌گرا را با حملات هوایی شکست دهیم.
به گزارش بصیرت،نویسنده این مقاله افزود: با پرتاب هر بمبِ آمریکا، گروه داعش حامیان بیشتری را به جمع اعضای خود جلب می‌کند. اندیشکده مطالعاتی «رند» (Rand) که با پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) مرتبط است، در سال گذشته‌ی میلادی مطالعاتی انجام داد که نتیجه‌ی آن این بود: تهاجم نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی، جبهه تازه‌ای در اختیار گروه القاعده قرار داد که برای جهادی‌ها (تکفیرهای) جهانی مقصدی جدید بود و عراق را به مرکزی جدید برای استخدام جنجگویانِ تازه نفس برای القاعده تبدیل کرد. سازمان تحقیقاتی اتاق فکر «چاتهام» در لندن نیز گزارش داد: جنگ عراق باعث تقویت شبکه تبلیغاتی، استخدامی و جمع‌آوری اعاناتِ گروه القاعده شد.
فیلیس بنیس افزود:‌ این‌روزها نیز گروه داعش، به علت حملات هوایی آمریکا به مواضع‌اش در عراق، احتمالاً همان نوع بهبود در روند استخدام جنجگویان و تقویت روحیه نیروهای خود را تجربه خواهد کرد. هرچند برخی از تجهیزات نظامی داعش بر اثر عملیات هوایی آمریکا نابود خواهد شد، شرایط روحی-روانی و تبلیغاتی این گروه، به مراتب بهبود خواهد یافت. البته این بدان معنی نیست که ما (آمریکا) نباید هیچ کاری بکنیم و فقط دست روی دست بگذاریم. مثلاً آمریکا و متحدانش باید به انسان‌هایی که در عراق از خانه و کاشانه‌های خود رانده شده و در کوهستان‌های شمال عراق گرفتار شده‌اند، کمک‌های فوری انسانی ارسال کنند. دولت آمریکا نباید ارسال کمک‌های انسانی را با عملیات نیروی هوایی آمریکا مرتبط سازد و این دو عملیات را به طور همزمان انجام دهد، زیرا تلفیق این دو مأموریت باعث خواهد شد که شمار کمتری از متحدان محلی و منطقه‌ای به آمریکا بپیوندند یا از عملیات ما در عراق حمایت کنند.
نویسنده این مقاله تأکید کرد: برای اکثر عراقی‌ها، آمریکا هنوز نماد تحریم، تهاجم نظامی و اشغال خاک عراق است. کشورهای منطقه و مردم عراق، عملیات نظامی آمریکا را در این کشور، علیه گروه داعش یا هرگروه دیگر، به عنوان مداخله نظامی آمریکا در عراق برای سرپا نگهداشتن دولت مالکی تلقی خواهند کرد. این در حالی است که حمایت‌های طولانی‌مدتِ آمریکا از مالکی، او را (در منطقه) بی‌اعتبار ساخته است.
این منبع در خاتمه افزود: رییس جمهور اوباما خودش جنگ عراق را «جنگی احمقانه» خوانده و گفته است هیچ راه حل نظامی برای مقابله با مشکلات عراق وجود ندارد؛ پس چرا اوباما مجوز یک عملیات نظامیِ دیگر (حمله هوایی به عراق) را صادر کرده است که ما را بازهم در آستانه شکست قرار خواهد داد؟

نام:
ایمیل:
نظر: