صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۲۷۶۷۱۳

بیانیه پایانی نشست ائتلاف علیه داعش در پاریس منتشر شد که متن کامل آن به شرح زیر است:

1- به منظور انجام گفت‌وگوهایی عمیق درباره اوضاع عراق و سوریه، زنجیره عملیات ائتلاف، برقراری ثبات در مناطق آزادشده، بازگشت پایدار و همراه با امنیت کامل پناهجویان و آوارگان بویژه قربانیان خشونت‌های قومی و مذهبی و حفاظت از میراث فرهنگی، جلسه وزرای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به دعوت لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در پاریس برگزار شد.

2- ریاست مشترک نشست برعهده «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بود. «جان کری» در آمریکا بود و به نمایندگی از او «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه در پاریس حضور داشت. 24 هیات نیز در این نشست شرکت کردند (آلمان، عربستان‌سعودی، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، اسپانیا، مصر، امارات عربی متحده، آمریکا، فرانسه، عراق، ایتالیا، اردن، کویت، سازمان ملل [به‌عنوان ناظر]، نروژ، نیوزیلند، هلند، قطر، انگلیس، ترکیه و اتحادیه اروپایی).

3- حملات داعش در الرمادی عراق و تدمر سوریه نشان می‌دهد باید فوراً به تلاش جمعی‌مان برای شکست داعش شدت و جان تازه‌ای ببخشیم. شرکای ائتلاف بار دیگر با قدرت، اتحاد و تعهد خود را برای اقدامی جمعی در چارچوب یک راهبرد مشترک، چندبعدی و طولانی‌مدت به منظور تضعیف و در نهایت ریشه‌کن کردن داعش تکرار کردند؛ داعشی که برای کل جامعه بین‌الملل تهدید محسوب می‌شود. آنها بار دیگر راهبرد فرقه‌ای کشتار و تخریب داعش و وحشیگری و جنایات آن را- که برخی از آنها در زمره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت قرار می‌گیرد- و همچنین تخریب عمدی میراث مشترک بشریت را محکوم کردند.

آنها یاد قربانیان خشونت‌های داعش بویژه در عراق و سوریه، نیروهای عراقی که در خط مقدم با تروریست‌ها می‌جنگند و اعضای ائتلاف بین‌المللی که از طریق ارائه تجهیزات، آموزش و حمایت هوایی از نیروهای عراقی حمایت می‌کنند را گرامی داشتند. آنها همچنین عزم دائم خود را برای حذف داعش از مناطق عراق و سوریه یادآور شدند و از دخالت و اقدام گروه‌های کاری ائتلاف برای رسیدن به این هدف استقبال کردند.

4- اعضای ائتلاف بار دیگر بر اهمیت حیاتی پیشرفت سریع در اجرای اصلاحات و آشتی آنگونه که در برنامه ملی دولت عراق پیش‌بینی شده است، بویژه استقرار گارد ملی با هدف قرار دادن همه گروه‌های مسلح تحت کنترل حکومت و ضرورت فوری یافتن راه‌حلی سیاسی برای مناقشه سوریه به منظور پرداختن به دلایل عمیق گسترش داعش تاکید کردند. فراتر از عملیات نظامی کنونی، آنها همچنین بر ضرورت نابودی پایدار داعش در عراق و سوریه از طریق قطع موج مبارزان تروریست خارجی، از طریق انسداد منابع مالی داعش، از طریق مبارزه با ایدئولوژی جنایتکارانه آن و از طریق پرداختن به بحران‌های انسانی مرتبط تاکید کردند.

5- «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق تعهد مقامات عراقی را به تقویت حکومت قانون، احترام به حقوق بشر و اجرای یک سیاست وحدت‌گرایانه که ضامن حضور واقعی همه مولفه‌های جامعه عراقی در بطن موسسات حکومت فدرال و برابری همه شهروندان باشد، تایید کرد.  او طرح واکنش فوری برای آزادسازی استان الانبار را طبق مصوبه 18 ماه مه هیات‌وزیران عراق توضیح داد. مولفه‌های اساسی این طرح شامل 5 نکته‌ای است که در ادامه می‌آید:

1- سرعت ‌بخشیدن به حمایت از مبارزان قبایل استان الانبار، بویژه در زمینه عضوگیری، تجهیز و آموزش تا آنان بتوانند در کنار نیروهای ارتش عراق با داعش بجنگند.

2- اجرای سیاست عضو‌گیری برای ارتش عراق بویژه برای لشکرهایی که در استان الانبار مستقر هستند و بیش از 18 ماه نبرد بر نیروهایشان تاثیر گذاشته است. 3- فراخوان و بازسازی نیروهای پلیس استان الانبار با این هدف که بتوانند کنترل مناطق آزادشده از سیطره داعش را در دست بگیرند. 4- درخواست کمک‌های بین‌المللی به سازوکار تامین مالی برنامه توسعه سازمان ملل با هدف تسهیل برقراری ثبات فوری در مناطق آزادشده از سیطره داعش. 5- ارائه این تضمین که همه نیروهایی که در آزادسازی استان الانبار شرکت می‌کنند، تحت فرماندهی و کنترل نخست‌وزیر عراق و زنجیره فرماندهی عراق هستند. وزرای ائتلاف حمایت قاطع خود را از این طرح واکنش اعلام کردند و قانع شدند به تلاش‌های خود در راستای هر کدام از این 5 حوزه سرعت ببخشند.

آنها همچنین حمایت قاطع خود را از تلاش‌های دولت عراق به منظور بسیج و تجهیز مبارزان وابسته به قبایل در استان الانبار اعلام و قبول کردند از این تلاش‌ها از طریق دولت عراق حمایت کنند. در پایان، آنها به دولت و ملت عراق درباره حمایت کامل خود از اجرای سیاست و اقداماتی ملموس با هدف پاسخگویی به مطالبات مشروع شهروندان عراقی و تقویت آشتی ملی براساس قانون اساسی عراق و برنامه تصویبی دولت عراق در سپتامبر سال 2014 اطمینان دادند.

6- شرکای ائتلاف وخامت مستمر اوضاع سوریه و همچنین ناتوانی حکومت اسد را برای مبارزه با داعش خاطرنشان کردند. آنها همچنین تمایل خود را به حفظ وحدت و یکپارچگی سوریه یادآور شدند. آنها درخواست کردند هرچه سریع‌تر یک روند سیاسی فراگیر، در سایه حمایت سازمان ملل، با هدف اجرای اصول بیانیه ژنو- از جمله استقرار یک دولت انتقالی شکل‌گرفته از طریق تفاهم مشترک و دارای قدرت اجرایی کامل- آغاز شود. آنها تاکید کردند تنها انتقال سیاسی زمینه به وجود آمدن شروط لازم برای مقابله با موج افراطی‌گری و بنیادگرایی ناشی از اقدامات سوء رژیم و مبارزه کارآمد علیه همه سازمان‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش را فراهم می‌کند.

7- شرکای ائتلاف یادآور شدند مبارزه با داعش در سوریه و عراق همچنان اولویت اصلی آنها باقی خواهد ماند. آنها همچنین به این مورد اشاره کردند که داعش سعی کرده است حوزه تسلط خود را به دیگر مناطق متاثر از بحران‌های سیاسی و شرایط ناپایدار همچون لیبی بگستراند. با آنکه «اعلام وفاداری» به داعش در بسیاری موارد قبل از هر چیز حالتی نمادین دارد، شرکای ائتلاف بر این نکته بار دیگر تاکید کردند ضروری است جامعه بین‌الملل از روندهایی با هدف پرداختن به دلایل محلی بحران‌های سیاسی و بی‌ثباتی حمایت کند و این گروه تروریستی و ایدئولوژی مخربش را هر جا که ظاهر می‌شود، ریشه‌کن کند.

8- شرکای ائتلاف نقش سازمان ملل را در منطقه در زمینه حمایت از روندهای سیاسی، هماهنگی و تسهیل کمک‌‌های بشردوستانه بین‌المللی و کمک به پناهجویان و آوارگان و حمایت از میراث فرهنگی به رسمیت شناختند. آنها حمایت خود را از اقدامات کمکی و حمایتی کمیساریای عالی پناهندگان نزد پناهجویان و آوارگان بویژه اقداماتی با هدف شناسایی و کمک به بازگشت‌های اختیاری- در صورت امکان- اعلام کردند.

آنها پذیرفتند ضرورت حمایت ویژه از جمعیت‌های در معرض تهدید را - نظیر شرایطی که افراد به جامعه قومی یا مذهبی خاصی تعلق دارند- به خصوص از طریق ایجاد شرایط بازگشت اختیاری، پایدار و همراه با امنیت کامل پناهجویان و آوارگان در نظر بگیرند. از این منظر، شرکای ائتلاف از چشم‌انداز برگزاری نشستی عالیرتبه در پاریس به منظور ارائه یک منشور عمل استقبال کردند. این در حالی است که بحثی عمومی درباره قربانیان خشونت‌های قومی و مذهبی در خاورمیانه در 27 مارس 2015/ 7 فروردین 94، در شورای امنیت سازمان ملل نیز برگزار شد. آنها همچنین از تشکیل «صندوق بین‌المللی برقراری ثبات فوری» به منظور تضمین دسترسی فوری به منابع برای مناطق آزادشده از سیطره داعش، همچنین کمک‌های مالی اولیه چندین شریک استقبال کردند.

9- شرکای ائتلاف حمایت خود را از طرح اقدام یونسکو برای نجات میراث فرهنگی سوریه و عراق و همچنین حمایت خود را از قطعنامه یونسکو درباره مقوله فرهنگ در مناطق درگیر مناقشه، از پویش United4Heritage و از اجرای قطعنامه 2199 شورای امنیت سازمان ملل در حوزه مربوط به صلاحیت‌های یونسکو اعلام کردند.

10- شرکای ائتلاف بین‌المللی که به شکلی محدود گردهم آمده‌اند، در ماه‌های آتی همچنان در زمینه مبارزه با داعش فعال خواهند ماند. آنها از تلاش‌های خود به همه ائتلاف گزارش خواهند داد و مراقب خواهند بود تا 5 گروه کاری در هر یک از محورهای مدنظر ائتلاف علیه این سازمان تروریستی پیشرفت کند و اطمینان حاصل خواهند کرد این محورها در چارچوب سازمان ملل و سازمان‌های منطقه و از طریق دیگر مراکز مبارزه با تروریسم و همه کشورهای ذی‌ربط هم دنبال شود.

11- شرکای ائتلاف بین‌المللی که به شکلی محدود گردهم آمدند، از قصد خود برای ملاقات، به شکلی کامل، در سطح رؤسای دولت‌ها، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر خبر دادند.

نام:
ایمیل:
نظر: