صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸  ، 
شناسه خبر : ۲۷۰۵۱۱
سيدحسن خميني مطرح کرد:

يادگار امام با تأکيد بر توجه به تمام ابعاد انديشه امام، گفت: اگر مي‌خواهيم مکتب امام را بشناسيم و بشناسانيم، بايد به اين رکن رکين توجه شود که هر شيء و موضوع در جاي خودش و به اندازه بار ارزشي آن باشد. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيد‌حسن خميني در اجلاسيه مدرسان درس وصيت نامه سياسي-الهي حضرت امام‌خميني(ره) که در واحد علوم و تحقيقات تهران دانشگاه آزاد اسلامي‌برگزار شد، «تحريف» را از جمله آفت‌هاي مورد تهديد امام و انديشه ايشان ذکر کرد و اظهار داشت: تحريف که بازگرداندن يک شيء از معناي اصلي اش است در دو نوع مستقيم و غير‌مستقيم رخ مي‌دهد که نوع مستقيم آن روشن بوده و در طول تاريخ نمونه‌هاي فراواني دارد. بدين معنا که بغض و کينه باعث مي‌شود تا يک اتفاق يا جمله صريح بطور مستقيم مورد تحريف قرار گيرد.

وي ضمن روايت چند نمونه تاريخي از تحريف مستقيم، جلوگيري از اين نوع تحريف را وظيفه همگان دانست و افزود: متأسفانه امروز اينگونه است که اگر نفع افراد در يک تحريف بود، در قبال آن سکوت مي‌کنند و اگر ضرري به آنها وارد مي‌کند حرف مي‌زنند و اعتراض مي‌کنند و اگر خاطره‌اي به نفع شان بود سکوت اختيار کرده و در غير اين صورت معترض مي‌شوند.

يادگار امام تحريف غير‌مستقيم يک انديشه و منش را تهديدي جدي تر عنوان کرد و گفت: معمولا مکاتب، فلسفه‌ها و انديشه‌ها چندين پايه و اصل اساسي دارند که اگر يکي از اين پايه‌ها فربه‌تر از سايرين تصوير شد به مرور زمان آن مکتب کاريکاتوريزه مي‌شود و اگر نسبت ميان پايه‌ها به هم ريخته شد، تصوير ساخته شده واقعي نيست. وي يادآور شد: بارها در سخنانم از اين مثال استفاده کرده‌ام که اگر چشم، يک دهم صورت شما يا بيني يک چهارم آن است، در کاريکاتور اين نسبت‌ها به هم مي‌خورد و کسي که آن را مي‌بيند شما را در آن مي‌بيند اما اين تصوير واقعي شما نيست. بنابراين اگر درون يک مکتب فکري هم نسبت‌ها به هم ريخته شود آن مکتب تحريف غير‌مستقيم شده است.

سيد‌حسن ‌خميني تصريح کرد: آنچه امروز در جهان اسلام بدان گرفتار شده‌ايم نتيجه همين تحريف‌هاي ناخواسته يا از سر عشق و شور است که مي‌بينيم يک گروه به راحتي و جلوي دوربين‌ها سر مي‌بُرد و فيلم آن را نيز پخش مي‌کند؛ در حالي که چند سال قبل باور نمي‌کرديم که روزي شاهد رشد چنين گروههاي افراطي و خشني باشيم.

وي با تأکيد بر اينکه تمام اين حوادث به اسم اسلام رخ مي‌دهد، در حالي که اسلام اينها نيست، ادامه داد: اگر در پيروي از يک مکتب که داراي پايه‌هاي مختلفي است به يک پايه آن توجه بيشتري شود، در آينده با يک مکتب کاريکاتوريزه شده مواجه مي‌شويم.

يادگار امام در همين زمينه به يک نمونه تاريخي در اروپا اشاره کرد و اظهار داشت: دکارت از پدران فلسفه جديد يک يسوعي بود؛ مذهب او اساسا براي مقابله با پروتستانتيسم شکل گرفته بود و پيروانش در اين جهت خود را وقف کليسا و پاپ کرده بودند. اما دکارت با اين مذهب، بعدها پايه گذار مکتبي شد که از آن بي ديني بيرون بدست آمد؛ يعني از دل انديشه کسي که مي‌خواست همه چيز را به دامن کليسا برگرداند، پراگماتيسم مدرن خارج شد. لذا امروز کشيش‌هايي داريم که خدا باور نيستند اما مي‌گويند چون خداباوري براي بشر منفعت دارد ما هم مي‌گوييم خدا هست!

وي همچنين با خاطرنشان ساختن چگونگي شکل گيري صوفيه در ايران در دوران صفويه، گفت: همان صوفيه اي که بر اساس بخشش شکل مي‌گيرد، درون آن گروهي به نام «يني چري» شکل مي‌گيرد که زنده زنده آدم مي‌خورد و صحنه‌هاي وحشتناک زيادي همچون جوشاندن انسانها در ديگ آبجوش و پاره کردن بدن آنها را خلق کرد. سيد‌حسن خميني سپس به مقطع تاريخي انقلاب مشروطه اشاره کرد و گفت: بهانه و جرقه شکل‌گيري مشروطه مقابله با فردي به نام«عسگر گاريچي» بود که در خيابان مردم را آزار مي‌داد، اما از دل همين مشروطه به دليل آنکه صرفا به نقطه کانوني استبداد پرداخته شد و به استعمار که مي‌تواند کارهايي بدتر از استبداد توسط آن انجام شود توجه نشد، رضاخان درآمد.

در حالي که رهبران مشروطه هيچ کدام بي‌دين نبودند و امثال آيات بهبهاني و طباطبايي از علماي بزرگ ديني بودند، ولي به خاطر همان نگاه غيرکامل رضاخان پديد مي‌آيد. توليت آستان مقدس امام‌خميني(ره) در ادامه سخنان با بيان اين هشدار که اگر مراقب نباشيم و در نظام و مکتب امام يکي از پايه‌ها را فربه‌تر ببينيم يک تحريف غيرمستقيم اتفاق افتاده است، تصريح کرد: امروز گروهي اينگونه بحث مي‌کند که انگار در مکتب امام مردم نقشي ندارند و گروهي ديگر به گونه‌اي بحث مي‌کنند که گويي اسلاميت توسط امام کنار گذاشته شده است؛ خير! همان امامي‌که مي‌گويد ميزان رأي ملت است، نظريه ولايت فقيه را هم مطرح مي‌کند و همان امامي‌که قيد «مطلقه» را براي ولايت فقيه ذکر کرد، در فلسفه سياسي و ذهني‌اش بالاترين نقش و جايگاه را به مردم مي‌دهد.

وي با بيان اينکه با پررنگ کردن برخي از ابعاد انديشه امام دچار تحريف غير‌مستقيم انديشه‌هاي ايشان شده‌ايم، گفت: «استقلال و عزت» و در کنار آن «همزيستي مسالمت‌آميز با دنيا» از پايه‌هاي انديشه امام است و اين بدان معنا نيست که اگر مي‌خواهيم با جهان همزيستي کنيم استقلال را از دست دهيم و اگر مي‌خواهيم استقلال داشته باشيم با همه دنيا ستيزه کنيم. سيدحسن خميني با اشاره به «آزادي» به عنوان يکي از شعارهاي اساسي انقلاب اسلامي، گفت: ممکن است با پررنگ کردن آزادي ارزش‌هاي اخلاقي جامعه مورد بي‌توجهي قرار گيرد يا خداي نکرده با پررنگ‌تر کردن ارزش‌ها به آزادي بي‌توجهي شود.

اخلاق عين عدالت است و عدالت عين اعتدال است

وي گفت: علماي علم اخلاق مي‌گويند اخلاق عين عدالت است و عدالت عين اعتدال است.؛ اعتدال يعني حد فاصل بين افراط و تفريط و رفتن به طرف هر کدام از اين طرف، خروج از اعتدال و حکمت است.

سيد حسن خميني با اشاره به سخنان دکتر ميرزاده در اين اجلاسيه، يادآور شد: يکي از بحث‌هايي که در سخنان امام گم شده، موضوع «تحجر» است. اتفاقا يکي از بحث‌هاي مهمي‌که امام در دو، سه سال آخر عمر خود در کنار «اطلاق ولايت فقيه» مطرح کردند تحجر بود؛ مخاطب ايشان چه کساني بودند و چه کساني را براساس اين سخنان برنمي‌تابيدند؟ مگر امام در مورد امثال فتواي حلال بودن برخي از انواع موسيقي نگفتند که اگر قرار است کسي در اين راه فدا شود اولين نفر خودم هستم؟ يادگار امام با تأکيد بر اينکه اسلام امام کاريکاتوري نبود، گفت: اگر يک نفر جلوي من و شما شرب خمر کرد او را طرد مي‌کنيم، اما اگر او غيبت کند، تهمت بزند و دروغ بگويد پشت سر او ممکن است نماز هم بخوانيم! در حالي که در دين خدا غيبت از زنا هم بدتر است.

چرا نسبت به غيبت حساس نيستيم؟ چون اسلام ما کاريکاتوري شده است و تناسب‌ها در ذهن مان به هم ريخته است. اما نزد امام اينگونه نبود و هرکس جلوي ايشان غيبت مي‌کرد ايشان چهره اش در هم تنيده مي‌شد و بشدت برخورد مي‌کردند. سيدحسن خميني به خاطرات حجت الاسلام و المسلمين دعايي از مخالفت امام با دادن نسبت‌هاي دروغ به مخالفان و حتي شاه سابق، اظهار داشت: ياران امام اينگونه از ايشان مي‌گويند؛ آنها کساني هستند که وقتي طرفداري از امام نان نداشت و شکنجه و زندان و اعدام داشت، يار ايشان بودند. در حالي که خيلي‌ها بعدا به سفره آماده رسيدند و شديدا طرفدار امام شدند و الان کاتوليک تر از پاپ شده اند.

همان ياران قديمي‌امام مي‌گويند که اگر مي‌خواستند نزد ايشان از مخالفين غيبت کنند امام رو ترش مي‌کردند. وي در ادامه با تأکيد مجدد بر اينکه اگر يک نظام انديشه گر مي‌خواهد جدا از تحريف باقي بماند هر چيز در آن بايد سر جاي خودش باشد و به اندازه خودش ديده شود، گفت: برخي مي‌گويند مي‌بخور منبر بسوزان مردم آزاري نکن؛ در حالي که هيچ کدام از اين کارها را نبايد انجام داد و مردم آزاري هم نکرد.

در اجلاسيه مدرسان درس وصيت نامه سياسي- الهي حضرت امام خميني شماري از شخصيت‌هاي سياسي، روحانيون و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي‌از جمله حجج اسلام و‌المسلمين مرتضي اشراقي، سيد محمود دعايي، مجيد انصاري، علي عسگري، طه‌هاشمي، آقايان دکتر ميرزاده و غلامعلي رجايي حضور داشتند.

همچنين خانم دکتر فاطمه طباطبايي همسر يادگار فقيد امام حجت‌الاسلام و المسلمين حاج سيد احمد خميني و مدرس دانشگاه حضور داشت.

نام:
ایمیل:
نظر: