صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲  ، 
شناسه خبر : ۲۸۷۷۷۷
آنچه پس از استقرار دولت یازدهم در فضای سیاسی بیشتر احساس می‌شود، تلاش ویژه جریان منسوب به اصلاح‌طلبان برای برجسته‌سازی نقش خود در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در بستر دولت یازدهم است. راهبرد کلان اصلاح‌طلبان، تسخیر فضای اجتماعی و به تبع آن، تسخیر فضای سیاسی به نفع خود است. آنچه بر اهمیت کار می‌افزاید و امیدواری جریان اصلاحات را دوچندان می‌کند، برگزاری انتخابات در ظرف زمانی و شرایط پسابرجام است. 
1-  برنامه اصلاح‌طلبان تلاش برای دستیابی به قدرت در دهمین دوره مجلس و احیای دوباره حضور خود در سپهر سیاست ایران است. به همین منظور تلاش می‌کنند با اجماع‌سازی و ائتلاف با گروه‌های همسو و تعامل سازنده با دولت و حتی جریان‌های مطرودی چون نهضت آزادی، زمینه‌های ورود خود به قدرت را فراهم آورند. گفتنی است که این جریان، با بخشی از نیروهای حاضر در دولت کنونی و بخشی از فتنه‌گران نگاه مشترکی به مجلس دهم و خبرگان دارند. 
2- به‌دنبال کسب یک اکثریت تعیین‌کننده در مجلس دهم و خبرگان پنجم هستند تا بتوانند رهبر تعیین کنند و بر این اساس، تلاش می‌کنند در برنامه‌های انتخاباتی خود از زمینه ها و عوامل زیر بهره‌برداری کنند:
-  بهره‌برداری از تغییرات سنی رأی‌دهندگان: بی‌شک استفاده از تغییر ذائقه و نگاه متفاوت نسل جدید رأی اولی از برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای تغییر ترکیب مجلسین است. 
-  بهره‌گیری از بستر دولت اعتدال: همان‌گونه که افرادی چون ابراهیم اصغرزاده اعلام کردند، دولت یازدهم برای اصلاح‌طلبان به‌مثابه رحم اجاره‌ای است. از‌این‌رو، اصلاح‌طلبان که از دور دوم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با ادبار مردمی مواجه شده‌اند، می‌کوشند با استفاده از بستر دولت، زمینه حضور مجدد خود در قدرت را فراهم کنند، به‌ویژه اجرای برجام و برخی گشایش‌ها در اوضاع اقتصادی می‌تواند به این جریان فرصت عرض اندام بیشتری بدهد.
- استفاده از شور انتخاباتی مجلس برای پیشبرد اهداف خود در خبرگان: همزمانی این دو انتخابات، می‌تواند به دوقطبی‌شدن انتخابات خبرگان دامن بزند و این موضوع، یکی از اهداف جریان اصلاحات در ارتباط با انتخابات خبرگان است. اصلاح‌طلبان با ایجاد جامعه مجتهدان مصلح و جوان و مصادره‌کردن بیت امام(ره) و استفاده از عناوین منسوب به امام(ره) تلاش می‌کنند بر فضای انتخاباتی و نتایج انتخابات تأثیر بگذارند. 
نام:
ایمیل:
نظر: