صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۲۹۱۱۸۱
در آمریکا یک اتاقی وجود دارد به نام اتاق «ریسک‌شناسی» که هر ساله هزار دانشمند در آنجا جمع می‌شوند و برای پنجاه سال آینده کشورها برنامه‌ریزی می‌کنند. برای ایران و پنجاه سال آینده‌اش نیز برنامه‌ریزی‌هایی کردند که یکی از پر مخاطره‌ترین آنها، همین فضای مجازی است.
پایگاه بصیرت / محمدرضا پاکروان*
غرب از راهبرد فرشته برای فضای مجازی استفاده می‌کند؛ فرشته یک امر لطیف و غیرجسمانی است و در همه جا حضور دارد؛ اما حضورش فیزیکی نیست. اینها برای ورود به خانه‌ها، افکار، اندیشه‌ها و معنویت ما از فضای مجازی استفاده کردند و بدون آنکه ما درک کنیم، در کنار ما، در گوشی ما، در فکر و اندیشه ما قرار گرفتند. این موضوع اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه بسیاری از افراد در جهان ساخته شده معنوی و انسانی نیستند، از این رو با استفاده از این فضا آنها را به چالش می‌کشند.  
ما چون برنامه‌ای نداریم، جوانان و کودکان‌مان بدون آگاهی وارد این شبکه شده و آسیب‌پذیر می‌شوند. این در حالی است که در غرب و شرق هم این‌گونه نیست؛ بنده در بیشتر کشورها بوده‌ام؛ آنجا هم بحث فیلتر مطرح نیست؛ بحث آگاهی دادن و سطح دسترسی آدم‌ها با شرایط و مقتضیات شغلی و اندیشه مهم است، یعنی یک کودک تا این محدوده می‌تواند دسترسی داشته باشد. اینها برای یک جوان که در اوج احساس و نشاط است، خانواده و محقق دسترسی‌ها را تعریف کرده‌اند؛ افزون بر این، برای مهار این معضل رمز ورود گذاشته‌اند که ما هم می‌توانیم با تقویت رسانه ملی، اینترنت و فضای مجازی ملی دسترسی‌ها را مدیریت کنیم.
به هر حال این فضا‌ برای غرب، شرق و ما یک مؤلفه بُرنده، حساس و تأثیر‌گذار است که جای کار بسیاری دارد. تأکید حضرت آقا نیز از این روست که این کار، کارِ بسیار حساسی است؛ زیرا مقوله تربیت کار بسیار حساسی است و ما باید مراقبت کنیم.  
با توجه به اینکه ناهنجاری‌هایی در این فضا وجود دارد و به سرعت قابل دسترسی است ما باید خود را با مسائل دینی، انسانی، ارزشی و فرهنگی واکسینه کنیم که اگر واکسینه نشویم، در معرض تهدید خواهیم بود.
در آمریکا یک اتاقی وجود دارد به نام اتاق «ریسک‌شناسی» که هر ساله هزار دانشمند در آنجا جمع می‌شوند و برای پنجاه سال آینده کشورها برنامه‌ریزی می‌کنند. برای ایران و پنجاه سال آینده‌اش نیز برنامه‌ریزی‌هایی کردند که یکی از پر مخاطره‌ترین آنها، همین فضای مجازی است.
فضای مجازی به اندازه‌ای مهم است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن همه افراد را به سوی خود جذب می‌کند که همه ‌اینها به دلیل تأثیر رسانه است. به راستی، ضروری است ما هم از این رهگذر در انتقال پیام ناب انقلاب اسلامی‌، منطق قرآن و اسلام استفاده کنیم.
بنده وابسته فرهنگی ایران در آتن بودم و آتن نیز فرهنگ تمدن غربی دارد. در آنجا همین گفتمان را از طریق رسانه‌ای که در اختیار داشتم، مطرح کردم و 14 نفر مسلمان شدند. در فضای مجازی هم افراد مختلفی که حضور داشتند از این رهگذر استفاده کردند و مسلمان شدند. یکی از آنها به نام «نیکُلاس آناستازیاس» در حال حاضر دکترای فلسفه در تهران می‌خواند و نام خود را حسن گذاشته است.
با شورا و تشکیلات ظاهری هیچ کاری پیش نمی‌رود و باید حتما مدیریت جهادی باشد. اگر مدیریت جهادی باشد، خیلی از موانعی که وجود دارد، شکسته می‌شود و کار جلو می‌رود.
در حوزه فضای مجازی باید از متخصصان و کارشناسان زبده، کار‌آمد و علاقه‌مند به نظام استفاده شود و ضمن بهره‌گیری از ابزار روز‌آمد، یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت داشته باشیم و با تغییر مدیریت‌ها، دولت‌ها و افراد کار ابتر نماند. ما در حال حاضر بیشترین جوانان، کودکان و بیشترین کاربران استفاده از فضای مجازی را داریم.
بنابراین، در حال حاضر این یک فرصت طلایی است تا بتوانیم سبک زندگی اسلامی، قرآنی و انقلابی را آموزش دهیم و انسانی فرهنگی با کمال، شرافت و با غیرت را داشته باشیم. همچنین می‌توانیم در زمینه‌های پرورش روح و روان، ترویج و ترغیب به مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی و مسائل ارزشی و دینی وارد شویم و اثر بسزایی بگذاریم.
* مدرس دانشگاه خبر و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت
نام:
ایمیل:
نظر: