پایگاه بصیرت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امروز با همراهی علیاکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون، دستیار ویژه رئیسجمهور عازم وین میشود تا در پایان ضربالاجل مذاکرات هستهای با اعضای گروه 1+5، دیدار سرنوشتسازی داشته باشد. با توجه به سفر شتابان ظریف از وین به تهران و بازگشت دوباره وی به وین و نیز سخنان جدیدی که در همین بازه زمانی کوتاه، برخی از رسانهها از قول مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، منتشر کردند که نشانههایی از انعطاف طرف آمریکایی در آن احساس میشود، به نظر میرسد، ظریف با اختیاراتی فراتر از گذشته به وین بازگشته است تا درصورت لزوم بتواند به موقع تصمیم لازم را بگیرد. درخصوص اختیارات جدید احتمالی ظریف ذکر چند نکته ضروری است:
1- ظریف وظیفه دارد در این مأموریت خطیر، مجموعه صنعت هستهای ایران را با تمام اجزایش حفظ کند.
2- ظریف وظیفه دارد در این مأموریت، تمام تحریمهای ظالمانه علیه ایران را لغو کند.
3- ظریف برای عمل به دو وظیفه خود باید به دقت مراقب خط قرمزهای ترسیم شده باشد.
4- ظریف تا جایی از اختیارات جدید احتمالی استفاده کند که کوچکترین آسیبی به خط قرمزها وارد نشود.
آنچه به ظریف در استفاده بهجا و هوشمندانه از این اختیارات کمک میکند، به خاطر آوردن مسائلی است، از جمله: 1- مردم ایران با مقاومت و با صلابت در برابر تمام فشارهای دشمن، سبب ادامه فعالیتهای هستهای و رسیدن به نقطه کنونی شدهاند و حاضرند برای پیروزی نهایی به این مقاومت سرافرازانه ادامه دهند؛ 2- مقاومت خستگیناپذیر مردم سبب شد تا آمریکاییها پای میز مذاکره بیایند؛ 3- سازگاری فضای عمومی کشور با آثار تحریمها و تحلیلرفتن پیامدهای مخرب تحریمها آمریکا را از ناکارآمدن شدن تنها سلاحش (تحریم) نگران کرد و آزمندانه بهدنبال رسیدن به توافق است؛ 4- رفتار سنجیده و دقیق ایران این امکان را از آمریکاییها گرفته است که درصورت شکست مذاکرات، ایران را مقصر نشان دهند؛ 5- نتیجه سرجمع مسائل مربوط به مذاکرات و صنعت هستهای ایران، حاکی از آن است که اگر مذاکرات شکست بخورد، غرب شکست خورده و ایران موقعیت گذشتهاش را حفظ کرده است و 6- مسائل متعدد دیگری وجود دارد که بر دست برتر ایران در وضعیت حاضر گواهی میدهد؛ از اینرو، باید از اختیارات احتمالی پیشگفته بهگونهای استفاده شود که تأمین منافع ایران را بیشتر تضمین کند. انشاءالله