صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۲۷۷۰۵۱

همه جهان را به خود خیره ساخت؛ در شرایطی که کشورها به دو قطب تقسیم شده بودند، شعار «نه شرقی و نه غربی» سر داد و حرکت انقلاب آغاز شد. ملت ایران به رهبری او به پا خاستند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. امام خمینی(ره) دیگر محدود به مرزهای ایران نبود همه جهان او را می‌شناختند و با عقایدش آشنا بودند؛ همین آشنایی است که هرساله مراسم چهاردهم و پانزدهم خرداد شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای جهان را به ایران می‌کشاند تا در سالگرد رحلت امام(ره) شرکت کنند. البته مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی به حرم ایشان محدود نشده و در بسیاری کشورها مراسم‌هایی در این روز برگزار می‌شود. سفارت ایران در برزیل نیز از یادگار امام راحل برای شرکت در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی دعوت کرد. در این سفر دیدارهایی نیز با علمای اسلامی این کشور برنامه‌ریزی شده است. ناگفته نماند حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی، یادگار امام را در این سفر همراهی می‌کند.

تولیت آستان امام خمینی(ره) با حضور در مسجد محمد رسول‌ا...(ص) سائوپائولو با علمای اهل تسنن، نمایندگان مسیحیان و کلیسای ارتدوکس و همچنین شیعیان مقیم این کشور دیدار کرد. در این دیدار که با حضور شیعیان و ایرانیان برگزار شد، آیت‌ا... سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه انقلاب ایران سه پیام در سه عرصه داخلی، منطقه‌ای و جهانی دارد به پیام جهانی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پیام انقلاب امام در عرصه جهانی نفی ظلم و رد ظلم‌پذیری است؛ اینکه ظلم نکنیم و ظلم را نپذیریم. وی با اشاره به ایده جمهوری اسلامی در حل مشکلات داخلی و جهانی ابراز کرد: راه حل همه مشکلات بازگشت به مردم است؛ حتی در مسأله اراضی اشغال شده فلسطین راهبرد جمهوری اسلامی ایران که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است، راهبردی کاملا صلح‌طلبانه و مطابق با معیارهای عقل‌پسند و مردمسالاری است و آن برگزاری رفراندوم سراسری با حضور تمام اقوام و مذاهب فلسطینی است که البته نتیجه‌ای جز حذف اشغالگران در پی نخواهد داشت.

یادگار امام در بخش دیگری از سخنانش به وظیفه شیعیان در اقصی نقاط جهان اشاره کرد و گفت: در روزگاری که خشونت‌هایی به اسم دین خبر اول رسانه‌های دنیاست ما وظیفه داریم که دین حقیقی که سرشار از دوستی و انسانیت و عقلانیت است را به دنیا بشناسانیم. امروز وظیفه ما بسیار سنگین است و باید مرز روشنی میان خشونت‌های سبعانه امثال داعش و انسانیت اسلامی ترسیم کنیم. پیش از سخنان وی حجت‌الاسلام والمسلمین بلال وهبی، امام جماعت مسجد محمد رسول‌ا...(ص) و رومانو داوود نماینده کلیسای ارتدوکس به ایراد سخنرانی پرداختند و امام خمینی را رهبر بزرگ قرن برشمردند که حرکت و انقلابش محدود به ایرانیان و شیعیان و حتی مسلمانان نبود و تاثیر شگرفی در روحیه مذهبی و انسانی ملت‌ها گذاشته است.

پژواک صدای امام در اقصی‌نقاط دنیا

یادگار گرامی امام خمینی در ادامه سفر خود به کشور برزیل به منطقه حساس «فوز» رفت و با حضور در حسینیه امام خمینی این شهر، در جمع پر شور شیعیان به ایراد سخن پرداخت. سیدحسن خمینی که به دعوت شیعیان لبنانی به منطقه فوز سفر کرده بود، در سخنانی در بین آنها اظهار کرد: انسان منصف وقتی در مناطق مختلف دنیا حاضر می‌شود عظمت امام و حرکت امام را بیشتر درک می‌کند؛ مردی الهی که فارغ از حساب‌های دنیایی حرکت خویش را آغاز کرد و امروز پس از گذشت سال‌ها پژواک صدای او در اقصی‌نقاط جهان شنیده می‌شود. وی افزود: بحمدا... این مسیر پس از امام توسط خلف ایشان حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای استمرار پیدا کرده و موجب افتخار همه شیعیان و مسلمانان شده است. تولیت آستان امام(ره) با بیان اینکه امام، قلب‌ها و عقل‌های انسان‌ها را مورد خطاب قرار می‌داد، تاکید کرد: دشمنان ما که از تفسیر مادی رشد گفتمان امام در دنیا عاجز شده‌اند دائما به ما تهمت می‌زنند و ما را به خرابکاری و حتی تروریسم متهم می‌کنند، اما قلب‌ها و عقل‌ها پیام انقلاب امام را دریافت می‌کنند و شک نکنید که هرچه بگذرد این چراغ روشن‌تر خواهد شد.

یادگار امام وظیفه همه شیعیان در این مناطق را ترویج مذهب از مسیر زندگی اخلاقی و پرهیز از هرگونه تحریک‌های مذهبی و دینی دانست و افزود: همان‌گونه که از سوی ائمه‌اطهار(ع)به ما توصیه شده است که «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا: برای ما زینت باشید نه مایه زشتی و زنندگی»، این دستور در این مناطق که شیعیان در اقلیت مطلق قرار دارند بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. پیش از سخنان یادگار امام، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج محمدخلیل لبنانی، امام جماعت حسینیه امام خمینی، طی سخنانی امام را هویت شیعه خواند و ضمن خیر مقدم گزارشی از روند فعالیت شیعیان در منطقه فوز ارائه داد. منطقه فوز که در مرز پاراگوئه و آرژانتین قرار دارد همواره مورد حساسیت آمریکا و صهیونیست‌ها قرار داشته و شیعیان این منطقه که غالبا لبنانی هستند تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته‌اند.

حمایت ایران از مظلومان؛ افتخار شیعیان

یادگار گرامی امام در ادامه سفر خود به برزیل در شهر کریچیبا حاضر شد و اولین نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در برزیل را افتتاح کرد. آیت‌ا... سیدحسن خمینی در جلسه‌ای که بدین منظور و همچنین برای بزرگداشت امام خمینی برگزار شده بود با اشاره به اینکه یک مسلمان باید در زندگی به روابط فردی و اجتماعی خود بیندیشد، خطاب به جوانان حاضر در جلسه اظهار کرد: در حیطه روابط فردی هیچگاه خدا و ارتباط با خدا را فراموش نکنید و در روز برای خود ساعاتی را قرار دهید که با او سخن بگویید. وی افزود: با خدا همان گونه که با خودتان و پدرانتان سخن می‌گویید حرف بزنید و حضور او را همیشه در زندگی خویش احساس کنید. یادگار امام با اشاره به روابط اجتماعی انسان‌ها در کشورهای غیراسلامی، مهم‌ترین وظیفه مسلمانان در این کشورها را حفظ اجتماعات خود دانست و گفت: آنچه تضمین‌کننده آینده فرزندانتان است همین حضور در اجتماعات اسلامی است؛ حسینیه‌ها و مساجد را خالی نکنید و با هم در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کنید.

سیدحسن خمینی با ذکر خاطراتی از زندگی امام ادامه داد: پیام انقلاب امام ابدا منحصر به ایران نبوده و نیست؛یادگار امام، پیام انقلاب ایران را بازگشت به معنویت و نفی ظلم دانست و یادآور شد: امروز در میان شیعیان این یک افتخار است که هر جا مظلومی هست جمهوری اسلامی ایران نیز در آنجا حاضر است و از مظلوم حمایت می‌کند. تولیت آستان امام خمینی(ره) با اشاره به استمرار راه امام در ایران خاطرنشان کرد: به لطف خدا شیعیان خارج از کشور و خصوصا شیعیان غیور لبنانی پیام انقلاب را دریافت کرده‌اند و در تمام دنیا توانسته‌اند پرچم‌دار راستین خط فکری امام باشند. پیش از سخنان یادگار امام، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جماعت مسجد امام علی بن ابیطالب(ع) و نیز پدر نلسون روحانی مسیحی به ایراد سخنرانی پرداختند و از مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی تجلیل کردند.

نام:
ایمیل:
نظر: