مصرف روانگردانها در کشور از 3 درصد در سال 86 به 26 درصد افزایش یافته است. علیرضا جزینی، قائممقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کنگره بینالمللی دانش اعتیاد اظهار داشت: اصلیترین آسیب اعتیاد در کشور مواد روانگردان هستند به صورتی که مصرف این مواد از 3 درصد در سال 86 به 26 درصد افزایش یافته و پس از تریاک دومین ماده مخدر مصرفی در کشور است. وی ادامه داد: براساس آمار سازمان ملل در سال 2014، 242 میلیون نفر در جهان برای یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کردهاند و 10 هزار نفر نیز در حوزه قاچاق مواد مخدر فعالیت میکنند، این در حالی است که 210 هزار نفر نیز به خاطر سوءمصرف جانشان را از دست دادهاند. وی با اشاره به خطرات مواد مخدر صنعتی، بیان داشت: این مواد به خاطر در دسترس بودن و تبلیغات درباره بیخطر بودن آنها کار مبارزه را سخت کرده و در حال حاضر یکمیلیون محرک با نامهای عجیب در دنیا وجود دارد. جزینی با بیان اینکه مواد مخدر در کنار فقر، تهدیدات هستهای، مسائل زیستمحیطی و رشد جمعیت قرار گرفته، تاکید کرد: گردش مالی مواد مخدر در دنیا 435 میلیارد دلار است که 3 میلیارد دلار آن مربوط به ایران است.