به گفته شرکت مالک هواپیمایی که در مصر سقوط کرد، "عاملی خارجی" منجر به این سانحه هوایی شده است.
پایگاه بصیرت به نقل از انتخاب:
روز شنبه، ۳۱ اکتبر هواپیمای ایرباس ای۳۲۱ که از شرم الشیخ در مصر به سمت سن پترزبورگ در روسیه پرواز میکرد، سقوط کرد و همه ۲۲۴ سرنشین و خدمه آن کشته شدند.
یک مقام رسمی شرکت هوایی متروجت (کاگالیماویا) گفته است هیچ پیامی در خصوص نقص فنی هواپیما میان خدمه و برج مراقبت رد و بدل نشده است.
الکساندر اسناگوفسکی، رئیس این شرکت گفت: تنها دلیل منطقی این میتواند باشد که عاملی خارجی علت سقوط بوده است."
یک مقام مسئول دیگر در این شرکت گفته است که دم این هواپیما که در سال ۲۰۰۱ آسیب دید، تعمیر شده بود.
یک سخنگوی دولت روسیه هم به بیبیسی گفته است که اقدام تروریستی هم میتواند یکی از عوامل احتمالی سقوط این هواپیما باشد.
امروز، دوشنبه ۲ نوامبر، اجساد بیش از ۱۴۰ نفری که در سقوط یک هواپیمای روسی در مصر کشته شدند، به سنپترزبورگ منتقل شد.
بیشتر مسافران را شهروندان روسیه تشکیل میدادند.
روز یکشنبه در روسیه عزای عممی اعلام شد. این مرگبارترین سانحه هوایی این کشور بوده است.
الکساندر نرادکو، رئیس سازمان حمل و نقل هوایی روسیه گفته است که این هواپیما پیش از سقوط در ارتفاع بالا تکه تکهشده بود.
به گفته مقامات روسی در میان ۲۱۷ مسافر هواپیمای ایرباس ای ۳۲۱ شرکت هوایی متروجت، ۲۵ کودک نیز بودهاند.
دستکم سه مسافر اوکراینی و یکی اهل بلاورس بوده است.
به گفته مقامات رسمی تاکنون جسد ۱۶۳ نفر پیدا شده است.
دولت روسیه گفته که به بازماندگان کشتهشدگان غرامت میپردازد و برای مراسم خاکسپاری آنان کمک میکند.
گروههای جهادی که خود را وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی میدانند در شبکههای اجتماعی ادعا کردهاند که آنها این هواپیما را هدف قرار دادهاند، اما روسیه و مصر ادعای آنها را رد کرده اند.
شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر گفته است که امکان ندارد هواپیمایی در ارتفاع ۳۱ هزار پایی (۹۴۵۰ متر) هدف سلاحهایی که در اختیار شبهنظامیان داعش است قرار بگیرد.
مقامات این دو کشور گفتهاند که نقص فنی احتمالا دلیل سقوط بوده است.
در پی این سانحه، چند شرکت هوایی از جمله ارفرانس، امارات و لوفتهانزا، اعلام کردند که تا زمان به دست آمدن اطلاعات بیشتر در مورد علت سقوط این هواپیما، از پرواز بر فراز شبه جزیره سینا خودداری میکنند.
سخنگوی شرکت هواپیمایی متروجت تاکید کرده که این هواپیما که ۱۸ سال از عمر آن می گذشت، "به طور کامل و صد در صد" مناسب پرواز بود و خلبان ۱۲ هزار ساعت سابقه پرواز داشت.