صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

دیدگاه >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲  ، 
شناسه خبر : ۲۸۳۹۲۵
"پیشرفت درون زا" برآمده از کلان گفتمان انقلاب اسلامی؛ یعنی «نه شرقی نه غربی» است این مدل منتج عزت و سربلندی و استقلال ملی می شود در حالی که استراتژی "توسعه وابسته" از کلان گفتمان لیبرالیسم یعنی «توسعه» نشأت یافته و نتیجه بخش وابستگی، سلطه پذیری، نفوذ، نقض حاکمیت و ذلت می شود.
پایگاه بصیرت / محمد امین سواری

یکی از دال های گفتمان انقلاب اسلامی، مبارزه و ضدیت با گفتمان لیبرالیسم با دال مرکزی سکولاریسم است. از دیر باز تاکنون این مبارزه با چالش های مختلفی مواجه بوده است. در شرایط کنونی نیز گفتمان انقلاب اسلامی در این زمینه با یک چالش جدی روبرو شده است؛ دشمن درصدد است تا با جنگ نرم و نفوذ، آنهم در پوشش توسعه، گفتمان لیبرالیسم را در جامعه تسری و ترویج دهد. در این خصوص، مقام معظم رهبری در بیانات اول سال 94 در حرم رضوی از وجود دو استراتژی در نگاه کلان به پیشرفت اقتصادی خبر دادند. ایشان فرمودند: «ﯾﮏ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻴ‌‌‌‌ ﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻅﺮﻓﻴّﺘﻬﺎی ﺩﺭﻭﻥ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺑﮑﻨﻴﻢ. ﻅﺮﻓﻴّﺘﻬﺎی ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩی ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻅﺮﻓﻴّﺘﻬﺎ ﯾﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻅﺮﻓﻴّﺘﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻴﻢ؛ (ﯾﻌﻨﯽ) ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺩﺭﻭﻥﺯﺍ.» ایشان درمورد نگاه ﺩﻭّﻡ ﺑﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﮐﺸﻮﺭ که ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﻤﮏ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺯﻫﺎ است فرمودند: (این نگاه) «ﻣﻴ ﮕﻮﯾﺪ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑﺪﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻣﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺸﻮﺩ، ﺑﺎ ﻓﻼﻥ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮ ﮐﻨﺎﺭ ﺑﻴﺎﯾﻴﻢ ﺗﺎ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺭﻭﻧﻖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ، ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻗﺪﺭﺗﻬﺎی ﻣﺴﺘﮑﺒﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺨﺸﻬﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺑﭙﺬﯾﺮﯾﻢ ﺗﺎ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻣﺎﻥ ﺭﻭﻧﻖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ؛ ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﻭّﻡ ﺍﺳﺖ.»

باید گفت که استراتژی اول یعنی با توجه به شرایط کشور، این نگاه ﯾﮏ ﻧﮕﺎﻩ ﻏﻠﻂ ﻭ ﻋﻘﻴﻢ ﻭ ﺑﯽﻓﺎﯾﺪﻩ است که بیش از آنکه معضل گشایی کند می تواند به تولید معضل منجر شود. لذا مقام معظم رهبری، نسخه عملیاتی برای پیشرفت درون زا را تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» ابلاغ و مدام تبیین می کنند؛ چراکه ما با وجود موانع بسیار زیاد داخلی و خارجی برای اعتلای این استراتژی با استفاده از ترجمان "ما می‌توانیم" و مدیریت جهادی توانستیم تراز خود را از تراز منطقه ای بالاتر ببریم، این در حالی است که توسعه ی وابسته همواره مخالف و بر ضد استراتژی اول عمل می کرده است. نکته مهم اینکه؛ دشمن می خواهد مدل توسعه وابسته را گفتمان سازی و در میان مردم جریان سازی کند، لذا باید فرق دو مدل را دانسته و در راستای گفتمان سازی این امر مهم و حیاتی، سعی و تلاش لازم را داشته باشیم. بنابراین لازم است به بررسی فواید عمل نمودن نسخه پیشرفت درون‌زا بپردازیم تا بتوانیم از این موارد به عنوان شواهدی جهت گفتمان سازی این امر استفاده کنیم.

پیشرفت درون زا در سایه باور به «ما می‌توانیم»

با وجود اینکه دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی نسبت به تحریم خارجی و رسوخ داخلی خود سعی در کم نمودن اعتماد به نفس و خودباوری ما نموده است، اما ملت مسلمان و نخبگان جمهوری اسلامی طبق مفاهیم پر مغز اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی و با توجه به اصل استقلال ملی و ارشادات ولی فقیه خویش با مدیریتی جهادی و کار و تلاشی مبتنی بر پیشرفت درون زا و با ترجمان «ما می توانیم» توانست در عرصه هایی که مسئولین همراهی کردند، خود را به اثبات برساند، به برخی از این موارد که بیگانگان نیز به آن ها اعتراف کردند، اشاره می شود:

1- تولید علم: در عرصه ی علمی، ایران رتبه 15 تولید علم دنیا را دارد، در 15 سال گذشته رشد تولید علم جهان 49 درصد بوده درحالی که رشد تولید علم در همین مدت 2116 درصد بوده است. ایران در سال 2011 میلادی رتبه اول جهانی در رشد تولید علم، و رتبه 19 جهان از نظر کمیت تولید علم را بدست آورده است. بطور نمونه، ما رتبه 5 رشته مهندسی عمران، رتبه 8 مهندسی شیمی و رتبه 14 مهندسی هوافضا را داریم.

2- بالندگی دفاعی: در عرصه ی دفاعی ما به بازدارندگی دفاعی رسیده ایم، در صنایع موشکی ما بعضاً فناوری هایی را داریم که منحصر به ماست. ساخت انواع موشک های بالستیک با برد حدود 2500 کیلومتر(شهاب) و موشک های میان برد و کوتاه برد، ساخت زیر دریایی، ناوها و ناوشکن‌های ساخت داخل مانند جماران، ساخت قایق‌های تندرو موشک انداز، پیشرفت در فناوری نبرد سایبری و جنگ های الکترونیک و... نمونه هایی از دستاوردها و پیشرفت های نظامی که شرایط را برای حضور و قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران در دریاهای دوردست و افزایش اقتدار ملی در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

3- اقتدار در حوزه سلامت: تأسیس شبکه های بهداشتی درمانی به منظور کمک رسانی به مردم از کوچکترین روستاها تا شهرهای بزرگ کشور یکی از خدمات بهداشتی جمهوری اسلامی در شرایط تحریم است. امروزه 95 درصد از نیازهای دارویی کشور، در داخل تولید می شود؛ ما اولین کشور تولید کننده داروی گیاهی برای درمان ایدز، اولین کشور کاشف ژن نابینایی و دومین کشور در درمان تالاسمی هستیم.

4- فناوری فضایی: در این عرصه ما به چرخه فضایی رسیده‌ایم و توانستیم جزو 9 قدرت جهان شویم.

ماهواره‌های امید، رصد، نوید و مصباح نمونه هایی از ماهواره های ایرانی هستند. جمهوری اسلامی ایران دومین کشور تولید دارای فناوری تولید پهپاد رادار گریز است.

5- انرژی هسته ای: در عرصه هسته ای، ما جزو 15 کشور دارای این تکنولوژی و جزو 8 قدرتی هستیم که به چرخه کامل سوخت هسته ای رسیده اند.

6- در حوزه دیگر صنایع و علوم بالادستی کشورمان نهمین کشور تولید کننده نانو در جهان است، در عرصه شبیه سازی جزو 5 قدرت جهان در این فناوری، دومین رتبه جهان در سلول های بنیادی، رتبه ی سوم در صنعت سدسازی، رتبه دهم در فناوری لیزر و... هستیم .

اینها گوشه ای از موفقیت های جمهوری اسلامی در استفاده از پیشرفت درون‌زا است، منتها با شدت تحریم ها و فشار اقتصادی دشمن، مقام معظم رهبری نسخه ای جهت عملیاتی نمودن این نگاه برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی را ابلاغ نمودند، لذا دشمن درصدد آن است که با گفتمان سازی "ما نمی توانیم" نه تنها در این شتاب و پیشرفت وقفه ایجاد کند، بلکه از آن طریق جمهوری اسلامی را همواره محتاج خود قرار دهد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
زینب
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
ناشناس فقط لبیک گفتن خشک و خالی کافی نیست
باید کاری بکنیم....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
لبیک یا خامنه ای
نام:
ایمیل:
نظر: