صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷  ، 
شناسه خبر : ۲۷۳۵۸۱
واشنگتن پست نوشت: نامه جمهوریخواهان به ایران اشتباه و تحقیر آمیز بود و پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم تولوز اولورونیپا نوشت: « کاخ سفید : نامه جمهوریخواهان به ایران اوباما را تضعیف می کند »

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری آریا، روزنامه واشنگتن پست نوشت: 47 نفر از سناتورهای جمهوریخواه در نامه ای خطاب به سران جمهوری اسلامی ایران به آنها هشدار داده اند که درمورد مذاکرات کنونی با دولت اوباما بر سر برنامه هسته ای تهران خیلی خوشبین نباشند.
این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم ایشان تارور افزود: نمایندگان جمهوریخواه با تلاش های دولت اوباما برای نزدیک شدن به ایران مخالفند و این مخالفت هفته گذشته با سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره بیش از پیش آشکار شد. این نامه شیوه دیگری است برای جلوگیری از دستیابی احتمالی به توافق.
نامه جمهوریخواهان با این مقدمه آغاز شده است که احتمالا ایرانیان از نظام قانون اساسی آمریکا به خوبی مطلع نیستند و در ادامه آن آمده است هرگونه توافق بین المللی باید به تصویب دو سوم نمایندگان دو مجلس کنگره برسد. در این نامه تاکید شده است که بر خلاف رئیس جمهور آمریکا سناتورها می توانند برای دوره های شش ساله نامحدود در کنگره باقی بمانند.
پیام این نامه به سران ایران این بود که به توافق دل نبندید زیرا ما به محض آن که بتوانیم آن را برهم خواهیم زد.
جک گولداسمیت، استاد حقوق دانشگاه هاروارد انتشار این نامه را ناراحت کننده توصیف کرد و گفت متن آن از لحاظ فنی ایراد دارد.
به گفته گولد اسمیت دراین نامه آمده است سنا باید توافقنامه را با دو سوم آرا به تصویب رساند اما همانگونه که در پایگاه اینترنتی سنا نیز تصریح شده است: سنا معاهدات را به تصویب نمی رساند بلکه رسما باید با ارائه مشاوره و مجوز به رئیس جمهور، قدرت لازم را در خصوص تصویب پیمان ها به وی بدهد.
وی افزود: این شخص رئیس جمهور است که مذاکره می کند و درنهایت پیمان ها را به تصویب می رساند اما فقط زمانی که سنا مشاوره و مجوز لازم را در اختیار او قرار می دهد.
به گفته این استاد حقوق دانشگاه هاروارد برای تصویب یک پیمان موافقت سنا لازم است، اما کافی نیست. همانگونه که بخش تحقیقات کنگره بیان می کند این رئیس جمهور است که در نهایت درمورد تصویب یا رد پیمانی که سنا آن را بررسی کرده و پذیرفته است، نظر می دهد.
دان درزنر که برای روزنامه واشنگتن پست مطلب می نویسد، معتقد است این نامه بر خلاف انتظار می تواند به نفع اوباما تمام شود و سران ایران را متقاعد کند هرچه سریعتر با دولت آمریکا به نتیجه برسند و نگذارند این روند تا پس از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما ادامه یابد.
برخی معتقدند توافقی را که به تصویب کاخ سفید رسیده باشد به سادگی نمی توان برهم زد به ویژه اگر به نظر برسد که کارایی لازم را هم داشته است.
این نامه هر تاثیری در واشنگتن داشته باشد از لحاظ متن و محتوا به طور خنده داری متکبرانه است.
سران ایران به خوبی از قوانین آمریکا مطلع هستند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مدت زمان زیادی را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل در آمریکا به سر برده و مانند بسیاری از دیگر اعضای کابینه ایران بخشی از تحصیلات خود را در آمریکا انجام داده است.

نامه سناتورها مانع از حصول توافق با ایران نمی شود
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مشاجرات بر سر توافق احتمالی با ایران روز دوشنبه و به دنبال انتشار نامه 47 سناتور جمهوریخواه که درمورد توافق با دولت اوباما به ایران هشدار داده بودند، تشدید شد.
این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم پیتر بیکر افزود: کاخ سفید این افراد را به تلاش برای تضعیف سیاست خارجی دولت متهم کرد.
جمهوریخواهان در یک مداخله مستقیم نادر در مذاکرات دیپلماتیک دولت آمریکا، نامه ای را که مخاطب آن سران جمهوری اسلامی ایران بودند به امضا رساندند و در آن متذکر شدند احتمال دارد رئیس جمهور بعدی آمریکا با هرگونه توافقی که بدون تصویب نمایندگان کنگره به امضا رسیده باشد، مخالفت کند.
به نظر می رسد هدف از انتشار این نامه جلوگیری از دست یابی به چارچوب توافقی بود که مذاکره کنندگان در حال نزدیک شدن به آن هستند. اوباما که با سران پنج قدرت دیگر جهان همکاری می کند، معتقد است این بسته بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای است.
اما منتقدان هر دو حزب می گویند چنین توافقی خطرناک است و به ایران فرصت می دهد در نهایت سلاح هسته ای تولید کند، سلاح هایی که از آنها برضد اسرائیل یا دیگر دشمنانش استفاده خواهد کرد.
در حالی که توافق احتمالی با ایران با انتقادهای اعضای هر دو حزب مواجه است اما این نامه فقط به امضای جمهوریخواهان رسیده است و این نشان دهنده حزبی بودن مسئله است.
هفته پیش بود که جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نخست وزیر اسرائیل دعوت کرد در جلسه کنگره برضد ایران و توافق احتمالی با این کشور سخن گوید و جمهوریخواهان سنا هم تلاش کردند طرحی را به تصویب برسانند که اوباما را موظف می کرد توافق هسته ای با ایران را به تصویب کنگره برساند.
این نامه در حالی منتشر شد که دفتر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد وی روز یکشنبه به امید دست یافتن به چارچوب توافق پیش از پایان ضرب الاجل تعیین شده یعنی پایان ماه مارس به سوئیس بازخواهد گشت.
این که آیا نامه جمهوریخواهان می تواند مانع دستیابی به توافق با ایران شود، هنوز مشخص نیست. واکنش ایران به این نامه تحقیر آمیز بوده است.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت از نظر ما این نامه هیچ ارزش قانونی ندارد و فقط یک شگرد تبلیغاتی محسوب می شود.
یک مقام ارشد آمریکایی گفت احتمالا این نامه مانع دستیابی به توافق نخواهد شد اما در صورت شکست مذاکرات متهم کردن ایران به عنوان مقصر را دشوار می سازد.
این مقام که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد اگر توافق حاصل نشود این که چه کسی مقصر شناخته می شود از اهمیت بالایی برخوردار است و چنین اقداماتی می تواند مورد بهره برداری ایرانیان قرار بگیرد.
کاخ سفید و دموکرات های کنگره با ابراز خشم این نامه را نقض غیرمنتظره یک سنت دیرینه عنوان کردند.
جمهوریخواهان نیز ادعا می کنند از آنجائیکه این نامه سرگشاده بوده است بیشتر به یک بیانیه شباهت دارد و مداخله آشکار در مذاکرات محسوب نمی شود.
یکی از جمهوریخواهانی که از امضای این نامه خودداری کرده است، سناتور باب کراکر است. کراکر که با همکاری دموکرات ها بر روی قانون ایران کار می کند، ابراز امیدواری کرد که تلاش دو حزبی آنها به نتیجه مطلوب برسد.

نامه جمهوریخواهان به ایران اوباما را تضعیف می کند

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم تولوز اولورونیپا تحت عنوان « کاخ سفید : نامه جمهوریخواهان به ایران اوباما را تضعیف می کند » اعلام کرد :
دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از نامه ای که 47 نفر از سناتورهای جمهوریخواه این کشور برای رهبران سیاسی ایران فرستادند، به عنوان تلاشی به منظور تضعیف رئیس جمهوری آمریکا در زمینه مسئله سیاست خارجی برای اهداف سیاسی انتقاد کرد.
در این نامه سرگشاده که خطاب به مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی نوشته شده آمده است هر توافقی که میان آنها و باراک اوباما درباره برنامه هسته ای صورت گیرد احتمالا از سوی رئیس جمهوری بعدی آمریکا لغو خواهد شد یا نمایندگان کنگره آن را تغییر خواهند داد.
اوباما روز دوشنبه در دیدار با دونالد توسک رئیس شورای اروپا در کاخ سفید گفت: «کنایه آمیز است که برخی اعضای کنگره می خواهند هدف مشترکی با تندروهای ایران داشته باشند. این ائتلاف ، ائتلافی بعید است.»
تلاش کم سابقه نمایندگان کنگره آمریکا برای مداخله در مذاکرات دیپلماتیک، تازه ترین اختلاف میان جمهوریخواهان کنگره و رئیس جمهوری در خصوص مذاکرات آمریکا و گروه پنج به علاوه یک با ایران بر سر برنامه هسته ایست.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل هفته گذشته به دعوت جان بوئنر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان و بدون مشورت با کاخ سفید از سخنرانی در کنگره آمریکا برای هشدار بر ضد توافق با ایران استفاده کرد.
اوباما گفت آمریکا روی این مسئله متمرکز خواهد شد که توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای ممکن است یا خیر.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید این نامه را « ادامه راهبرد حزبی برای تضعیف توانایی رئیس جمهوری در اجرای سیاست خارجه و پیشبرد اهداف ملی آمریکا » خواند.
وی سناتورها را به تلاش برای ایجاد کانال پشت پرده با تندروهای ایران برای از بین بردن مذاکرات متهم کرد.
جو بایدن اعلام کرد هدف این نامه ضربه زدن به اوباماست.
وی در بیانیه ای افزود: « این نامه سابقه دو کشور را نادیده می گیرد و توانایی رئیس جمهوری آینده را چه دموکرات باشد یا جمهوریخواه برای مذاکره با سایر کشورها به نمایندگی از طرف آمریکا تهدید به تضعیف می کند.»
سناتور جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا و یکی از امضا کنندگان این نامه واکنش دولت را بیش از حد خواند و گفت « هزاران بار » با رهبران خارجی درباره مسائل مورد علاقه آمریکا مکاتبه کرده است.
ریچارد شلبی سناتور جمهوریخواه آلاباما که از دیگر امضا کنندگان این نامه است گفت هیچ نکته نابجایی در لحن سناتورهایی که مواضعشان را بیان کردند وجود ندارد.

سناتورهای آمریکایی به اوباما خیانت کرده اند؟
پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم دیوید نالز نوشت: اخبار مربوط به اقدام 47 سناتور جمهوریخواه در ارسال نامه به سران ایران و هشدار درباره امضای هر گونه توافق با دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا باعث شده است بسیاری از آمریکایی ها صراحتاً این سؤال را مطرح کنند که آیا این اقدام به منزله خیانت به دولت است.
در این نامه که با تلاش تام کاتن، سناتور 38 ساله ایالت آرکانزاس به امضای 47 سناتور جمهوریخواه رسیده، به ایران درباره امضای توافق هسته ای نهایی با دولت اوباما هشدار داده شده است. در این نامه آمده است: « ما هر گونه توافق مربوط به برنامه ساخت تسلیحات هسته ای شما را که به تصویب کنگره نرسد، به منزله چیزی جز توافقنامه ای که صرفاً بین اوباما و آیت الله خامنه ای امضا شده است، نمی دانیم. رئیس جمهور بعدی می تواند چنین توافقنامه ای را که تنها به تایید قوه مجریه رسیده است، فسخ کند، و کنگره در آینده می تواند شرایط این توافقنامه را در هر زمانی تغییر دهد.»
جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت هدف از ارسال چنین نامه ای، «تضعیف» مذاکرات با ایران است. وی در عین حال تصریح کرد اگر دولت اوباما به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران دست یابد، این توافقنامه از جمله توافقنامه هایی نخواهد بود که باید در کنگره تصویب شود.
هری رید، رهبر اقلیت سنا نیز گفت این اقدامی کاملاً نامعمول است که یک حزب سیاسی در مخالفت با رئیس جمهور، در مذاکرات در زمینه مسئله مربوط به سیاست خارجی مداخله کند.
وی روز دوشنبه در سنا گفت: « جمهوریخواهان با این کار خود موجب تضعیف اوباما و تقویت روحانیان حاکم در ایران می شوند. ما همواره باید بحث قاطعی درباره سیاست خارجی داشته باشیم، اما این امری بی سابقه است که یک حزب سیاسی صرفاً با هدف تضعیف رئیس جمهور آمریکا، در مذاکرات بین المللی دولت مداخله کند.»
بسیاری از کاربران در پایگاه اینترنتی توییتر بلافاصله پس از انتشار اخبار مربوط به نامه سرگشاده سناتورهای جمهوریخواه به ایران، این اقدام جمهوریخواهان را «خیانت» توصیف کردند.
کاربری به نام سایمون برد نوشت: «سناتورهای جمهوریخواه! این یک خیانت است. شما خائن هستید.» کاربر دیگری به نام تام هارتمن نوشت: « جمهوریخواهان مرتکب خیانت علنی شده اند.» اسکات رنشو، از دیگر شهروندان آمریکایی نوشت: « اگر دموکرات ها پیامی به سران خارجی ارسال می کردند که تلاش های یک رئیس جمهور حزب جمهوریخواه را تضعیف می کرد، حتماً جمهوریخواهان این اقدام را به منزله «خیانت» تلقی می کردند.»
اما منتقدان اوباما از همان سخنان قبلی برای توصیف عملکرد وی در زمینه سیاست خارجی استفاده کرده اند. راب ریچارد، کاربر توییتر که هوادار جمهوریخواهان است نوشته است: « اوباما به خاطر خیانت مستحق آن است که توسط ارتش دستگیر شود.»
با اینکه ایران مدتی دشمن آمریکا بوده است، هرگز بین دو کشور اعلان جنگ رسمی نشده است. نمی توان درک کرد چطور مذاکره برای دستیابی به توافق هسته ای، یا مخالفت با آن را می توان به منزله خیانت دانست. مسئله ای که از آغاز امسال تاکنون کاملاً روشن شده، این است که کنگره و رئیس جمهور آمریکا از دریچه های متفاوتی به مسئله هسته ای ایران می نگرند. از دعوت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در مجلس نمایندگان آمریکا بدون رایزنی با اوباما گرفته، تا ارسال اخیر نامه به سران ایران، سطح بی اعتمادی بین دو طرف به سطح جدیدی افزایش یافته است.

ظریف می گوید، آمریکا همه دنیا نیست
روزنامه آمریکایی هافینگتون پست نوشت: وزیر خارجه ایران می گوید، آمریکا همه دنیا نیست.
الین گوردتس در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه با عصبانیت نامه 47 سناتور جمهوری خواه آمریکایی به دولت ایران درباره مذاکرات هسته ای فعلی تهران را فاش کرد. قانونگذاران جمهوری خواه آمریکایی در این نامه نوشته بودند که آنها بر این باورند این گفتگوها ممکن است به طور کامل بر مبنای سیستم قانون اساسی آمریکایی نباشد و ادعا کرده بودند که رئیس جمهوری آینده آمریکا متعهد به اجرای این توافقنامه نخواهد بود.
این تهدید از سوی جمهوری خواهان در حالی مطرح می شود که نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا در تلاش برای دستیابی به توافق برسر برنامه هسته ای ایران تا پایان ماه مارس هستند.
ظریف نامه جمهوری خواهان آمریکایی را فاقد ارزش خواند و آن را یک پروپاگاندا و سرو صدای رسانه ای توصیف کرد.
وی در ادامه افزود، مسئله مهمی که این قانونگذاران آمریکایی باید بدانند این است که دنیا، آمریکا نیست.
ظریف تاکید کرد، روابط بین الملل توسط حقوق بین الملل اداره می شود و نه توسط حقوق داخلی آمریکا.
اوباما نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، برخی اعضای کنگره آمریکا را دارای اهداف مشترک با تندروها در ایران توصیف کرد و آن را یک ائتلاف غیرمعمول نامید.
جمهوری خواهان در نامه خود این اظهار نظر رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کرده بودند.

متن کامل نامه سناتورهای آمریکایی به ایران
متن نامه چهل و هفت سناتور آمریکایی در نهم مارس دوهزار و پانزده خطاب به ایران:
سنای آمریکا:
نامه سرگشاده به رهبران جمهوری اسلامی ایران :
نگارش این نامه زمانی به نظرمان رسید که مذاکرات هسته ای شما را با دولت خودمان مشاهده و احساس کردیم که شما درک کاملی از سیستم قانون اساسی ما ندارید. از این رو ما این نامه را می نویسیم تا توجه شما را به دو ویژگی قانون اساسی کشورمان جلب کنیم ، یعنی قدرت و اختیار تدوین و امضای قراردادهای بین المللی الزام آور و ماهیت متفاوت قوای فدرال ، که شما باید در جریان مذاکرات به طور جدی مد نظر داشته باشید.
اول اینکه ، بر اساس قانون اساسی ما در حالیکه رئیس جمهور آمریکا درباره قراردادهای بین المللی مذاکره می کند، کنگره نقش مهمی در تایید آنها ایفا می کند. در صورتی که توافقی انجام شود، سنا باید با دو سوم آرا آن را تصویب کند. آنچه که به آن قرارداد کنگره-مجریه گفته می شود نیاز به اکثریت آرا در هر دو مجلسین نمایندگان و سنا دارد( که بر اساس رویه های قانونی، عملا به معنای سه پنجم رای سناست). هر چیزی را که کنگره تصویب و تایید نکند، قراردادی صرفا مربوط به قوه مجریه است.
دوم اینکه قوا و نهادهای قانون اساسی ویژگیهای متفاوتی دارند. برای مثال، رئیس جمهور فقط می تواند دو دوره چهار ساله رئیس جمهور باشد در حالیکه سناتورهای می توانند تعداد نامحدود دوره های شش ساله در سنا باشند. برای مثال، رئیس جمهور اوباما ژانویه دوهزار و هفده از قدرت کنار می رود در حالیکه بیشتر ما همچنان در سنا پس از آن تاریخ و شاید برای دهه ها باقی بمانیم.
این دو ویژگی قانونی به این معناست که ما هر گونه توافقی را درباره برنامه هسته ای شما که کنگره تایید نکرده باشد، چیزی بیشتر از توافقی مربوط به قوه مجریه و اجرایی میان رئیس جمهور اوباما و آیت الله خامنه ای تلقی نخواهیم کرد. رئیس جمهور بعدی می تواند چنین توافقی را با یک امضا لغو کند و کنگره بعدی نیز می تواند هر زمان که بخواهد مفاد چنین توافقی را تغییر دهد.
ما امیدواریم این نامه دانش شما را از نظامی قانونی ما غنی تر کند و درک و شفافیت متقابل را همزمان با پیشرفت مذاکرات بیشتر کند.

نام:
ایمیل:
نظر: