سرمقاله محیط زیست باید محیط زیست شود! حدود نیم‌قرنی است که فناوری‌های جدید، حرص و طمع انسان را برای چپاول هرچه بیشتر زیستگاهش یعنی کره زمین تندتر کرده است و انسان بدون اندیشیدن به عواقب طمع‌ورزی‌اش، بی‌رحمانه در حال نابودی این زیستگاه است. شاید تمام روش‌های خسارت‌زننده به این زیستگاه و نیز همه خسارت‌هایی که به آن وارد شده و وارد می‌شود، در عبارت «محیط زیست» جمع شده باشد. یورش بی‌رحمانه و بی‌وقفه چپاول‌گران به سرمایه‌های به‌واقع حیاتی بشر، کسانی را که زمین را از مظاهر لطف و مهر الهی برای بقای نسل انسان و حیات خدادادی می‌دانند، به فکر مقابله با نابودگران حیات انسانی و متوقف کردن این روند تخریبی انداخت. چندی است نمونه‌های گوناگون و هشداردهنده این تهدید حیاتی در ایران نیز مشاهده شده که متأسفانه روند رو به تزایدی نیز پیدا کرده است؛ از این‌رو بود که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، بسیار جدی و دقیق به ابعاد این موضوع پرداختند و در خلال بیانات تشریحی، دستور مقابله با متخلفان این عرصه را صادر کردند و پس از زدودن اوصاف و رنگ و لعاب سیاسی از این مقوله جدی و حیاتی، با بیان اینکه: «مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست، بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند»، فرمودند: «باید در قانون، این‌گونه اقدامات (تخریب محیط زیست به هر شکل و یا هر بهانه‌ای) جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده‌کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم به‌شدت برخورد شود.» معظم‌له پس از بیان اصلی‌ترین نکات مربوط به حفظ محیط زیست که در صورت توجه مسئولان و نشان دادن تعهد عملی به آن، محیط زیست از تخریب و دست‌اندازی‌های ویرانگر مصون می‌ماند، در پایان به مسئولان امر هشدار دادند که از این به بعد، عملکرد محیط زیستی آن‌ها در زیر ذره‌بین مردم قرار می‌گیرد. ایشان فرمودند: «مطالبی که باید بیان شوند، امروز گفته شد و از این پس، مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه‌ها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می‌کنند و کدام دستگاه‌ها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند.» ترجمه شکست توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گروه ترجمه‌ـ پایگاه اینترنتی پالیتیکو 9 مارس 2015 (۱۸ اسفند) در مقاله‌ای به مخاطرات توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و نوشت: در سیاست‌های مربوط به امنیت بین‌الملل، شما باید همواره مراقب اهداف و آرمان‌های خود باشید. سیاست‌هایی با جاذبه کوتاه‌مدت اغلب می‌توانند پیامدهای بلندمدت ناخوشایندی داشته باشند. این مسئله، درست چیزی است که در کنگره آمریکا رخ داده و سیاستمداران علیه توافق هسته‌ای با ایران صف‌آرایی کرده‌اند. امروز افراد بسیاری هستند که آماده رد توافق نامطلوب هسته‌ای با ایران هستند؛ بر این اساس که بازگشت به فشار و انزوا علیه ایران می‌تواند ریشه‌کنی تمام توانمندی‌های هسته‌ای ایران را تضمین کند و احتمال ساخت تسلیحات هسته‌ای توسط ایران را برای همیشه به صفر برساند. این موضوع به مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل [رژیم صهیونیستی]، نزدیک است که در سخنرانی هفته گذشته وی در کنگره مشهود بود. در ادامه مقاله آمده است: قطعاً بازگرداندن زمان به عقب و ریشه‌کنی تمام جنبه‌های فناوری هسته‌ای ایران مطلوب است؛ اما موافقان سیاست‌های تندتر باید تشخیص دهند که اگر به آرزوی خود برسند، ممکن است تهدیدی امنیتی، بسیار بیشتر از تهدیدی محدود به‌وجود آورند. ایران دو بار به میز مذاکره بازگشته است. نخستین‌بار سال‌های 2003 تا 2005 بود. با افزایش تحریم‌ها و تشدید تهدیدات اسرائیل برای حمله یک‌جانبه علیه برنامه هسته‌ای ایران، این کشور به‌طور مداوم برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد. زمانی که روحانی و ظریف به میز مذاکره بازگشتند، ایران حدود 20 هزار سانتریفیوژ داشت و حجم عظیمی اورانیوم 20 درصدی نیز ذخیره شده بود. در پایان مقاله آمده است: این وضعیت به حدی هشداردهنده بود که نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل تصویری از خطر برنامه هسته‌ای ایران نشان داد. وی برآورد کرد که ایران از خط قرمز عبور خواهد کرد و تا تابستان آتی به اورانیوم کافی با غنای بالا به‌منظور ساخت بمب دست پیدا خواهد کرد و بسیاری از تحلیل‌گران نزدیک به اسرائیل معتقد بودند حمله اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران قریب‌الوقوع است. خیلی ساده می‌توان این پیش‌بینی‌ها را نفی کرد؛ زیرا عملاً چنین اتفاقاتی نیفتاد. ایران طی حداقل یک‌دهه توانمندی ساخت تسلیحات هسته‌ای داشته؛ اما تمایلی در ایران برای استفاده از این توانمندی به‌منظور ساخت بمب هسته‌ای وجود نداشته است. تمام جامعه اطلاعاتی آمریکا و بیشتر متحدان ما از جمله اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که با اطمینان بالا می‌توان گفت ایران به ساخت بمب هسته‌ای تصمیم نگرفته است. گفت‌وگوهای هسته‌ای چندجانبه کنونی نیز به خط پایان خود نزدیک می‌شود. جزئیات توافق هسته‌ای احتمالی، اعلام نشده، اما رئوس آن توافق ظاهراً منتشر خواهد شد. اگر این توافق همچنان که نتانیاهو و بسیاری در کنگره پیشنهاد می‌کنند، رد شود، ما به آغازین روزهای 2013 باز خواهیم گشت: تحریم‌های سنگین، گسترش سریع برنامه هسته‌ای ایران و خطر بروز جنگ. قطعاً هیچ دولتمرد یا سیاستمدار مسئولیت‌پذیری تمایل ندارد شاهد چنین سناریویی باشد. اخبار 1- جمهوری اسلامی همچنان یک قدرت بزرگ است تلگراف در گزارشی درباره نقش‌آفرینی سردار سلیمانی در مبارزات مردم و دولت عراق علیه داعش نوشت: پس از آنکه سردار قاسم سلیمانی به همراه کاروان پیروزی از خط مقدم بازمی‌گردد، سربازان، خوشحال و سپاس‌گزار، وی را می‌بوسند. به‌طور معمول، لباس سردار، فاقد هرگونه مدال و یا رتبه نظامی است. به نظر می‌رسد که برای سردار سلیمانی نیازی برای تبلیغ جایگاهش وجود نداشته باشد، چراکه وی مشهورترین فرمانده نظامی و فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران است. چندین ماه است که این مرد 59 ساله، که یک یونیفورم معمولی به تن دارد و یک چفیه بر گردنش است، به‌عنوان مغز متفکر حملات نیروهای عراقی علیه داعش به‌شمار می‌رود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت نتانیاهو از قدرت‌بخشی توافق هسته‌ای به نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] می‌ترسد. ایران اما می‌خواهد یک پیام روشن بدهد، حتی اگر دیپلمات‌هایش بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و با هدف برداشته شدن تحریم‌ها با غرب همکاری می‌کنند، ژنرال سلیمانی و فرماندهی‌اش اطمینان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همچنان یک قدرت بزرگ است و مصمم است تا چهره خاورمیانه را آن‌طور که خود می‌خواهد، تغییر دهد. 2- وحشت صهیونیست‌ها از «سومار» رونمایی از موشک کروز زمینی «سومار»، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. شبکه خبری راشاتودی با اشاره به قابلیت‌های این موشک، نوشت: رونمایی از سومار، «موجب واکنش هراسان اسرائیل» شد. به نوشته این پایگاه، رونمایی از این موشک، «رسانه‌های اسرائیلی را برانگیخت» که گزارش کردند تهران برای اولین‌بار علناً از چنین سلاحی رونمایی کرده است. راشاتودی افزود: «جمهوری اسلامی ایران که به‌دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود است، در سال‌های اخیر، به‌صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش کرده است.» این شبکه با اشاره به برخی از آزمایش‌های تسلیحاتی ایران، نوشت: «سپاه پاسداران ایران، زرادخانه پیشرفته‌ای از موشک در اختیار دارد که برد آن‌ها به اسرائیل و پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه می‌رسد.» در ادامه این گزارش آمده است: «آن‌طور که نیروی هوایی ایران ماه گذشته اعلام کرد، تهران همچنین قصد دارد میزان تولید پهپادهای خود را نیز افزایش دهد.» اخبار کوتاه * «مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه، در مصاحبه با رسانه‌های فرانسوی اعلام کرد که در حال حاضر سه هزار نفر از عناصر تکفیری اروپایی در سوریه و عراق به‌سر می‌برند که شمارشان تا تابستان به پنج هزار نفر و تا پایان سال 2015 به حدود ١٠هزار نفر خواهد رسید. نخست‌وزیر فرانسه از این تحول به‌عنوان تهدید بزرگ امنیتی یاد کرد و افزود: تنها 1400 فرانسوی یا در سوریه و عراق به‌سر می‌برند یا از این دو کشور به فرانسه بازگشته‌اند و یا در تلاشند که به صفوف داعش در سوریه و عراق بپیوندند. نخست‌وزیر فرانسه همچنین گفت: تاکنون دست‌کم 90 فرانسوی در درگیری‌های سوریه و عراق کشته شده‌اند. * دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز، با اشاره به پخش کلیپ‌هایی از سران فتنه در برخی واحدهای دانشگاهی، آن را مایه تعجب و نگرانی دانست و گفت: «محدودیت‌های قانونی که در ممنوعیت پخش تصاویر و سخنرانی‌های فتنه‌گران به‌ویژه سران فتنه وجود دارد، باید در همه نهادها به‌ویژه فضای دانشگاه‌ها رعایت شود و مسئولان واحدهای دانشگاهی نیز باید توجه داشته باشند. محیط دانشگاه یک فضای بسته و خصوصی نیست، بلکه یک فضای عمومی است و باید تابع قوانین کشور و پایبند به خطوط قرمز نظام باشد، چرا که در غیر این صورت، دانشگاه‌ها به افراط و سیاست‌زدگی آلوده می‌شوند و از کارکرد اصلی علمی و آگاهی‌بخشی خود خارج می‌شوند.» * توماس فریدمن، نویسنده معروف نیویورک‌تایمز، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفته است: تنها روش تأمین امنیت درازمدت برای اسرائیل و همسایگانش، تغییر رژیم ایران است که باید از داخل اتفاق بیفتد. وی دراین‌باره اظهار داشت: به نظر من با توافقی که اوباما با ایران بر سر مسئله هسته‌ای انجام می‌دهد، امکان این تغییر در داخل ایران فراهم می‌شود. فریدمن در بخش دیگری از مصاحبه خود، پیشنهاد نتانیاهو در زمینه افزایش تحریم‌ها علیه ایران را اشتباه دانست و افزود: «اگر شما تحریم‌ها را گسترش دهید، لزوماً وضعیت بهتر نخواهد شد... حتی ممکن است تحریم‌های کنونی نیز سقوط کند.» * «دیودونه» طنزپرداز معروف فرانسوی که همواره نگاهی ضدصهیونیستی دارد، این روزها وضعیت خوبی ندارد و تحت نظارت دائم دولت فرانسه قرار دارد. همچنین به گفته وی، دولت این کشور محدودیت‌های زیادی را برای او به‌وجود آورده است و حدود یک ماه پیش، حکم زندان وی صادر شده و اموالش را بلوکه و خانه‌اش را تجسس کرده‌اند! اخبار و تحلیل‌ها: نکته جالب در این زمینه این است که در کشورهای غربی هر سخنی و توهینی به پیامبران الهی، خدا و ارزش‌های دیگر ملل، آزاد است؛ اما کوچک‌ترین انتقاد، ولو شوخی با صهیونیست‌ها، مجازات بزرگی به همراه دارد. «روژه گارودی» نویسنده بزرگ فرانسوی نیز بارها به دلیل انکار هولوکاست به زندان، جریمه و... محکوم شد یا همین مجله هتاک «شارلی ابدو» که بارها کاریکاتورهای توهین‌آمیزی علیه پیامبر اعظم(ص) کشیده، یک‌بار به دلیل شوخی با صهیونیست‌ها تا عذرخواهی و برخورد با کاریکاتوریستش پیش رفت. این‌ها نمونه‌هایی از ادعای دروغین آزادی بیان در غرب است.