این توافق مربوط به آشتی داخلی است که در حومه دمشق اجرا شده و بر اساس آن، گروههای تروریستی، سلاحهای سنگین خود را تحویل دادهاند و بخش دوم توافق هم درباره تجهیز گروهها برای مبارزه با داعش و جبهة النصرة است.
سالم زهران مدیر مرکز تبلیغاتی الارتکاز در سخنانی در شبکه ماهوارهای المیادین تأکید کرد که یک شخصیت عالیرتبه روسی با درجه سرتیپ که لبنان را به خوبی میشناسد، بیش از 15 بار به اردن سفر کرده و با پادشاه این کشور دیدار و توافقی را با گروههای سوری مسلح و مخالف دولت امضا کرده که بخشی از آن مرتبط به روند آشتی و بخشی دیگر مربوط به مبارزه با گروههای داعش و جبهه النصره است.
زهران در این رابطه میگوید که مضمون این توافق مربوط به آشتی داخلی در سوریه است و در حال حاضر در مورد تحولات حومه دمشق به اجرا گذاشته شده و این گروهها سلاحهای سنگین خود را تحویل دادند. بخش دوم توافق مذکور در مورد تجهیز این گروهها به امکانات لجستیک برای مبارزه با داعش و جبهه النصره است و این بند نیز در مناطق جنوبی به اجرا گذاشته شده است.
زهران در این برنامه تلویزیونی تصریح کرد که محل عملیاتها در سوریه تقسیم شده است. بر اساس این تقسیم بندی کلی، جبهه شمالی مربوط به نیروهای روسیه در کنار ارتش عربی سوریه و متحدانش است و جبهه جنوبی نیز به مستشاران ایرانی در کنار ارتش سوریه و متحدانش تفویض شده است. زهران معتقد است قرار گرفتن ایران در جبهه جنوبی بنا به دو علت صورت گرفته است؛ اول اینکه مستشاران نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در قنیطره و درعا و در فاصلهای نزدیک به قدس مستقر شوند و علت دوم این است که در داخل روسیه، لابی یهودی وجود دارد که در راستای منافع اسرائیل بر مقامات این کشور فشار وارد میکند.
وی توضیح میدهد که دو دستورالعمل کاری در داخل اتحادیه روسیه در قبال منطقه و به ویژه سوریه وجود دارد. دستورالعمل اول سیاسی است که شامل برنامه هایی با عنوان مسکو1 و 2 می شود، برنامه مسکو 3 نیز به زودی راه اندازی می شود. دستورالعمل نظامی این کشور نیز "سوخوی" نام گرفته است.
وی میافزاید: از همان لحظه اول که بشار اسد رئیسجمهور سوریه اعلام کرد که مشکل این کشور قبل از کنترل مرزها حل نخواهد شد، روسیه در بخش مربوط به مرز ترکیه با قدرت وارد عمل شد، اردوغان تمایلی به این اقدام نداشت. در مرزهای لبنان نیز نیروهای مقاومت و ارتش سوریه اقدام به تأمین امنیت بخش گستردهای از مرزها کردند و برخلاف آنچه که برای این مناطق در نظر گرفته شد، این بخشها به پایگاه آرامش و امنیت برای دمشق تبدیل شدند. به این ترتیب تنها مرزهای اردن و فلسطین اشغالی باقی ماند ، چرا که در مورد مرزهای عراق مشکلی با دولت عراق وجود نداشت.
زهران میافزاید: به نظر میرسد اردن به صورت شفاهی در نزد مقامات روسیه برای کنترل مرزها تعهد داده است. پایبندی اردن به این تعهد تدریجی بود، به طوری که در درجه اول این کشور تحرکات عناصری که از سوریه وارد می شدند را کنترل کرده و آنها را از بین میبرد و در مرحله دوم مرزها را مسدود کرده و جلوی ورود آنها به سوریه را گرفت.
وی توضیح میدهد که دولت اردن بین تعهدات خود به عربستان و واقعیتهای مردمشناختی خود در ابعاد داخلی مردد شده است. شرایط این کشور به گونهای است که با وجود تعداد زیادی از آوارگان فلسطینی و عراقی ، مردم این کشور به اقلیت تبدیل شدهاند و به نظر میرسد اردن قادر به تحمل چنین وضعیتی نیست.
از سوی دیگر رنده قسیس رئیس جنبش معارض جامعه کثرت گرا در برنامه ای تلویزیونی در المیادین تصریح کرد که برخی دولتهای منطقه همچنان به دنبال راه حل نظامی در سوریه بوده و ایجاد راهحل سیاسی و حضور معارضان عقلانی بر اساس منافع آنها نیست. وی در پاسخ به سؤالی در مورد جدیت تهدیدات مطرح شده بر ضد برخی معارضان سوریه در ژنو گفت که مدت یک هفته قبل یا بیشتر تهدیدات واقعی بر ضد قدری جمیل مطرح بود . در جریان دیدار ما با دی مستورا من در کنار قدری جمیل بودم که یکی از عناصر امنیتی وارد شد و در گوش او زمزمه کرد که یک تهدید امنیتی او را هدف گرفته است، به همین علت جمیل از نشست خارج شد.
من نیز بعد از اتمام این دیدار و در جریان عزیمت به سمت سفارت روسیه با سایر اعضای هیئت، تماسی را مبنی بر ضرورت بازگشت فوری و عدم حضور در نشست سفارت چین بعد از روسیه دریافت کردم. وقتی که به هتل محل اقامت خود رسیده دیدیم که تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شده و من در میان این تدابیر امنیتی به فرودگاه رفتم. برخی اطلاعات نشان میداد که این تهدیدات از سوی دو سرویس امنیتی یا بیشتر از جمله سرویس های امنیتی غربی تایید می شود.